AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Det er så mange ting å lære hunden og så mye å huske på. Men hva er ditt aller viktigste råd? Anonymous poster hash: c77b0...927
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Å være ydmyk, fleksibel og åpen. Å være ydmyk kan bety å spørre om hjelp når man er usikker. Aldri vær redd for å spørre om hjelp. Men vær gjerne kritisk til hvem man spør om hjelp (KG kan være feil plass for en del spørsmål ) Man må være fleksibel også, for selv om man har alt på stell, så er det snakk om egne individer med sine individforskjeller, som man må ta hensyn til. Lytt til hunden og se hva som fungerer for denne. Se hunden for det den er og hvem den er og tilpass deg, men også la hunden tilpasse seg deg. Dere skal jo bli et team. Man må være åpen for å lese hunden. Man må tørre å møte seg selv i døra også og svelge kameler. Det er veldig viktig å lyttet til hunden og dens behov. Det finnes ikke en fasit for hundeoppdragelse, men det finnes mange gode tips og råd der ute. Vurder alle kritisk, men oppsøk så mange tips og råd som mulig. 3
Gjest Kongsdatteren Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Det viktigste i mine øyne er å være konsekvent. Vil du ikke at hunden skal ligge i sofaen eller tigge ved bordet så lærer du den det så raskt som mulig så regelen sitter fra start. Viktig er det også å ikke la det være greit en gang og ikke greit en annen gang. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 To skritt fram og ett tilbake. Ta det med ro! Ikke alle hunder tar det med en gang, men da er det bare å være konsekvent og tålmodig. Damen som holdt valpekurset vi var på en gang i tiden sa mye lurt og en av tingene var at hvis du og hunden ikke har hatt framskritt i det dere trener på innen to mnd så gjør du noe feil og må revurdere måten du gjennomfører treningen/korrigeringen på. Anonymous poster hash: 9c875...edd
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 ROS masse ROS. Alltid når valpen gjør noe bra. Ikke kjeft eller rop, men overse negative ting og ROS når den gjør det riktig! Samt masse tålmodighet. Anonymous poster hash: 62ec5...9bf 2
Portvinpiken Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 (endret) Finne årsaken til at hunden gjør som den gjør. Da er et mye lettere å avlære ting og innlære nytt. Og selvfølgelig aldri bruke fysisk straff. Endret 16. januar 2014 av Portvinpiken
Gjest Mupsi Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Å huske på at hunder har forskjellige personligheter og behov. Og kanskje må oppdras forskjellig for å fremheve eller dempe positive og negative trekk. Være konsekvent som nevnt flere ganger over, det er nesten det vanskeligste men absolutt viktigste.
daemonia Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Å ta hundens natur med i betraktningen når du lurer på hvorfor den gjør som den gjør og hvorfor samspillet er som det er. Mitt beste tips for denne forståelsen: Les boka Natural Dogtraining av Kevin Bahan
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Huske på at unge hunder har mye hormoner og gjennomgår mange forandringer i puberteten, så hvis hunden er under to år og virker helt dum en dag, så er det sannsynligvis bare derfor. Ignorer det og fortsett som vanlig. Ellers vil jeg anbefale å lese dont shoot the dog, dempende signaler og 100% positiv hverdagslydighet.Anonymous poster hash: bde07...3ca 1
Raquelle Skrevet 16. januar 2014 #10 Skrevet 16. januar 2014 Huske på at unge hunder har mye hormoner og gjennomgår mange forandringer i puberteten, så hvis hunden er under to år og virker helt dum en dag, så er det sannsynligvis bare derfor. Ignorer det og fortsett som vanlig. Ellers vil jeg anbefale å lese dont shoot the dog, dempende signaler og 100% positiv hverdagslydighet.Anonymous poster hash: bde07...3ca Veldig bra bøker som alle med hunder burde lese Å lære seg å trekke pusten, og telle til ti er veldig smart Hadde mye bruk for det med en omplaseringshund som var 7 da jeg fikk han... hehehe :D
Lindsay Bluth Skrevet 16. januar 2014 #11 Skrevet 16. januar 2014 (endret) Lek masse! Etterhvert som andre hunder blir mer interessant så er en hund som er glad i dralek gull verdt! Når vår hund kom til det stadiet nyttet det ikke med godbiter lenger, men dralek kan faktisk konkurrere med andre hunder. Dette er noe som du bør utvikle mens hunden er liten Endret 16. januar 2014 av Lindsay Bluth
Gjest Badebuksa Skrevet 16. januar 2014 #12 Skrevet 16. januar 2014 Vær konsekvent Bruk positiv forsterkning for å bygge opp en trygg og selvsikker hund
NovaFlare Skrevet 28. januar 2014 #13 Skrevet 28. januar 2014 (endret) Vær alltid konsekvent og ikke trim den i hjel. Gi heller mer hjernetrim. Mange hunder ender opp stressede fordi eierne tror de må gå tur i 3 timer hver dag. Endret 28. januar 2014 av NovaFlare
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #14 Skrevet 28. januar 2014 Syntes det er viktig å vite at du kan få en hund til å oppføre seg uten å bruke en eneste kommando i det hele tatt. Kun ved hjelp av kroppsspråk og kanskje en lyd som tar tak i hundens oppmerksomhet. Den eneste kommandoen en hund egentlig trenger å lære, er nei! Syntes egentlig bare det er viktig å skjønne såpass, det betyr ikke at du ikke skal trene hunden i kommandoer men heller at hunden skal kunne tilpasse seg situasjoner og "høre etter" når du sier noe. (Og da mener jeg ikke sitt, men "kom her" eller "slutt") Anonymous poster hash: ae875...19c
Sulosi Skrevet 28. januar 2014 #15 Skrevet 28. januar 2014 For mye hjernetrim kan og gi stressende hunder. Ikke aktiviser mere enn du vet du kan gjennomføre for resten av hundens liv. Sett navn på ting når den gjør det, ikke før (hva i all verden roper hun sitt for da, jeg står jo her).
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #17 Skrevet 28. januar 2014 Hva som funker på en hund, funker ikke nødvendigvis på den andre. Så om du leser og hører om folk som gjorde ditten og datten for å oppnå fnatten, så ikke bli frustrert om du ikke får det til. Finn en annen metode for å oppnå det du ønsker. Jeg har en hund som er vanvittig utgående, sosial og klengete, og en hund som er det totalt motsatte. Så jeg må trene de på hver sin måte for å få ting til å sitte. Ta tak i -alt- du ønsker/ikke ønsker når hunden blir stor fra dag en. Mange med små hunder syns det er så søtt når valpen bjeffer og hopper, men det er ikke like søtt når den har bjeffet konstant i 10 år. Plag veterinæren en gang for mye enn en gang for lite Anonymous poster hash: 3e3f4...0b8
daemonia Skrevet 29. januar 2014 #18 Skrevet 29. januar 2014 Herregud, skrivefeil av en annen verden her oppe som gir helt feil resultater i Google! Jeg mente selvfølgelig Kevin Behan Jeg råder alle til å lese hans bøker og å ta en kikk på Natural Dog Training som metode. Funker som gull og tar utgangspunkt i hundens natur og urinstinkter
Gjest gnækvåg Skrevet 29. januar 2014 #19 Skrevet 29. januar 2014 (endret) 1/3 trening 1/3 disiplin 1/3 affeksjon Det mange (spesielt dere kjerringer) gjør feil er at de bare gir afeksjon. PS/ ilder owns liten hund Endret 29. januar 2014 av Vanemagi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå