AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har nettopp kommet igang med produksjon, og må slutte å amme. Har hatt tette melkeganger i ca 2 døgn, og har enda ikke fått det ut med varme omslag/amming etterpå. De går noe ned, men blir ila noen timer harde og massive igjen. (Har ikke mulighet til knallvarm dusj, og får ikke til å håndmelke selv). Hvor hardt masserer dere på forhånd? Og er det andre enkle bra triks? Tar gjerne imot flere tips til hvordan få ned produksjonen på en grei måte så man unngår mer tette melkeganger/betennelse osv. Anonymous poster hash: c71ed...5f1
Niennas Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Har du pumpe da? Jeg fikk feber på ettermiddagen, pumpet + ammet som en helt, og feberen var borte i løpet av natta. Jeg var frisk som en fisk etter 2-3 dager, men jeg pumpet/ammet ca hver 2-3 time.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Har du pumpe da? Jeg fikk feber på ettermiddagen, pumpet + ammet som en helt, og feberen var borte i løpet av natta. Jeg var frisk som en fisk etter 2-3 dager, men jeg pumpet/ammet ca hver 2-3 time. Ja, men får den ikke helt til å virke særlig bra. Kjøpte den sm selges mest av på apoteket, men kommer ikke særlig ut..... Har ikke feber, bare tette melkeganger. Babyen er bare 1 uke gammel - og jeg skal altså slutte helt å amme, og er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem....... Spurte helsestasjonen, men fikk ingen "oppskrift" på hvordan. Enn sålenge har jeg hørt at peppermyntedrops og en litt stram BH/topp kan hjelpe - gjør jeg da det samtidig med amming for å lette brystspreng samt disse varme omslagene osv på forhånd? Anonymous poster hash: c71ed...5f1
Lilla-dings Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Jeg hadde en kul i ene puppen som jeg aldri ble kvitt før melka forsvant. Masserte den og klemte ut mye melk, men kulen ble jeg aldri helt kvitt og hevelsen var der fortsatt.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Jeg klarte ikke få det ut på egenhånd når jeg fikk tette melkeganger. Prøvde alt! Nesesprayen var redningen. Den må du få på resept hos legen din. Anonymous poster hash: 8071c...f69
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 utdrivningsspray, ja........får ringe legen imorgen. men kan jeg spise melkehemmende ting/bruke litt stram bh osv som anbefalt samtidig som jeg jobber ut tette melkeganger? Anonymous poster hash: c71ed...5f1
ViljaH Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Kjøp Lecitin på helsekost. Les om vidundermiddelet på ammehjelpen.no 2
Niennas Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Jeg ville ikke ha kombinert ammeslutt og åpning av tette melkeganger samtidig. Greit nok at du ikke kan amme lenger, men få først fikset tette melkeganger, SÅ ta tak i at du produserer melk. 1
Vera Vinge Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Enig i at du må få bukt med tettheten før du tenker på ammeslutt. Du er jo avhengig av å amme eller pumpe hyppig mye for å bli kvitt de tette melkegangene, noe som kan føre til at du midlertidig stimulerer produksjonen ytterligere en peiode. Men jeg må jo bare spørre. Tenker du at du må slutte å amme pga tette melkeganger eller er det helt andre grunner? Det er selvsagt helt greit å ikke amme, men det er synd hvis du tror at du må fordi du ikke har fått god nok hjelp. Men hvis du vil slutte så tidlig, må du kanskje få hjelp av medisiner som stopper det hele? Har hvertfall hørt at de som aldri skal amme kan få noe sånt. For hvis man har mye melk og lett får tette ganger, vil jeg tro det er ganske krevende å slutte helt selv så tett etter fødsel? Da har jo mange mye melk. Ellers fins det en del råd for å bli kvitt tettheten på ammehjelpen.no. Man kan også maile dem for å få råd. Jeg prøvde det meste, siden jeg var mye plaget av dette. Mitt problem var ikke et par klumper, men at alt ble steinhardt og vondt. Og jeg ble veldig redd for å få brystbetennelse, så jeg satte i gang med masse greier. Men for meg ble det viktigst å stresse ned når det skjedde. Jeg fikk heller ikke til pumping og spray hjalp ikke. Men jeg la meg til med baby i senga en hel dag og bare hadde ham koblet til brystet mer eller mindre i strekk i flere timer. Dette mens jeg sørget for å slappe ordentlig av i kroppen selv, ved å sovne, lese eller surfe på nett. Plutselig slapp det taket, og den lettelsen er helt ubeskrivelig. Og ellers forebygge ved å alltid bruke ullinnlegg og alltid tømme brystet helt ved hver amming f.eks. Har man for mye melk, kan man blokkamme. Dette kan man lese mer om på ammehjelpen, men det går bl. a ut på å gi av det samme brystet i et visst antall timer, før man bytter. Jeg syns også det hjalp å trene ganske hard kondisjonstrening for å få ned produksjonen litt, men det er jo ikke aktuelt for deg ennå. Jeg måtte også begrense babys tilgang til brystet litt. Han ville ligge der hele tiden helst, men spiste da lite og stimulerte produksjonen desto mer. Da fikk han aldri tømt brystet. Men om det gikk to-tre timer mellom, spiste han mer ordentlig og fikk tømt ett bryst. Det verste for meg var at det var en del melk igjen i brystet etter amming, da ble jeg tett med en gang. Det tok faktisk flere måneder før jeg kunne gi av to bryst til ett måltid, fordi jeg hadde mye melk. Så ikke bytt for raskt, før du vet at baby har fått med seg alt i det ene. 4
ViljaH Skrevet 16. januar 2014 #10 Skrevet 16. januar 2014 Vera- prøv Lecitin! Jeg plagdes med tette melkeganger, igang med varmeflaske, varm dusj, massasje, fandens oldemor. Lecitin binder fett og vann. Problemet er at de første månedene er melken veldig fet, så fettklumper kiler seg fast i tynne melkeganger (fett klumper seg i kulde derfor anbefales ull-innlegg). Lecitin binder fettet til vannet så man får ikke disse klumpene! Genialt. Ammehjelpen anbefaler større dose enn hva står på boksen. Når jeg kjente begynnende øm kul, hev jeg innpå Lecitin, lot den få litt tid til å virke, ammet, kul borte! Fantastiskvidundermiddel. Har ikke brukt varmepute, varm dusj mens håndmelker, eller massasje siden jeg fant det.
Vera Vinge Skrevet 16. januar 2014 #11 Skrevet 16. januar 2014 Vera- prøv Lecitin! Jeg plagdes med tette melkeganger, igang med varmeflaske, varm dusj, massasje, fandens oldemor. Lecitin binder fett og vann. Problemet er at de første månedene er melken veldig fet, så fettklumper kiler seg fast i tynne melkeganger (fett klumper seg i kulde derfor anbefales ull-innlegg). Lecitin binder fettet til vannet så man får ikke disse klumpene! Genialt. Ammehjelpen anbefaler større dose enn hva står på boksen. Når jeg kjente begynnende øm kul, hev jeg innpå Lecitin, lot den få litt tid til å virke, ammet, kul borte! Fantastiskvidundermiddel. Har ikke brukt varmepute, varm dusj mens håndmelker, eller massasje siden jeg fant det. Jeg brukte ganske store doser Lecitin i en god del uker, men jeg var fortsatt like plaget. Vet det funker for mange, så det er et godt tips, men det funket ikke for meg. For meg var det avgjørende å finne ut at jeg hadde mye melk, slik at jeg kunne holde produksjonen nede, samt få behandlet nakken til sønnen min, slik at han sov bedre og dermed var mer våken og aktivt spisende når jeg ammet. Og da tømme brystet hver gang. Så det kan tydeligvis være flere grunner til at dette blir et problem. Har inntrykk av at det er ganske vanlig å bli tett i starten, men veldig krevende når det kommer igjen og igjen. Og lurt å finne ut om det er en underliggende grunn til det. Jeg er nok arvelig belastet med trange melkeganger også, så jeg må uansett tenke forebyggende neste gang jeg skal amme. Vil som sagt også understreke at jeg ble så stresset og fortvilet av å prøve alle råd som ikke funket, når jegble ordentlig tett, at det faktisk var bedre å ikke gjøre så mye, annet enn å tømme og tømme. Og slappe av.
Sola^ Skrevet 16. januar 2014 #12 Skrevet 16. januar 2014 Lecitin har ikkje funka særlig for meg. Virker som at trøtthet og stress forverrer det, samt å fryse. Har ingen råd om å korleis unngå det heilt for eg sliter med det sjølv. Før jul så hadde eg tette melkganger 2-3 ganger i veka i fleire veker. Etter jul har det vore ca. 1 gang i veka. Spiser Lecitin, går konstant med ull, går utan BH heime for at det ikkje skal kome presspunkter som stenger, sover med langerma ulltrøye, og likevel får eg tette ganger. Nokon ganger er det mindre vonde klumper, men i blant er halve puppen tett og øm.
Stinelin Skrevet 16. januar 2014 #13 Skrevet 16. januar 2014 Når det gjelder å massere ut må man bare stryke forsiktig. Om man klemmer og masserer hardt kan man ødelegge vevet. Varm dusj, stryke ut, og masse amming fungerte for meg, og ta det tidlig!
Vera Vinge Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 En ting til. Hvis man sliter med dette, særlig når det skjer igjen og igjen, spør for all del om råd på helsestasjonen. Om helsesøsteren man går til ikke kan hjelpe, har noen helsestasjoner en helsesøster som kan ekstra mye om amming. Har også hørt om ammepoliklinikker ved noen sykehus. Vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg ikke hadde fått hjelp av den utrolig hjelpsomme ammeeksperten på min helsestasjon. De kan hjelpe med diverse råd når problemet oppstår, men forhåpentligvis også hjelpe med å komme til bunns i om det er en underliggende årsak. F.eks. sjekke sugeteknikk, om man faktisk tømmer brystet helt, om man har for mye melk, om babyen sliter med noe osv.
Sola^ Skrevet 18. januar 2014 #15 Skrevet 18. januar 2014 Eg spurte helsestasjonen og dei kunne i grunn ikkje kome med nokon nye tips som eg ikkje hadde prøvd før...I går var eg ute av huset med tette melkeganger som resultat. Hurra.
Gjest Magdalene Skrevet 18. januar 2014 #16 Skrevet 18. januar 2014 Du bør binde opp brystene temmelig stramt. Og bare lette litt på trykket i ny og ne.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #17 Skrevet 18. januar 2014 Har du ringt ammehjelpen? Anonymous poster hash: 57639...aa0
Gjest Hjerte Skrevet 19. januar 2014 #18 Skrevet 19. januar 2014 Har akkurat måtte gi opp ammingen selv da jeg måtte starte med en medisin som går over i melken. Jeg trappet gradvis ned over en ukes tid. Litt pupp, litt flaske. Baby er 2 måneder. Pumpet ut den verste sprengen i noen dager, men passet på å ikke ta for mye. Gikk med stram topp og drakk salvie te for å minske produksjonen. Nå etter 1,5 uke er det fortsatt melk i brystene, men jeg har ikke spreng og de er blitt myke. Trenger ikke pumpe lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå