AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Hva er galt med denne dagsmenyen, hvorfor blir jeg ikke mett? Prøver å holde meg til 1500 kcal daglig. Frokost: havregryn (ca 80 g) med ekstra lett melk (ca 2 dl) og sukrin Lunsj: 2 brødskiver med smør og jordbærsyltetøy (HELT dilla) Mellom: 2 gulrøtter Middag: 1 nakkekotelett med ananas, gulrot og løk Kvelds: et par mandariner Jeg sitter stille hele dagen, bortsett fra en liten gåtur. Dette burde jo være nok mat? må jo spise enda mer i kveld, og da går jeg over kalorigrensa. Anonymous poster hash: 324f2...647
drue Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Jeg husker første gang jeg skulle ned i vekt og gå på lavkalori. Spiste vel omtrent 1500 kcal/dagen jeg også, og jeg var sulten hele tiden selv i begynnelsen. Det gikk over etter hvert som jeg ble vant til å spise mindre. Dog tror jeg kanskje jeg kunne redda meg selv tidligere, om jeg hadde valgt mat med litt mer næring i. Er den dagsmenyen 1500 kalorier? Da ville jeg isåfall bytta ut mye av det som står på den, med mat som inneholder mer proteiner og fett, da dette metter bedre. Det ville jeg nok uansett, mye av det du lister er ikke særlig næringsrik mat, spesielt ikke syltetøyet. 2
sullå Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Jeg hadde nok svimt av på grunn av sult dersom jeg skulle fulgt den planen. Helt klart for mange tomme kalorier, for lite proteiner og fett (som metter mer enn karbohydrater). Hvorfor spiser du så lite til middag? 2
Pringle Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Vi kan fortelle deg hva som er galt: Du får for lite næring, for få kalorier, og for mye karbohydrat ift fett/protein - alt sammen gjør deg mer sulten enn nødvendig. Jeg har lagt inn det du har oppgitt i MFP (omtrentlig) og kommer til 1070 kcal. En dag med en slik meny gir deg bare 2/3 av kaloriene og proteinene du (sier du) bør ha, samt gir deg underskudd på fett, vitaminer og mineraler. Frokosten er det eneste måltidet med passelig mengde kalorier, men - du spiser dobbelt så stor porsjon havregryn som meg...! (Og jeg ligger på 1400 kcal/dag.) Antar at det vil utvide magesekken din så du blir mer sulten senere. Her kunne du med fordel byttet ut halvparten med tilsvarende antall kalorier av kjøtt/fisk/egg og grønnsaker. Ekstra lett melk er også bare vas. Et måltid bestående utelukkende av brød med søtt pålegg vil få blodsukkeret ditt til å fly i været, for deretter å droppe kraftig, dette vil gi sterk og ubehagelig sultfølelse. Det samme med måltider som kun består av frukt eller grønt (og grønnsaken er i tillegg søte gulrøtter)...! At du har dilla på brød med syltetøy peker i retning sukkeravhengighet (og overfølsomhet for sukker). Alt i alt er kosten for ensidig, du vil antakeligvis føle deg snytt bare fordi det er for lite variasjon (og det vil kroppen din også). Spiser du mer og mer variert, vil du nok få overskudd til mer enn en liten gåtur også (hvis du har planer om mer aktivitet).
Gjest bustyvel Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Signerer de andre. Du får ikke i deg nok og riktig næring! Spis mer sunt fett - som avokado, mandler, fisk etc., og skal du først spise brød, ha på noe kjøttpålegg e.l. fremfor syltetøy.
Gjest Summers Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 Det er rundt 550 kcal i 400g kyllingkjøttdeig.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Takk for svar:) Skal prøve å få i meg mer fett og proteiner, og kutte ned/ut brødet. Tenkte melken med havregrynene var en grei proteinkilde jeg Jeg telte for øvrig kaloriene med en app, og kom frem til 14-1500 kcal. Var utrolig sulten i går kveld, så spiste 3 brødskiver i tillegg, og gikk dermed laaangt over det jeg skal ha. Anonymous poster hash: 324f2...647
Gjest Runforit Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Takk for svar:) Skal prøve å få i meg mer fett og proteiner, og kutte ned/ut brødet. Tenkte melken med havregrynene var en grei proteinkilde jeg Jeg telte for øvrig kaloriene med en app, og kom frem til 14-1500 kcal. Var utrolig sulten i går kveld, så spiste 3 brødskiver i tillegg, og gikk dermed laaangt over det jeg skal ha. Anonymous poster hash: 324f2...647 Havregryn er masse karbohydrater Brød er også mye karbohydrater noe som ikke metter særlig. Prøv å bytte ut med mer egg, kylling, fet fisk, kalkun, karbonadedeig, nøtter, avokado, grønnsaker etc. Med mer proteiner og fett i kostholdet vil du få et mer stabilt blodsukker og proteiner metter fort mens fett metter lenge, så du vil ikke gå rundt å være konstant sulten
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Jeg håper virkelig du tar tran og bruker olivenolje e.l i maten? Anonymous poster hash: 134e1...8a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå