Gå til innhold

De beste allergitablettene?

SunAndMoon

Anbefalte innlegg

hei, det er sikkert mange her med allergi (pollen & mat-allergi+++), og jeg lurer på hvilke tabletter som er best - og helst uten så mange bivirkninger? har søkt litt på forumet her, og har fått noen tips. Hva bruker dere som virkelig funker? jeg bruker clarityn eller loratadin (kommer an på apoteket), nesespray og øyedråper...og merker godt pollen som er ute nå, i tillegg så har jeg astma..

Noen anbefalinger på virkelig gode allergitabletter?!

takker for svar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Niniel

Allergitabletter har forskjellig effekt fra person til person, så du må nok bare prøve deg frem til du finner en som virker best for deg.

Jeg tror Aerius er de nyeste tablettene, og at de skal virke bra på mange, men nå er det en stund siden jeg har brukt vanlig allergimedisin (får kortisonsprøyte så jeg trenger ikke noe i tillegg) så det kan godt hende det har kommet nyere tabletter siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg bruker zyrtec mot allergi..(men kun på de dager det er veldig mye pollen, pga etter en stund med daglig dose zyrtec mister den liksom effekten på meg...)

Skal i grunnen bruke ventoline mot astma hver dag, men bruker den bare når jeg føler behov for det....

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser ut som det er mange som bruker Aerius...

siden jeg har brukt mine tabletter siden jeg var 9-10 år, så kan jeg ikke riktig si hva bivirkningene mine er - siden jeg både bruker allergi og astma medisiner (fikk astma da jeg var 13).. så jeg er automatisk "trøtt" fra før av - selv om jeg er svært så oppegående i forhold til mange andre; som ikke bruker noen form for medisiner i det hele tatt! Hehe :)

Så kanskje jeg skal ta meg en tur til legen og be om Aerius istedenfor? Hva med prisforskjellen? så på resepten min at Loratadin koster rundt 260,-.. clarityn er jeg ikke sikker på (har ingen kvitteringer på Clarityn, har forresten frikort nå)

Angående kortisonsprøyte... hvor mye koster den - og hvor lenge varer den og evt. bivirkninger? ble anbefalt å ikke ta "forkjølelsesprøyten" i høst fordi vaksinen gjør at immunnforsvaret blir dårligere - selv om jeg vaksinen minsker sjansen til å bli forkjølet.. noen som har erfaringer med denne sprøyten også?

ble mange spm dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niniel

Kortisonsprøyte:

Pris: ca 50 kr

Varighet: 2-4 uker, virkningen kommer samme dag eller neste.

Bivirkninger: Kan føle seg litt uvel første dagen, kan få ujevnheter i huden der sprøyten ble satt, sprøyten nedsetter kroppens naturlige produksjon av kortison (gjelder helst ved bruk over lang tid, da, men..), kan få fettansamlinger i ansiktet, hmmm....nå kommer jeg ikke på mer, men det er helt sikkert flere.

Hvis man er redd for sprøyter, kan man ta en tablettkur med Prednisolon i stedet for i en uke.

Kortisonsprøyte er noe som skal brukes kun hvis vanlig medisinering ikke har god nok effekt. Jeg måtte spise meg gjennom nesten alle typer allergitabletter og nesesprayer før jeg fikk lov til å prøve den. Den tok bort alle symptomene mine i fjor, men i år virket den litt dårligere. Jeg vet ikke om det er fordi det er mer pollen i år enn i fjor, eller om sprøyten virker dårligere for hver gang den brukes. Håper det bare er mer pollen i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom pollenallergien slår ut på sitt verste, sverger jeg som regel til Zyrtec. Prøver å unngå det, grunnet sterk hodepine og sløvhet. Men noen ganger kan det rett og slett karakteriseres som en livsmedisin, for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Chanela¤

Zyrtec, Zyrtec, Zyrtec!!!

Og Livostin til nese og øyne, på en dag det er virkelig ille :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...