Gå til innhold

Å flytte til California

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å flytte til California i fremtiden. Mye på grunn av klimaet, naturen og livsstilen. Føler jeg må påpeke at jeg ikke vil til flytte til byen LA, siden mange vanligvis antar det når en nevner delstaten California. Plasser jeg tenker på er: San Diego, Long Beach, Huntington Beach, Santa Barbara, etc.
Studerer fortiden realfag, men har planer om å bytte studie og begynne på medisin etterhvert. Er det for eksempel mulig for meg i fremtiden å flytte til dit? Hvilke muligheter har jeg til å gjøre det?

Anonymous poster hash: dbcda...d6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livsstilen ja.. :plystre:

Reality-check: å bo i California er ikke synonymt med å ha det som de i OC eller andre teite såpeserier du ser på.

Anonymous poster hash: a6fe0...3a8
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reality-check: å bo i California er ikke synonymt med å ha det som de i OC eller andre teite såpeserier du ser på.

Når jeg nevnte "livsstil" mente jeg ikke livsstilen til realitydeltakere og såpeserier (noe jeg forøvrig ikke ser på - så vet ikke hva du sikter til), jeg tenker mest på naturen og klimaet, og hva er kan gjøre av aktiviteter knyttet til dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med realfag er bra der. Både medisin og ingeniører tjener og lever godt på vestkysten, i motsetning til øst, hvor advokater og økonomer gjør det vesentlig bedre.

Du bør nok dra dit selv først, slik at du virkelig vet hva du gjør. Har vært i San Diego selv og anbefaler på det sterkeste, utrolig hyggelige folk der.

Anonymous poster hash: 404ce...c65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så teit og dømmende sagt.

Anonymous poster hash: be3e8...e07

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsstilen ja.. :plystre: Reality-check: å bo i California er ikke synonymt med å ha det som de i OC eller andre teite såpeserier du ser på. Anonymous poster hash: a6fe0...3a8

Hvor har hun skrevet at det er som i OC? Eller andre såpeserier for den sak skyld. Alltid noen som bare skal lage kvalm.

Å bo i California (USA generelt) er en helt annen livsstil enn det som er i Norge, trenger ikke en 'realitycheck' av den grunn.

TS: Ville absolutt sjekket mulighetene, vurderer å gjøre det samme! San Diego er fantastisk!

Anonymous poster hash: 3395c...d9e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt med realfag er bra der. Både medisin og ingeniører tjener og lever godt på vestkysten, i motsetning til øst, hvor advokater og økonomer gjør det vesentlig bedre.

Du bør nok dra dit selv først, slik at du virkelig vet hva du gjør. Har vært i San Diego selv og anbefaler på det sterkeste, utrolig hyggelige folk der.

Anonymous poster hash: 404ce...c65

Er det for eksempel vanskelig å få jobb som lege etter å ha fullført en seksårig medisinutdannelse - eller må en ha spesialisert seg i et felt?
Har alltid drømt om å besøk San Diego, og det er den byen jeg har mest lyst til å flytte til. Samtidig virker SB helt optimalt for meg.
Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så teit og dømmende sagt.

Anonymous poster hash: be3e8...e07

Hvor har hun skrevet at det er som i OC? Eller andre såpeserier for den sak skyld. Alltid noen som bare skal lage kvalm.

Å bo i California (USA generelt) er en helt annen livsstil enn det som er i Norge, trenger ikke en 'realitycheck' av den grunn.

TS: Ville absolutt sjekket mulighetene, vurderer å gjøre det samme! San Diego er fantastisk!

Anonymous poster hash: 3395c...d9e

Ja, det er dessverre slik det er her på kvinneguiden, alltid noen som har en dårlig dag og må kommentere noe tåpelig.
Gøy at flere vurderer å gjøre det samme :) San Diego virker helt fantastisk! Kunne gjerne også tenke meg å bo i en enda mindre by. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ta kontakt med Lånekassen og evt. noen organisasjoner for leger (hvis det er det du vil bli) for å få oversikt over hvilke utdannelser som er godkjent.

Når det er sagt, så er det gode skoler for teknologi, medisin og realfag i California. UCLA, Berkeley, CalTech og Stanford - høye opptakskrav selvsagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden har Lånekassen med norsk utdannelse godkjent i utlandet å gjøre?

Det er generelt vanskelig å flytte til USA og få arbeidstillatelse, så jeg hadde ikke hatt for høye forhåpninger.

Anonymous poster hash: 6287b...a99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ta kontakt med Lånekassen og evt. noen organisasjoner for leger (hvis det er det du vil bli) for å få oversikt over hvilke utdannelser som er godkjent.

Når det er sagt, så er det gode skoler for teknologi, medisin og realfag i California. UCLA, Berkeley, CalTech og Stanford - høye opptakskrav selvsagt.

Jeg regner med at medisinutdannelsen er godkjent i statene, men leste for en stund siden at en gjerne måtte ha spesialisering - det økte sjansene for å få jobb der, i hvert fall.
Har egentlig ingen planer om å studere der, men flytte dit etter at jeg er ferdig med studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for eksempel vanskelig å få jobb som lege etter å ha fullført en seksårig medisinutdannelse - eller må en ha spesialisert seg i et felt?
Har alltid drømt om å besøk San Diego, og det er den byen jeg har mest lyst til å flytte til. Samtidig virker SB helt optimalt for meg.
Takk for svar :-)

Det kan være vanskelig å få et såkalt "green card" med arbeids- og oppholdstillatelse i USA. Dessuten må utdannelsen din bli godkjent. Prøv å kom inn på medisin i Oslo i det minste, og ikke Tromsø (eller enda verre, Polen).

Anonymous poster hash: 0c80c...3db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å få et såkalt "green card" med arbeids- og oppholdstillatelse i USA. Dessuten må utdannelsen din bli godkjent. Prøv å kom inn på medisin i Oslo i det minste, og ikke Tromsø (eller enda verre, Polen).

Anonymous poster hash: 0c80c...3db

Skjønner, men hvis de har behov for folk med realfagsbakgrunn, kan det kanskje være enklere..? Håper det!

Ja, regner med at jeg må gjennomgå en autorisasjonstest (hvis det var det du mente?) Tror det blir Trondheim eller Bergen på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at medisinutdannelsen er godkjent i statene, men leste for en stund siden at en gjerne måtte ha spesialisering - det økte sjansene for å få jobb der, i hvert fall.
Har egentlig ingen planer om å studere der, men flytte dit etter at jeg er ferdig med studiene.

Å kunne jobbe i USA er ekstremt vanskelig. Selv med en solid utdannelse og spesialisering. Det skal være kompetanse det er mangel på i USA, ikke bare spesialisering. Som student har man mulighet til on-campus jobb, men kun for jobb er det et nåløye. Jeg kjenner europeere med toppkarakterer og bar exam fra USA (advokater) som sliter.

Hvis du hadde hatt amerikansk kjæreste du skulle gifte deg med hadde jeg sagt flytt i vei ;) Ellers er det i overkant optimistisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne jobbe i USA er ekstremt vanskelig. Selv med en solid utdannelse og spesialisering. Det skal være kompetanse det er mangel på i USA, ikke bare spesialisering. Som student har man mulighet til on-campus jobb, men kun for jobb er det et nåløye. Jeg kjenner europeere med toppkarakterer og bar exam fra USA (advokater) som sliter.

Hvis du hadde hatt amerikansk kjæreste du skulle gifte deg med hadde jeg sagt flytt i vei ;) Ellers er det i overkant optimistisk.

Det er leit at det er så vrient å kunne jobbe der, men det er dessverre faktum - får likevel håpe at jeg er heldig og får mulighet til å jobbe der når den tid kommer. Men er det slik at det utdannes altfor mye advokater i statene, og at derfor er så hard konkurranse? Er det for eksempel like tøft å få jobb i distriktene som det er i byene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit at det er så vrient å kunne jobbe der, men det er dessverre faktum - får likevel håpe at jeg er heldig og får mulighet til å jobbe der når den tid kommer. Men er det slik at det utdannes altfor mye advokater i statene, og at derfor er så hard konkurranse? Er det for eksempel like tøft å få jobb i distriktene som det er i byene?

Det utdannes mange advokater ja, men det er vanskelig uansett. Arbeidsløsheten er ganske jevn - det er flere jobbsøkere i større byer, men det er jo fordi det også er flere jobber der.

Poenget er at USA skal vinne på at du flytter dit for å jobbe. Du kan noe som ingen andre kan, på høyt nivå, i tillegg til at du har flaks. Å prøve seg er selvsagt greit, men jeg ville aldri - aldri - basert meg på det som en mulighet, eller flyttet først og søkt etterpå.

T.o.m. internships og frivillig arbeid er ikke lov. Man tar uansett potensiell jobberfaring fra unge arbeidsløse amerikanere.

Husk også at de har en annen holdning til mangel på erfaring og hull i CV. De fleste amerikanere jeg kjenner har internships, frivillig arbeid og sommerjobb hele veien fra videregående og hvert år opp igjennom studiene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har veldig lyst til å flytte til California i fremtiden. Mye på grunn av klimaet, naturen og livsstilen. Føler jeg må påpeke at jeg ikke vil til flytte til byen LA, siden mange vanligvis antar det når en nevner delstaten California. Plasser jeg tenker på er: San Diego, Long Beach, Huntington Beach, Santa Barbara, etc.
Studerer fortiden realfag, men har planer om å bytte studie og begynne på medisin etterhvert. Er det for eksempel mulig for meg i fremtiden å flytte til dit? Hvilke muligheter har jeg til å gjøre det?

Du er klar over at Long Beach er en del av Greater Los Angeles, er faktisk den nest største byen i Los Angeles County.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at Long Beach er en del av Greater Los Angeles, er faktisk den nest største byen i Los Angeles County.

Du ser at det står BYEN Los Angeles og ikke FYLKET Los Angeles County, sant?

Anonymous poster hash: 5769f...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du vet at Los Angeles og Long beach er to byer i Los Angeles County?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser at det står BYEN Los Angeles og ikke FYLKET Los Angeles County, sant?

Jeg er selvsagt klar over det, men er DU klar over at mange/de fleste av stedene som turister som reiser til LA besøker i all hovedsak ikke er en del av Los Angeles City men faktisk en av de andre byene i Los Angeles County. Og for folk flest så er Los Angeles ensbetydende med Los Angeles County ikke Los Angeles City.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...