Gå til innhold

hva gjør vi med hunden ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var dagen kommet, jeg og min kjære samboer flytter fra hverandre. Men det største problemet for min del, er at vi har en liten hund inni bildet. Vi kjøpte den sammen, og nå som vi ikke er sammen lenger, så vet jeg ikke hvordan det skal gjøres med den. Hva gjør man? Vi er jo like glad i den begge to. Noen som har vært oppi dette selv, evnt. lignende. tips?

Anonymous poster hash: 0f474...3f8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen av dere som kan ta den med videre? I så fall står omplassering for tur.

Anonymous poster hash: 1ab64...575
Skrevet

Hvem står som eier på papiret? ;)

Da eg kjøpte hund, skulle oppdretteren vite hvem som beholdt hunden dersom vi skilte lag. Det var jeg, og jeg står oppført som eier. Det er en lur ordning, at man er enig fra starten, men ikke eier den sammen.

Anonymous poster hash: 28544...b63

• Liker 5
Skrevet

problemet er vell heller at begge vil ha den.. jeg ønsker ikke å svike hunden min ved å omplassere den.

Skrevet

Hvem står som eier på papiret? ;)

Da eg kjøpte hund, skulle oppdretteren vite hvem som beholdt hunden dersom vi skilte lag. Det var jeg, og jeg står oppført som eier. Det er en lur ordning, at man er enig fra starten, men ikke eier den sammen.

Anonymous poster hash: 28544...b63

det var det vi skulle gjort ja.. det var vell i utgangspunktet mitt navn som ble ført opp hos oppdretter da vi kjøpte han. men vi står begge som eier på forsikringen. føler meg liksom egoistisk ved å ta han.

Skrevet

det var det vi skulle gjort ja.. det var vell i utgangspunktet mitt navn som ble ført opp hos oppdretter da vi kjøpte han. men vi står begge som eier på forsikringen. føler meg liksom egoistisk ved å ta han.

Hvem som står som eier på forsikringspapirene har ikke noe å si... Hvis det er ditt navn han er registrert på er hunden din!

Hvis dere ikke flytter for langt unna hverandre kan dere jo dele på den :)

Skrevet

Hvem som står som eier på forsikringspapirene har ikke noe å si... Hvis det er ditt navn han er registrert på er hunden din!

Hvis dere ikke flytter for langt unna hverandre kan dere jo dele på den :)

det var ikke dumt! får ta det opp til diskusjon. hehe

Skrevet

her må dere bare diskutere hva som er best for hunden. Hvem har hunden mest kontakt med? Har dere begge mulighet til å ha hunden der dere skal skal bo? Skal noen av dere fortsette å bo i leiligheten? Har en av dere bedre tid og forhold for hunden?

Rett og slett veie opp for og i mot hvem som skal ha den, for det beste for hunden.

Anonymous poster hash: 29568...5f1

• Liker 3
Skrevet

Atter en skilsmissehund. Det virker kanskje ikke lett i dag midt i et brudd, men bli enige om hvem som skal ha hovedomsorgen (hvis dere ikke bor i nærheten av hverandre og kan ha 50-50). Den som kan ta best vare på bikkja tar hovedansvaret, den som har best tid, kanskje hage, har økonomi til veterinærutgifter (de kan og bør deles, men har en hovedansvaret i det daglige bør også de fleste utgifter falle på denne), som har interesse for hunder, går mest turer, er flink til å aktivisere osv, mens den andre avlaster når det passer inn i egen hverdag og med ferier og ellers etter ønske, og at dere får til en ordning med tanke på hundens beste.

For all del ikke la hunden bli en kasteball midt i et opprivende brudd. Selv om det er en måte å såre den andre parten på?... Dere trenger ikke lage en avtale i dag, men når gemyttene har roet seg kan dere sette dere ned og inntil da ha en løs avtale om at begge bidrar med det dere kan. Vet om noen som har skilsmissehund. Det fungerer bra selv om det var uenigheter i starten.

Hunden vil sette pris på å beholde kontakten med dere begge. Ville nok ikke ved delt omsorg hatt halv uke hver, men par uker eller flere.

Du skriver ingenting om hvordan hverdagene deres er og hvilke muligheter dere kan tilby hunden, arbeidstid, boforhold m.m.

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Jeg har skilsmissehund med eksen. Ikke noe problem.

Skrevet

Det finnes mange "skilsmisse-hunder". Hunder som lever fast hos den ene, men er hos den andre noen helger, er med på turer etc. Det gjør jo hundeholdet mye lettere for deg om du kan få din eks-samboer til å passe hunden for deg når du er borte, på ferie osv!

Spør han! Kanskje han har tenkt det samme!

Anonymous poster hash: 31a79...3b0
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vet som ei som har "delt foreldrerett" på hunden etter brudd, funker for dem. Hvis ikke får dere se hvem som vil gi hunden best liv, hvem er det som ikke jobber så hunden bare blir alene el.l

Skrevet

Kjenner flere med skilsmissehunder! De bor gjerne 50/50 hos eierne eller så er det noen helger i måneden om det er langt unna!

Skrevet

takk for veldig bra utfylte svar, det hjelper! har ikke tenkt på å ha han 50/50, men det er jo lurt. vi ønsker jo begge å være en del av livet til hunden, han er bare 1 år gammel. jeg skal ta opp det dere nevner her jeg, han må jo være med på noe av det. er som sagt ikke ute etter å bare ta hunden ifra han heller, så det er fint å se at vi har muligheter.

det er forresten slik, han jobber vanlig arbeidstid og er hjemme resten av dagen fra rundt 4-6. og jeg går på skole så jeg er hjemme rundt 3-4. vi er ellers hjemme nesten alle dagene, resten av dagen. så vi begge har god tid til å ta vare på han (turer, leke, sosialisering etc). men det er vell helt ærlig jeg som gjør mest og tar mest ansvar for hunden. så det ville vell egentlig bare vært rett om jeg tok han, men å dele på det er helt klart noe jeg gjerne vil.

jeg synes det er rart, men det er faktisk vanskelig å gå ifra noen når man har en hund sammen. tro det eller ei. vil ikke tenke på hvor vanskelig det hadde vært om dette hadde vært et barn. helledussen.

Skrevet

Hvis du har best tid og gjør mest med hunden, så vil det være naturlig at du har hovedomsorgen for den. Men så lenge du og eksen er på talefot og kan oppføre dere som folk sammen, så vil sannsynligvis hunden tjene på å få være hos ham også jevnlig. Det kan ofte være greit å ha et reservehjem til hunden i eksamenstider, hvis man vil reise bort en helg, er syk, eller lignende, og da er det kjekt at det er et sted hunden er vant til å være uansett. Dermed får dere begge vært sammen med hunden, og hunden får tilbragt tid med folk som ønsker å ha den til stede og har tid til den. Nå skal dere jo ikke reise på ferie sammen heller, så kanskje dere får mulighet til å dra på ferie hver for dere mens den andre har hunden? Win-win for både hundeeiere og hund.

Jeg ville satt opp en fast avtale om når hver av dere skal ha hunden, sånn at dere begge vet hva dere har å forholde dere til, og slipper å diskutere/mase/krangle om det.

Anonymous poster hash: 09529...92a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...