Gå til innhold

Tyttebærsesong

tyttebæret

Anbefalte innlegg

Takk for innspill.

Ja, det er eksistensielle spørsmål dette. Og mange av dem fundert ut fra at jeg er kristen (det har dere kanskje skjønt?). Jeg har sett at det er en lignende tråd inne i prøverforumet, men jeg har ikke lyst til å svare der. Jeg vil ikke bli kasteball eller skyteskive eler noe sånt. Dette er det mannen og jeg som må finne ut av. Men jeg ville skrive det her fordi jeg hadde aldri tenkt slik, før inntil nylig. Det er viktig for meg å ha en avklaring i forhold til dette. Jeg vil ikke debattere med meg selv i etterkant. Og jeg er slett ikke sikker på at svaret mitt er et nei til IVF. Men jeg kjenner at jeg må tenke meg ferdig rundt dette.

Jeg er enig med deg, lillen - kroppen vår forkaster jo befruktede egg. Egg som ikke fester seg av en eller annen grunn. Mitt spørsmål blir da er det noen forskjell om jeg selv setter meg til herre over de befruktede eggene (ved IVF) eller om naturens gang er slik?

Hvis IVF ikke er riktig for meg pga kasting av egg, da må jeg jo nødvendigvis være i mot bruk av spiral, enkelte p-piller osv. Det er jo noe av konsekvensen i dette. Men som sagt - jeg vet ikke helt hvor jeg er i forhold til dette - og det er helt greit at dere ikke er enige i mine argumenter osv. Jeg er i en proses på dette som er viktig for meg og mannen.

Jeg tenker også litt på et evt barn unnfanget ved IVF. Hvordan vil det forholde seg til sin "start" og "opphav". Vil det bli fordømt av andre kristne? (meget trolig, kjenner jeg kristenheten rett)

Det er mulig at jeg problematiserer mer enn jeg bør. Dt ville være ganske likt meg. Jeg er utrloig filosoferende og undrende av meg!!

Ja, ja.

That's me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare gi deg en god :klem: jeg!

Må innrømme at jeg aldri har reflektert over disse spørsmålene selv, men kan absolutt forstå deg :Nikke:

Men, tror du virkelig et barn unnfanget ved ivf vil bli fordømt av kristne? Jeg er ikke spesielt religiøs, men trodde dette med prøverør var så vanlig i dag at det var allment akseptert..

Uansett vil jeg ønske deg alt mulig godt! Håper du kommer fram til en løsning som dere begge kan leve med :)

Lykke til!

:kose: fra tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei *tine* - det er bare koselig med innspill i boka mi! Om barn blir fordømt eller ikke, vet jeg ikke. Det er kanskje bare en ide jeg har laget meg? Folk mener så mangt. Noe av grunnen til at spørsmålene rundt IVF dukket opp er at noen kristne jeg kjenner, som jeg ser opp til, har takket nei til IVF av etiske grunner og har valgt å adoptere. Andre jeg kjenner, som også er kristne, ville definitivt vært for. Derfor vet jeg at dette er et valg vi må ta for vår egen del. Jeg kan søke råd og meninger, men valget er vårt. Men som jeg sa i stad: jeg vil helst tenke ferdig nå, slik at jeg ikke får en hvis/ om/dersom - reaksjon senere.

Men jeg tror nok jeg problematiserer det for mye, ja! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres veldig fornuftig ut å tenke over dette på forhånd, Tyttebæret.

Når dere da tar valget deres, tar dere et informert valg, og minsker risikoen for at dere får en reaksjon senere.

Lykke til med valget deres, jeg tenker på dere!

:klem: , Cielo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett tema du tar opp der.

Jeg kjenner ei på FUB (Foreningen for Ufrivillig Barnløse som har tenkt i gjennom denne problem stillingen. Hun tilhører også et kristent miljø, og har vært i gjennom IVF. Kanskje du kunne sende henne en pm og høre hvordan hun har kommet fra til sine "konklusjoner". Hun kaller seg Striljenta og det var linken til dagboken hennes. Håper du kommer fram til et svar som er rett for deg, uansett hva det måtte bli.

Klem fra

Zianta :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper for all del at kristne ikke er så onde at de fordømmer et barn som har blitt til ved hjelp av prøverør. Et 100 % uskyldig barn... Den mest uskyldige i hele prosessen!!

Hvis de er så fordømmende, så er det i såfall på foreldrene, som har tatt valget!? Men det skal du ikke bry deg noe om...

Du har sikkert nok med det etiske valget ditt nå. Ikke bry deg om hva andre synes om måten å få barn på.

Og hvis dette innlegget virker frekt eller "beordrende", så har jeg bare formulert meg feil...håper du vet det, tyttis! :wink:

Noen ganger liker jeg ikke verden...

Og jeg liker definitivt ikke at noen uheldige mennesker i det hele tatt må ta stilling til prøverør. I en perfekt verden skulle ikke prøverør være et tema for noen, for ufrivillig farnløshet skulle ikke ha eksistert.

Håper du får roen til å tenke på dette.

Hva synes mannen? Håper dere drøfter det dere imellom, for det er bare dere som kan finne svaret.

Tenker på deg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enig med deg, lillen! I min drømmeverden skulle det ikke være behov for prøverør - nettopp for at barnløshet ikke er et problem!!!

Nei, Lillen - jeg vet ikke helt hvordan det med fordømmelsen er. Er muligens noe jeg har laget inni mitt eget hode.

og det er egntlig mannen som har bragt temaet på bane. Vi snakker mye om det sammen, men vet at sånne prosesser vi er inne i tar tid og at det er ok.

Kanskje vi lykkes i mens??? Det hadde vært deilig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at du gjør deg tanker rundt det etiske ved prøverør. Men dette er jo ikke noe dere trenger å ta stilling til helt enda. Det er jo andre ting som kan prøves ut før dere evt. går til det skrittet å benytte dere av kustig befruktning. (Eks. innsprøyting, eller hva det nå enn heter?)

Dessuten er det, som lillen sier, viktig å huske på at det er ikke alle befruktede egg som blir til barn, selv på vanlig vis. Det er vel vanlig å si at det er ikke et menneske før det er levedyktig utenfor mors kropp (og jeg lurer på om jeg ikke har hørt en gang at sjelen ikke stiger ned i kroppen før i 12. svangerskapsuke, men hvor jeg har hørt dette er jeg ikke sikker på). Jeg vil uansett påstå at det ikke er noe etisk galt i prøverørsbehandling. Men det er meg. Håper dere kommer frem til et svar dere kan leve med. Hvordan står dere i forhold til tanken om adopsjon?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er også at det ikke er noe galt i prøverørsbehandling. Men det er ikke min mening å overbevise deg. Forstår godt at man kan være uenig i det, og at dere trenger tid til å tenke gjennom alt :klem:

Jeg tenkte også tanken om dere har vurdert adopsjon som et alternativ etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Innom igjen jeg for å si god adventshelg!! Det er jo siste søndag i advent denne helgen..og jula nærmer seg raskt!! :) Håper du har det bra!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav! Er det nesten 14 dager siden jeg skrev her inne!

Det er jo helt sinnsykt!!!

ja, ja...sånn er det å være lærer rett før jul! Verden går rundt i 742 km/t og det er uten pause...men nå, nå er det endelig ferie!

I morgen skal jeg bake litt og rydde litt og på tirsdag skal jeg pynte litt... og så nærmer det seg avreise for å være sammen med familien i julen.

Når det gjelder IVF og oss vet vi ikke riktig hvordan ting blir enda. Søknaden er i allefall sendt og jeg holder nok en aldri så liten knapp på ivf - sånn for min egen del. Mannen er noe mer usikker. Vi tenkte vi skulle oppsøke dr. Purvis på andrologsenteret på nyåret. Vi har hørt om folk med gode erfaringer med ham. Det er jo uansett verdt et forsøk.

Ellers har vi bestemt oss for å flytte. Til sommeren går flyttelasset igjen østover. Litt skummelt med tanke på at vi har jo bodd på palmekysten en stund nå. Men dette har vært en lang prosess som bvi endelig ser slutten på. En fase er over. Nå er det på tide å etablere seg ordentlig. Vi kommer til å kjøpe moderns enebolig og er kjempefornøyd med det.

Det blir litt sorg å flytte herfra pga gode venner og godt nettverk, fra hav og milde vintre, sjølivets gleder, fersk fisk, stille søndagsmorgener i strandkanten, krabbeparty og hummerparty ute i skjærgården...men savnet etterfamilien har blitt for stort. Nå må vi hjem...selv om det betyr strenge vintre og mye snø...og ikke ferske reker... (det er nå de er best, det har vi i allefall lært!)

men det er en tid for alt. og nå tror vi tiden er inne for å flytte på seg.

og vennene her vil vi jo holde kontakten med. og sjølivetsgleder får vi spare til sommeren. og det blir nok båt i oslofjorden også. Når vi får råd til å kjøpe en da...

Takk for alle tenker på-meldinger fra trulselinemor, lille, *tine*, madden, hulderjenta, murmeldyret, bizzy og moonchild. TUSEN TAKK! Dere er go'e :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...