Gå til innhold

Tyttebærsesong

tyttebæret

Anbefalte innlegg

JA, det er kjempedeilig med avklaringer! Og kjempedeilig å lese om de! Du har en positiv "undertone" nå... :wink::hjertesmil:

Dette ser jo meget bra ut!

Men ærlig talt så tror jeg du må forklare TESA og MESA for meg en gang, for akkurat nå høres det mest ut som to nick på kg... :ler:

Kanskje du kan "tegne" eller skrive barn på gulrøttene? 8) Drikk masse vann! Det er bilder av barn i vannet også...jeg lover! :Nikke:

Tar du rosenrot?

Tenk om du får bygge hus! :o :hjerter:

Hva synes mannen om å bo "med" svigerfamilie da? :ler: Jeg håper også det blir tvillinger...uten kolikk selvsagt :Hehe:

Nå blir det spennende fremover!!! :hoppe:

Jeg er så imponert over derer...

Ha en strålende helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei tyttebæret ,, nå har jeg kommet meg gjennom hele dagboken din,(kunne ikke være dårligere enn deg).. :) og jeg ser at det har vært en lang vei for dere.,,, men på ett eller annet vis vil det jo ordne seg for dere.. barnløse blir dere nok i allefall ikke!!!

I allefall vet jeg om deg:

1 elsker paris

2 at du liker jazz

3at du er lærer i 5 klasse

4 og at "du liker å se reality programmer"

5 at du måtte avlive katten din i vinter

6 at du har lest kilden av gabriel scott

og jeg må bare si:

1Har du besøkt Paris i februar?? vi knotet oss dit i februar,, en mellomlanding fra India.. Og det var det mest suverent romantiske paris jeg har opplevd... Nydelig. Ingen turister og kjempe pent.. har vært der 3-4 ganger om sommeren, men ingen så bra som februar!!!

2:jeg og!! hva slags jazz?? jeg liker "syngedamene" jeg.. nina simone, ella fitzgerald, billie holliday, Radka Toneff(øh,, heter hun det?)

3. jeg er førskolelærer jeg,, men har jobba en del i skolen.. elsker det..

4. Elsker deg for å si"liker å se reality",,, det er sånn som jeg sniiiiker meg rundt her i huset for å se. og finner på unnskyldninger,, "næææ jeg ser egentlig ikke på,, jeg bare bretter sammen klær/strikker/biternegler" ha ha, leve ærligheten!

5 min pus måtte og avgå med døden forrige vinter, plutselig begynte hun å bæsje over alt. grrr/snufs

6 jeg har ikke lest akkurat den men devergeløse av g. scott.. (kjempe bra)

Så jeg synes vi hadde mye felles jeg...

Kommer til å følge med deg framover.

see ya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tyttis!

Har akkurat lest om de triste nyhetene i tyttebærland. Men det høres ut som om dere er optimistiske, og det er kjempebra. Også høres det ut som om julene begynner å spinne med tanke på mere hjelp til produksjon, og det er jo bare supert!! :Nikke:

Nå er ikke jeg helt oppdatert på hva TESA/MESA er for noe, men det er sikkert noe utrolig bra!!! :wink:

Jeg håper ihvertfall på full klaff for dere!

Klem fra edea. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tyttis! Det er bra du står på og kommer legene litt i forkjøpet...det viser seg gang på gang at en kommer ingen vei i helsevesenet hvis en ikke selv bruker klørne..og litt til, for å kjempe for egen sak! You GO GIRL!!! :heiajente: Det virker som om dere har masse gode ting i vente...og er ved godt mot! Jeg har tro på at saker og ting skal falle raskt på plass for deres del! Den som venter på noe godt..vet du!! :)

Stor :klem: til tyttis som har kjempet seg igjennom et lite slag til! Vi heier på deg gjennom de andre slagene også!

:) Ha en strålende uke!! :)

Ps...jeg :hjerte: også syngedamene!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanlig at menn føler seg som "litt mindre mann" når det viser seg at det er deres svømmere som er årsaken til at ting tar tid. Selv om de er inneforstått med at det kan være grunnen. Det er liksom det eneste de kan bidra med i forhold til en graviditet (tror de), og da er det ekstra tungt når det ikke er optimalt. Jenter har ofte et mer gjennomtenkt forhold til hvordan man vil komme til å reagere på eventuelle resultater. Tror jeg da.

Ellers har jeg hørt bra ting om Porsgrunn. Og det er ingen grunn til at man SKAL inn til Riksen bare fordi det er Riksen. Kanskje ventetiden er litt kortere også? Men hva er TESA/MESA?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå har jeg fryktelig dårlig samvittighet for at jeg ikke har vært her inne og takket og bukket - eller rett og slett gitt lyd fra meg. Uka og helga har vært veldig travle. Men jeg har vært her inne og lest.

Jeg er veldig glad for det dere skriver!

Ja, tenk om vi får bygge hus, Lillen! Det hadde vært helt fantastisk! Takk for oppmuntrende ord!

Marylyn - du minner meg om lista mi. Jeg er imponert over at du har lest boka mi og t.o.m laget liste over tingene jeg (og du :wink: liker!) Jeg liker masse jazz - både syngedamer og instrumentaljazz. Jan Garbarek er en favoritt. Likeså Abraham Laboriel & Co.

Ja, Edea- vi er ganske optimistiske. Det er akkurat siom en byrde har ramlet av mine skuldre. Kan ikke helt forklare det, men jeg tror det er fordi avklaringene har endelig kommet, at vi skal få hjelp osv. Jeg vet at vi ikke har noen garanti for å lykkes, men jeg HÅPER og TROR!

Takk, Madden! Jeg skal ta med meg utskriftene til dr. gyn på mandag! Da skal vi fylle inn søknad! JIPPII!

Moonchild - jeg vet egentlig ikke helt hva mannen tenker om seg selv nå, men han er veldig støttende og i går fleipet og tullet vi med hvilke egenskaper barna våre kom til å arve fra oss. Det er første gang på månedsvis at vi har tullet og ledd om dette! Jeg tror dette blir bra, jeg!

Og til alle som lurer på hva MESA/TESA er så er det rett og slett å hente ut sædceller operativt fra enten testiklene(tesa) eller bitestiklene (mesa). Dette har ikke tidligee vært lov i Norge, men kommer til å bli lov fra nyttår!

Ventetiden i Porsgrunn er litt lengre enn ved Rikshospitalet. Men jeg tror mannen trenger litt tid på å venne seg til tanken...så kanskje det er bra! Mannen er vel også innstilt på å søke i Porsgrunn. Men vi får se. Vi har ikke bestemt oss 100% enda. Tenkte vi skulle ha oss en prat med noen legevenner først.

Og slankekur? Har vært kjempeflink! Nå skal jeg ned i vekt!!!!!! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du har fått endel avklaring nå! :klem:

Ingen tvil om at du er oppdatert ang IVF o.l ja. Jeg er rent imponert! :wink: Håper virkelig at det ikke blir alt for lang ventetid, og at mannen din snart blir mer fortrolig med tanken. Du får vel mer info 29.11.

Dette skal ordne seg! :Nikke:

Blir spennende å følge med deg!

Stor positiv klem fra murmel! :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Murmeldyret..Dette skal ordne seg!! :Nikke:

Håper dere fortsatt er ved godt mot tyttis!!

:hjerte: Håper dere får en kjempeflott helg...du og tyttismannen!!! :hjerte: Tenk nå er det advent snart...bare 2 dager igjen!!! :hoppe: Du må gjerne stikke innom på nybakte lefser...de ble fantastiske om jeg så må si det selv!!! :ler: Setter over teen jeg så kommer du!? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tyttis.

Innom for å ønske dere en god helg i tyttebærland. Og som Madden sier er det straks adventstid igjen, tia går så sinnsykt fort. Vel ventetid er vi jo vante til en del av oss, men denne gangen kan vi ihvertfall vente på noe som nesten garantert kommer, det er jo en positiv forandring! :wink:

:klem: fra edea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! Takk for hilsener! Jeg er ganske tankefull for tiden og derfor har det liksom ikke passet å skrive noe særlig...

men siden dette er min dagbok velger jeg å skrive ned noen av de vanskelige kaostankene mine her. Jeg håper ingen av dere prøverjenter dømmer meg for det jeg kommer til å skrive eller at dere føler at jeg dømmer noen. Dette er mine tanker og jeg har ingen fasitsvar. Kanskje jeg aldri finner noen svar heller!

På mandag kommer vi til å fylle ut søknadspapirer for IVF...men så kommer tankene:

Er dette virkelig det vi burde gjøre? Jeg strever litt med tanken på alle de eggene som er befruktet, men som enten blir kastet eller fryst. Er det små mini-mennesker? De har et helt eget genmateriale som ikke er mitt eller mannens. De er helt unike. Er det da galt å forkaste de?

Når begynner livet - egentlig?

Hvem definerer det?

Når blir vi egentlig mennesker? Når vi får et hjerte som begynner å banke? Eller en hjerne som fungerer? Når vi tar vårt første pust? Når?

Er jeg sprø som tenker på dette? Jeg vet jo at de befruktede eggene ikke er levedyktige utenfor min livmor - men "dreper" jeg dem ved å si at de skal kastes? Vil jeg få noen problemer i ettertid med at jeg kastet potensielle barn?

Hva med de eggene som jeg evt. velger å fryse ned - vil de ta noen skade av det? Fysisk? Psykisk?

Kan jeg si til IVF-legen at han/hun bare skal befrukte det antall egg som er aktuelt å sette tilbake i livmoren og som kan bli aktueløt for frysing? Hva vil de si da - at jeg er sinnsyk?

Hvorfor vil jeg ha barn egentlig? Er det en egoistisk handling? Millioner av barn ute i verden trenger en mor og en far som har omsorg for dem - hvorfor adopterer vi ikke? Er det fordi jeg ønsker å oppleve å gå gravid? Er det fordi det er eget avkom som er greia?

WHy? Why? Why?

Jeg hater det når spørsmålene hagler innover meg sånn og særlig når jeg har så få svar. Jeg ønsker å gjøre det som er riktig...Derfor undrer jeg meg så veldig.

Jeg er takknemlig for innspill - men please - ikke døm meg. Dette føles som å kaste stein når man sitter i gøasshus eller noe sånt. Ivf er tydelig den veien vi må gå for å få eget avkom. Men kan vi det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vet ikke om jeg kan gi deg så mange svar, for til slutt så må det bli din egen avgjørelse, og det som er riktig for meg behøver slettes ikke være riktig for deg.

Det er vanskelig å skulle fundere på så mange eksistensielle spørsmål oppe i alt annet. Jeg vet at Mannen og jeg eventuelt må ta det samme oppgjøret hvis vi kommer dit dere er i dag. Har stor forståelse for at du har disse tankene. Det viser bare at du er ett fornuftig, tenkende menneske. Det er viktig å ta egne valg i slike situasjoner slik at du kan stå ved dem senere, i stedet for å bare følge den ruten som virker lagt av alle andre på forhånd.

Kan bare ønske deg lykke til med tankene!

:klem: fra edea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Skjønner godt at du tenker alle tankene... Det er ingenting å "skamme" seg over! Tvert i mot er det alltid sunt å reflektere!

Noen av tankene dine kjenner jeg godt igjen. Har tatt standpunkt til alle de spørsmålene du skrev i innlegget ditt. Noen standpunkt har jeg tenkt en del på for å finne mitt standpunkt til, andre er bare meninger som jeg har uten å måtte problematisere tankene så voldsomt.

For å svare på ett: Klart det å få barn er egoistisk! Man setter ikke barn til verden for barna sin del, det er jo for sin egen del! Men det er ikke egoisme i ond forstand, bare egoisme i den forstand at det ikke er altruisme. Egoisme er et begrep som altfor ofte får en negativ klang, egeninteresse trenger ikke bare være noe negativt.

Man ønsker seg barn, egnefødte barn, barn av eget kjøtt og blod. Det er naturens gang, det er naturlig å lengte etter dette. Vel er vi bevisste, moderne mennesker som vet hva vi vil og kan kontrollere mangt og meget i denne verden, men vi har også naturen i oss, og blir styrt av den. Det er ikke noe galt i å ønske seg barn!

:klem: fra "Egoistiske" Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra har fått sagt det meste av det jeg ønsket å si til deg..så jeg skriver igrunnen under på den!

og så vil jeg føye på en god :klem: og minne tyttis-vennen på at dette ER din dagbok..og her KAN du skrive ned alt det vanskelige du tenker og føler..det kan ofte være god hjelp i få det ned på papiret..få satt ord på det...og også få innspill fra andre som befinner seg i lignende situasjoner!

Det er store og avgjørende valg dere står overfor nå..Refleksjonene dine over disse valgene synes jeg viser stor grad av modenhet.. Dette er noe dere trenger å snakke om og fundere over. Det er store inngrep i naturens gang..men samtidig en utrolig MULIGHET for at "mennesker som oss" kan få sjansen til å ta del i det mirakelet det er å bli foreldre...

Tror ganske sikkert at det med tiden ikke blir så overveldende..og jeg er trygg på at dere kommer frem til riktige slutninger sammen!

Vi er her for deg snuppa!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår veldig godt at du har mye å tenke gjennom. Og det er jo også bra at du gjør det :klem:

Du må selv finne svarene, men jeg er enig med Huldra og Madden.

Stor klem fra Murmel! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoisme er et begrep som altfor ofte får en negativ klang, egeninteresse trenger ikke bare være noe negativt.

Godt sagt! :tommelsmil:

Synes du er veldig reflektert jeg...

Har selv aldri tenkt over at slike befruktede egg "kastes". Man kan vel f eks sammenligne disse med alle de befruktede eggene vår egen kropp kvitter seg med; alle de som aldri fester seg. Det skjer visst stadig vekk det og, og jeg er ikke lei meg av den grunn. Men jeg forstår jo forskjellen også da... :wink: Ved ivf gjør man et valg. Befrukter de flere egg ved icsi også, for å gardere?

Jeg forstår tankene dine. Og jeg håper du finner et slags standpunkt til det hele.

Angående det med hjerte og hjerne, så har vi vel kommet så langt at vi vet når disse organer, og andre, dannes!? Og det er en stund etter at egget fester seg i magen :-)

Håper du har det fint for tiden, tross vanskelige tanker. Sender en super-klem :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...