Gå til innhold

Styrketrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

En liten nybegynner her, hehe. Jeg har begynt å trene litt styrke, men lurer på hvor ofte og mye det er anbefalt å trene styrke i uken? Og kondisjon, forsåvidt? Jeg hadde i tillegg håpet noen kanskje kunne kommet med noen råd til meg om hvordan jeg enkelt og effektivt kan trene alle typer muskelgrupper i kroppen og få mest mulig ut av styrketreningen min? Jeg ønsker å øke muskelmasse, gå ned i fettprosent og generelt bli mer tonet. Legg gjerne med linker til instruksjonsvideoer da teknikk selvfølgelig er viktig :) Kosthold er allerede på plass da det er noe jeg lenge har vært opptatt av, jeg spiser regelmessig, rent og sunt.

Om noen ville tatt seg tid til å komme med noen råd tl meg, ville jeg blitt helt utrolig takknemlig! :)

Anonymous poster hash: ad353...ae6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trener som regel styrke fire ganger i uken, men da veksler jeg mellom underkropp og overkropp. Markløft, knebøy og benkpress er fine øvelser å begynne med. Sjekk ut fitnessbloggen.no, der er det videoer av forskjellige øvelser + beskrivelse av øvelsene. http://fitnessbloggen.no/ovelser/. Lykke til :)

Anonymous poster hash: b53ab...2c4
Skrevet

Jeg trener som regel styrke fire ganger i uken, men da veksler jeg mellom underkropp og overkropp. Markløft, knebøy og benkpress er fine øvelser å begynne med. Sjekk ut fitnessbloggen.no, der er det videoer av forskjellige øvelser + beskrivelse av øvelsene. http://fitnessbloggen.no/ovelser/. Lykke til :)

Tusen takk for svar :) Akkurat, for det er vel ikke anbefalt å trene samme muskelgruppe f.eks to dager på rad, men viktig å ha oppholdsdager (en eller flertall?) i mellom? :)

Skrevet

Ja, restitusjon er veldig viktig. Derfor må du planlegge slik at du venter to-tre dager før du trener samme musklene igjen :)

Skrevet

Ja, restitusjon er veldig viktig. Derfor må du planlegge slik at du venter to-tre dager før du trener samme musklene igjen :)

Får jeg driste meg til å spørre hvordan du legger opp styrketreningen din? :) Hvordan du fokuserer på å trene forskjellige muskelgrupper og lignende - hvilke øvelser? Og hvordan du opplever det med tanke på fremgang osv? :)

Skrevet

to-tre ganger i uka er en grei start. Når du etter noen måneder merker at du løfter tyngre kan det godt være at du føler du trenger mer enn en dag i mellom. Kunsten er å få nok restitusjon samtidig som du har fremgang (sistnevnte er gjerne avhengig av at musklene greier å bygge seg opp igjen). Man trenger ikke nødvendigvis restituere 100% etter hver eneste trening, men etter tyngre økter bør man kanskje ta en dag ekstra restitusjon.

Og så er det viktig å tenke på at det ikke er noen fasit på dette med styrketrening, man må rett og slett bruke litt tid på å finne ut hva som fungerer for seg, da noen restituerer lettere enn andre og man har ulikt potensiale.

Det er mange modeller ute og går, noen påstår at man bør trene muskelgruppene annenhver dag, andre modeller som kanskje passer bedre for de som har litt grunnlag er den "gode gamle" en muskelgruppe i uka tankegangen. For min egen del passer sistnevnte f. eks godt i perioder der jeg kjører ganske tunge økter ofte, med mange sett på kjerneøvelsene (da kan jeg kjøre 7-10 sett på knebøy, markløft, benk osv.)

Anonymous poster hash: 1fda5...eb4
Skrevet

Tusen takk for svar, folkens - dere er gull :)

Jeg tenkte også litt på en ting, for jeg sitter her og prøver få meg en oversikt over forskjellig type styrkeøvelser for forskjellige muskelgrupper. Og jeg lurer på, siden jeg ikke løfter veldig tungt ennå; kan jeg f.eks trene styrke i nedre del av kropp mandag, øvre del av kropp tirsdag, nedre igjen onsdag, øvre igjen torsdag for så å trene styrke nedre del av kroppen igjen fredag? Da tenker jeg isåfall å ta meg treningsfri lørdag og søndag. Nå er jeg rimelig grønn på dette her, så jeg bare kjører på og spør, og så får heller dere holde meg i tøylene om jeg skulle være helt på bærtur :)

Skrevet

Synes det høres mer komplisert ut enn det trenger å være.
Som nybegynner kan du få veldig god effekt av 3 harde økter med forholdsvis få øvelser

Gjør øvelser som knebøy, nedtrekk, markløft, hip thrust, militærpress, benkpress, dips, chins osv.

• Liker 2
Skrevet

Synes det høres mer komplisert ut enn det trenger å være.

Som nybegynner kan du få veldig god effekt av 3 harde økter med forholdsvis få øvelser

Gjør øvelser som knebøy, nedtrekk, markløft, hip thrust, militærpress, benkpress, dips, chins osv.

Så du mener jeg burde gå for full trening av hele kroppen 3 ganger i uken? :)

Skrevet (endret)

For meg fungerte det veldig bra å ta f.eks

dag 1) knebøy, nedtrekk smalt grep, militærpress og lårcurl

dag 3) sittende roing, hip thrust, nedtrekk bredt grep, benkpress

dag 5) militærpress, pendlay rows, knebøy, dips

Kjør f.eks 3 sett med så tunge vekter at du kun greier 5-8 reps.

Hadde to hviledager mellom dag 3 og 1 slik at jeg fikk minst to dager mellom knebøy. Gjorde noen sett mageøvelser hver gang, men ikke prioriter dette. Magemusklene kom først og fremst av knebøyen :laugh:
Trente altså store store deler av kroppen hver gang, men fokuserte på noen få øvelser som innvolverte flere store muskelgrupper. .

Som nybegynner var dette en fin kickstart og "intro" til styrketrening. Etterhvert som man blir sterkere kan man justere og utforske ulike programmer og øvelser, men jeg synes i alle fall det var enkelt å effektivt til å begynne med, og hvis du mestrer god teknikk i disse øvelsene har du et godt grunnlag for veien videre :)

Lykke til!

Edit: det virker kanskje simpelt med 4-5 øvelser iløpet av en treningsøkt, men jeg skal love deg at det holder om du gjør det riktig! ;)

Endret av fink
  • Liker 1
Skrevet

Så du mener jeg burde gå for full trening av hele kroppen 3 ganger i uken? :)

Jeg mener hvertfall det. Splitt-program er litt overkill for en nybegynner. Og fem ganger i uka er unødvendig mye, i styrke er restitusjon viktig, så jo mer er ikke bedre, både når det gjelder antall øvelser og antall økter.

Sjekk ut for eksempel Stronglifts 5x5 og lignende, eller RYP.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...