AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Jeg fikk en nydelig liten Cocker spaniel-valp i går. Jeg har tatt fri denne uka, men på mandag må jeg begynne å jobbe igjen. Det betyr at valpen må være med meg på jobben. Problemet er at jeg ikke har mulighet til å ha han i samme rom som meg, han må ev. være i et annet rom eller i bilen (med varme). Er dette dumt? Burde han heller få være sammen med meg? -Hilsen usikker hundeeier!Anonymous poster hash: acb2e...7e1
Gjest Vevila Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Ja, det er dumt. Hvorfor tenkte du ikke på dette før?
Gjest heihade Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Høres lite gjennomtenkt ut, i grunn. Hvor lange arbeidsdager har du? Hvilke planer har du for de neste 12-14-16 årene av livet til hunden? Skal den lære seg å være alene hjemme mens du jobber? 3
daemonia Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Hvis valpen uansett ikke kan være med deg på jobben så er det lite poeng i å ta den med i det hele tatt. Da er det bedre at den får være på et vant sted. Mange arbeidsplasser tillater jo heller ikke dyr, men det har du vel evt. avklart med sjefen først? Enten bør du sørge for å få pass til den fremover, eller så må du bytte vakter om det er mulig slik at det er noen andre som kommer hjem når du drar på jobb. Men det også avhenger jo av hvilken type jobb du har.. Ta ut et par uker til med ferie er jo også et alternativ. Jeg ville ikke tatt til meg en valp med mindre det falt sammen med ferie. Men forstår godt at det frister når en har bestemt seg og så veldig gjerne har lyst på valpen sin med det samme
Lea2 Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Synes det er veldig tidlig å gå fra en valp etter bare en uke, uansett om det er i bil eller på et rom. Uansett tviler jeg på at du får jobbet veldig mye med en valp i samme rom også. Tror nok jeg hadde planlagt litt bedre og tatt ut ferie i forbindelse med at valpen kom.. eller avtalt med noen andre slik at det ikke ble så lenge. Som regel regner jeg minst en måned på tilvending, før hunden kan være alene hjemme en halv arbeidsdag.
Gjest Hyssingen Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 Usj, det var ikke heldig. Den kommer nok ikke til å ha det noe trivelig 1
Omnivore Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Hva slags jobb er det du har? Er det aboslutt ingen mulighet for å ha valpen i det rommet du jobber? En så liten valp vil jo paie ganske fort av alle inntrykkene på jobb og hvis du i tillegg garderer deg med noe deilig snacks (oksemuskel og lignende) og turer i pausen så burde du jo med en normal valp kunne gjennomføre at den er mer eller mindre usynlig på jobb.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Hvis valpen uansett ikke kan være med deg på jobben så er det lite poeng i å ta den med i det hele tatt. Da er det bedre at den får være på et vant sted. Mange arbeidsplasser tillater jo heller ikke dyr, men det har du vel evt. avklart med sjefen først? Enten bør du sørge for å få pass til den fremover, eller så må du bytte vakter om det er mulig slik at det er noen andre som kommer hjem når du drar på jobb. Men det også avhenger jo av hvilken type jobb du har.. Ta ut et par uker til med ferie er jo også et alternativ. Jeg ville ikke tatt til meg en valp med mindre det falt sammen med ferie. Men forstår godt at det frister når en har bestemt seg og så veldig gjerne har lyst på valpen sin med det samme Det er veldig høyt støynivå der jeg jobber, det er derfor jeg tenke at det ikke var noe lurt...Jeg er klar over at det er dårlig planlagt, men det var bare nå vi hadde sjansen til å få valper fra akuratt dette kullet. HIAnonymous poster hash: acb2e...7e1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 Da må du nok finne dagmamma til valpen. Jeg ville ikke forlatt den mye alene etter bare én uke, og risikert 15 år med separasjonsangst etterpå... Mange hunder føler seg trygge i bilen, og hvis valpen gjør det, så kan du forsøke å ha den der forutsatt at du tar den ut og lufter og koser med den ofte, men sannsynligvis vil det heller ikke gå særlig bra ettersom det blir altfor mye alenetid. Man bør ha rundt fire uker fri når man får valp, og deretter fleksible/korte arbeidsdager en periode. Noen valper klarer seg med mindre, mens andre trenger lengre tid. En 9 uker gammel valp bør absolutt ha dagmamma om du ikke har mulighet til å ta fri lengre. Anonymous poster hash: 68f37...e29 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 Hva slags jobb er det du har? Er det aboslutt ingen mulighet for å ha valpen i det rommet du jobber? En så liten valp vil jo paie ganske fort av alle inntrykkene på jobb og hvis du i tillegg garderer deg med noe deilig snacks (oksemuskel og lignende) og turer i pausen så burde du jo med en normal valp kunne gjennomføre at den er mer eller mindre usynlig på jobb. Det har ikke noe med at valpen kommer til å forstyrre å gjøre Det er et veldig høyt støynivå der jeg jobber, og derfor vil jeg ikke ha han der. Jeg jobber i byggebransjen og bestemmer så og si arbeidsdagene mine selv, men har ikke sjansen til å ta mer fri akuratt nå. HIAnonymous poster hash: acb2e...7e1
Majott Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Det har ikke noe med at valpen kommer til å forstyrre å gjøre Det er et veldig høyt støynivå der jeg jobber, og derfor vil jeg ikke ha han der. Jeg jobber i byggebransjen og bestemmer så og si arbeidsdagene mine selv, men har ikke sjansen til å ta mer fri akuratt nå. HIAnonymous poster hash: acb2e...7e1 Bedre med høyt støynivå enn at valpen er alene. Så ta den med deg inn på jobb om du har mulighet til det.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Har du avklart dette med arbeidsplassen din da? Ikke gøy for allergikeren i nabokontoret om du skal ta med deg hund på jobb hver eneste dag fremover... Anonymous poster hash: 05ab7...517 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 Du kan jo vurdere noe sånt:http://www.dyrlegebutikken.no/products/hrselvern-hund-jakt For øvrig, hvis du introduserer valpen riktig, så kan du få positive effekter av å ha den med på en bråkete jobb nå mens den er i beste sosialiseringsfasen, da vil den venne seg til høye lyder og sannsynligvis ikke være redd for lyder senere. Jeg kjente en hund i "gamle dager" som vokste opp på jernvarefabrikk, den ble så vant til høye lyder at den ga fullstendig faen i både skudd og jernskrammel da den senere tok mentaltest. Men lavmælt ros derimot, det hørte den alltid Anonymous poster hash: 68f37...e29 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 Ja, dette er avklart med arbeidsplassen. Jeg har veldig greie kollegaer, som jeg kjenner godt. Det eneste jeg er redd for er at hunden ikke skal klare å slå seg til ro med så mye støy rundt seg. Den forrige hunden våknet av den minste lyd da den var valp.Anonymous poster hash: acb2e...7e1
Antoinette Skrevet 15. januar 2014 #15 Skrevet 15. januar 2014 Du må ikke finne på å gjøre dette mot en valp du har hatt en uke. Åh, jeg får helt vondt av tanken. Dette kan føre til en redd og stresset hund. Du MÅ skaffe pass med en gang. 2
altflyter Skrevet 15. januar 2014 #16 Skrevet 15. januar 2014 Du må få noen som skal passe den. Da jeg fikk hund, passet jeg på at jeg fikk den da jeg hadde ferie i en måned. Siste uken gikk med til gradvis avvenning (øve på å være alene) og jeg gikk hjem i lunsjen for å se til ham
Stormborn Skrevet 15. januar 2014 #17 Skrevet 15. januar 2014 Herregud, det er vel ikke døden for valpen om den kan være med på jobb og ligge på et rom vel! Regner med TS har mulighet til å gå inn der iblant, lufte den og sånne ting... Stimulerer dere valpene/bikkjene deres hele tiden selv eller? Er ikke rart bikkjer blir rare
altflyter Skrevet 15. januar 2014 #18 Skrevet 15. januar 2014 Ts! Din sier "vi" da må den andre parten ha mulighet til å stille litt opp...
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #19 Skrevet 15. januar 2014 Den forrige hunden våknet av den minste lyd da den var valp.Anonymous poster hash: acb2e...7e1 Det går naturligvis litt på individ, men det går også på tilvenning. Jeg ville forsøkt å lage et litt skjermet sted der valpen kunne sove (bur isolert med noe støyskjermende rundt?), men den kommer jo ikke til å sove en hel arbeidsdag uansett hvor fredelig det skulle være... Det meste er bedre enn å la en 9 uker gammel valp være alene hjemme i mange timer. Anonymous poster hash: 68f37...e29
altflyter Skrevet 15. januar 2014 #20 Skrevet 15. januar 2014 Herregud, det er vel ikke døden for valpen om den kan være med på jobb og ligge på et rom vel! Regner med TS har mulighet til å gå inn der iblant, lufte den og sånne ting... Stimulerer dere valpene/bikkjene deres hele tiden selv eller? Er ikke rart bikkjer blir rare Den første tiden trenger valpen trygghet og ro. Hunden min er alene i mange timer nå, men til å begynne med så trenger den faktisk at det er noen der hele tiden 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå