Gå til innhold

Laptop eller nettbrett m/tastatur? 13-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får snart tenåring i hus, og hun er i utgangspunktet lovet egen laptop i bursdagsgave. Skal da brukes både i skolesammenheng og til surfing av typen 13-årige jenter bedriver…

Nå har hun selv fått en idé om at hun heller ønsker seg et nettbrett med eksternt tastatur, ideelt sett en iPad.

Er det noen som har noen formeninger rundt dette? Hva mister hun evt. med en slik løsning, og hva vinner hun?

Anonymous poster hash: 5f17a...100
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok gått for en laptop om det er til skolebruk. Det er blant annet ikke all software som kan brukes på et nettbrett og i alle fall ikke til Apple/iPad. Dessuten er ikke tastaturløsningene optimale og jeg vil tro en iPad er litt vanskeligere å jobbe med.

Jeg har begge deler selv og til og med et sånt iPad-tastatur. Ender alltid med at jeg går til PCen om jeg skal skrive eller gjøre mer enn å notere litt.

Tipper hun har lyst på iPad av helt andre grunner :)

• Liker 1
Skrevet

iPad kan ikke alltid brukes på eksamener og prøver pga dårlige dataløsninger i skolesystemet. Men du får jo på mange måter mer for pengene med en iPad enn hvis du kjøper en PC / Mac. Blandt annet god batteritid og ytelse.

Jeg bruker begge deler og har begge med meg på skolen.

Anonymous poster hash: 7dffd...b34
Skrevet

Er litt uenig i at du får mer. Du får kanskje litt andre ting.

Blant annet er det ofte behov for å kunne sette inn en CD eller en USB/flashdrive. Eller en nettverkskabel. Disse tingene er ikke alltid like enkelt på en iPad.

• Liker 1
Skrevet

Til skolebruk er det bare PC som duger, med mindre man bare skal ta notater. Man skriver ikke en stil på en iPad, for å si det sånn.

På den annen side kan en 13-åring få stor glede av et nettbrett hvis hun er glad i å spille, se på YouTube etc, så fritidsmessig er et nettbrett/iPad kanskje bedre.

Hun kan ikke få laptop da, og selv spare til en iPad mini eller noe?

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill. Jeg heller nok definitivt mot laptop, ja.

Men da blir selvfølgelig neste spørsmål - mac eller pc? Jeg har mac og iPhone. Selv har hun annen telefon, men iPad (og ønsker seg iPhone…). I tillegg har vi et gammelt stasjonært drog av en pc, så hun er forsåvidt vant med både pc og mac. Det blir selvfølgelig et prisspørsmål også - men det skal vel ikke være noe problem å bruke mac, selv om det på skolen går i pc'er?

Nå vet jeg ikke engang om ungdomsskolen har laptoper til ungene, eller om de må ha med egne… Kanskje en kombinasjon?

Skrevet

Selv om jeg selv er bruker av både mac og pc, ville jeg nok si at mac er best kjøp. Blant annet så slipper man jo å tenke på virusprogram (selv om det og finnes for mac). (Ser man på høyere utdanning så finnes det en fin blanding av pc/macbrukere.) Ser ikke problemet med å ha en mac selv om det på skolen går i pc'er. :)

Anonymous poster hash: 070d6...c91
Skrevet

Takk for innspill. Jeg heller nok definitivt mot laptop, ja.

Men da blir selvfølgelig neste spørsmål - mac eller pc? Jeg har mac og iPhone. Selv har hun annen telefon, men iPad (og ønsker seg iPhone…). I tillegg har vi et gammelt stasjonært drog av en pc, så hun er forsåvidt vant med både pc og mac. Det blir selvfølgelig et prisspørsmål også - men det skal vel ikke være noe problem å bruke mac, selv om det på skolen går i pc'er?

Nå vet jeg ikke engang om ungdomsskolen har laptoper til ungene, eller om de må ha med egne… Kanskje en kombinasjon?

En Mac er ikke dyrere enn en tilsvarende kraftig PC, og det er mindre styr med å holde den oppdatert og i god orden. PCen min må jeg formatere og reinstallere alt på hvert eneste år, Macen min har gått i 3 år nå og det eneste jeg noensinne har trengt å gjøre er å trykke på en liten knapp der det står oppdater så skjer resten av seg selv.

Mye mer behagelig å være Mac bruker.

Anonymous poster hash: 7dffd...b34

Skrevet

Jeg er så elendig på spesifikasjoner… :sjenert:

(Selv har jeg en MacBook Pro, 3 år gammel.)

Hvis jeg tenker på en 13-tommers MacBook Air, er jeg da helt på bærtur? Jeg vil ikke tro hun trenger all verdens minne, 4 GB bør vel holde? Så får jeg fri til faren og besteforeldre for å finansiere moroa...

En sånn en?? http://www.apple.com/macbook-pro/specs/

Blir svinedyrt, men jeg håper jo at en slik maskin vil kunne holde til hun er gammel nok til å kjøpe ny selv. Kanskje den til og med overlever til uti studietiden hennes...

Med det samme - er det noen som vet hva Windows for Mac koster? Med Word, Excel, Powerpoint, Entourage… For dette kan vel ikke lastes ned gratis?

Anonymous poster hash: ce8cb...460
Skrevet

Det er mulig de får en studentversjon av office for mac på skolen. Sjekk det før du kjøper. Ellers finner du prisene på Microsoft office sine nettsider.

Skrevet

Får snart tenåring i hus, og hun er i utgangspunktet lovet egen laptop i bursdagsgave. Skal da brukes både i skolesammenheng og til surfing av typen 13-årige jenter bedriver…

Nå har hun selv fått en idé om at hun heller ønsker seg et nettbrett med eksternt tastatur, ideelt sett en iPad.

Er det noen som har noen formeninger rundt dette? Hva mister hun evt. med en slik løsning, og hva vinner hun?

laptop, laptop laptop. Tenåringer er håpløse nok å forholde seg til om de ikke skal skjule seg bak et nettbrett 24/7, trust me.

Et nettbrett er også 99% ubrukelig til arbeid(som skole), kjør på med laptop, ingen i arbeidslivet arbeider hovedsaklig fra nettbrett. Pad'en er en ekstra ting folk TROR de trenger....

Anonymous poster hash: 3753a...fbe

• Liker 2
Skrevet

Aldri sett behovet for en ipad. Kjøp heller en notebook eller noe lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...