AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Nå har vi altså prøvd i 10 mnd, vi er begge 24 år, så er jo i vår "beste alder" Vet at vi kan få barn sammen da jeg ble gravid med han når vi var 18 og den gang valgte vi abort. Det sies at man må vente minst ett år før man oppsøker hjelp, men nå vet jeg ikke om jeg vil vente lengre.. Jeg har tatt eggløsningstester, vi har hatt samleie annenhver dag ca og spist sunt. Når oppsøkte du hjelp? Hva er det første de sjekker, er det ultralyd av livmoren? Anonymous poster hash: 36232...ba7
Gjest Solstråla88 Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Du har ikke rett på hjelp via fastlegen før det har gått et år. Sånn er reglene, og det kan faktisk ta et år og bli gravid:-)
maih Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 De tar blodprøver, sjekker eggstokker med ul, sjekker sædprøve fra mannen. Var iallefall det de gjorde hos oss :-)
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Du har ikke rett på hjelp via fastlegen før det har gått et år. Sånn er reglene, og det kan faktisk ta et år og bli gravid:-) Okei, kanskje jeg bare skal være tålmodig og prøve to måneder til før jeg bestiller legetime. Når man forklarer legen at man har forsøkt i ett år, da begynner de å ta prøver og undersøke? Anonymous poster hash: 36232...ba7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Hvorfor ikke bare si at dere har prøvd i ett år? Der er jo bare to små måneder igjen.. Men kan jo hende det klaffer nå snart for dere da Anonymous poster hash: d4269...915
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 Hvorfor ikke bare si at dere har prøvd i ett år? Der er jo bare to små måneder igjen.. Men kan jo hende det klaffer nå snart for dere da Anonymous poster hash: d4269...915 Jeg er så redd for å ly så jeg tror ikke jeg tør det, Hehe. Redd for at de skal finne ut av at det ikke er helt sant. Anonymous poster hash: 36232...ba7
maih Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Men vi hadde prøvd i nesten 1,5 år, her er det mannen min som er problemet. Dårlig sædkvalitet, dette fordi han tidligere har hatt en infeksjon. Pluss at han også røyka. Det har han sluttet med for over ett halvt år siden, å det merkes godt på hans prøver. Nå er vi inn i PP 2(med prøverør) å er litt spente, da det ikke jikk på første gang. :-) Lykke til hos dere, ta tiden til hjelp. :-) tolmodighet er en dyd ;-)
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Men vi hadde prøvd i nesten 1,5 år, her er det mannen min som er problemet. Dårlig sædkvalitet, dette fordi han tidligere har hatt en infeksjon. Pluss at han også røyka. Det har han sluttet med for over ett halvt år siden, å det merkes godt på hans prøver. Nå er vi inn i PP 2(med prøverør) å er litt spente, da det ikke jikk på første gang. :-) Lykke til hos dere, ta tiden til hjelp. :-) tolmodighet er en dyd ;-) Hva slags infeksjon hadde mannen din? Kjæresten min smitta med meg klamydia da vi ble sammen og vi gikk med dette et halvt år, for første antibiotikakur tok ikke knekken på det. Håper ikke dette har noe å si for oss nå.. Anonymous poster hash: 36232...ba7
maih Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 Han har hatt klamydia, og kraftig urinveisinfeksjon. Hvis man går for lenge med klamydia, kan man få problemer etterpå. Kvinner kan bli sterile hvis de går for lenge med det, men det er jo ikke du blitt siden du ble gravid da du var 18. - men det kan tenkes at han kanskje har dårlig sædkvalitet, det kan han få sjekka nå uansett. Bare å snakke med fastlegen. :-)
Teeny Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 (endret) Dere kan jo få en utredning etter prøving i 1 år. Ikke for å skremme, men har hørt historier om infertilitet grunnet abort. Er også lettere å få infeksjoner etter en abort. En bekjent fikk bekkeninfeksjon som spredte seg til eggleder (PID) grunnet klamydia infeksjon etter en abort. Endret 15. januar 2014 av Teeny
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Vil anbefalle deg å prøve noen mnd til. Først og fremst fordi det ofte tar over ett år å bli gravid. Ikke lyv. Å sette igang med utredning og behandling for barnløshet er ikke morsomt. Det tar lang tid, du blir bokstavelig blottlagt, sexlivet blir fort ødelagt med all den pliktsexen man får og leger som skal fortelle deg når du skal ha sex. Det er tøffe hormonekurer med masse bivirkninger og ganske så vonde/ubehagelige undersøkelser/uttak osv. For all del, det er vel verdt det og man takler det når man må. Og man føler man må når det magiske året nærmer seg. Men det kan være greit å prøve noen mnd til fordet, så kanskje dere slipper å gå igjennom utredning og behandling. Husk i hvertfall å ta en sædprøve av mannen tidlig i utredningen (mange leger glemmer det), så du ikke må gå på masse hormoner for tull. Det er ikke noe vits i å prøve selv, når sædkvaliteten er dårlig. Lykke til! Anonymous poster hash: 9b8c8...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Vi brukte 13 mnd. prøv noen mnd til og kontakt legen hvis det fortsatt ikke går.Anonymous poster hash: 3c05f...885
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #13 Skrevet 16. januar 2014 Du har ikke rett på hjelp via fastlegen før det har gått et år. Sånn er reglene, og det kan faktisk ta et år og bli gravid:-) Er vel opp til legen å bestemme det, vi startet utredning etter ca 8 mnd. Hadde fra starten en magefølelse (som stemte) på at noe var galt og heldigvis hørte legen på meg. Når det er sagt er det vel ikke uvanlig å bruke bortimot et år på å bli gravid så om alt ellers virker normalt kan dere sikkert gi det et par mnd til.Anonymous poster hash: 0e869...841
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 Jeg hadde ventet et år, det var en gang jeg og samboer holdt på å gi opp håpet etter nesten 2 år som prøvere, plutselig var jeg gravid. Anonymous poster hash: 59910...bfc
Teeny Skrevet 17. januar 2014 #15 Skrevet 17. januar 2014 Tror de fleste blir gravide innen et år, ca 80-90 %. Enda flere blir gravide innen 2 år, ca 95%. Avhenger også av alderen og statistisk sett tar det lengre tid jo eldre mann blir, som oftest etter 30 år går det litt nedover.
Teeny Skrevet 17. januar 2014 #16 Skrevet 17. januar 2014 De som er eldre enn 30-35 bør starte utredning tidligere, etter 6 mnd ca etter hva jeg har hørt. Dere er unge så dere kan vente til er år som prøvere. Bruker du EL tester? Eventuelt temping? Det kan hjelpe. Er også noen kvinner som ikke har EL i dethele tatt, så kan være lurt å finne ut av det.
Adhara Skrevet 17. januar 2014 #17 Skrevet 17. januar 2014 Tråden er ryddet for krenkende kommentar og svar til dette. Irrlys, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå