AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Jeg ønsker å si opp min leietager, men er usikker på hva som er lov. Per i dag leier han et rom i min leilighet og vi deler på kjøkken og bad (jeg bor der også). Grunnen til at jeg ønsker å si han opp er at jeg skal flytte til kjæresten min og da vil jeg gjerne leie ut hele leiligheten, for det vil selvfølgelig gi en større inntekt. Problemet er at jeg leier ut til leietagern for totalt 4500 med alt inkludert, men markedsleien for å leie ut hele leiligheten tilsier at jeg kan få ca. 10.500 uten strøm og tv inkludert. Så jeg vil at noen leier hele leiligheten for 10.500 med strøm og tv utenom leieavtalen, i stedet for å bare leie ut til en annen som kan leie det rommet jeg har nå. Siden jeg må betale skatt av leieinntekten har jo 1000-1500 kr ekstra litt å si. (Jeg ønsker ikke at leietageren min skal leie hele min leilighet for så å framleie, da han er ganske slaskete, og ikke særlig flink på vedlikehold eller vasking. Tror heller ikke han vil gå med på en prisøkning på over 1000 kr.) Kan jeg si opp leietagern min på grunn av dette? Vi har ingen tidsfrist på leieforholdet, men 3 måneder oppsigelsesfrist (den vil jeg selvfølgelig opprettholde). Anonymous poster hash: 34d9a...fb1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Så lenge du bor i boligen selv har du om jeg husker noen ekstra rettigheter. Men dette spørs i stor grad på kontrakten. Anonymous poster hash: 27ffb...d6b 2
Marie90 Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Det kommer an på kontrakten deres. Det skal være presisert på hvilket grunnlag og når du kan si opp leietaker.
daemonia Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 http://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Takk for svar. Det er en standars husleiekontrakt, og i kontrakten vår er det ikke presisert noe annet enn at vi har tre måneders gjensidig oppsigelsesfrist, men det står sikkert litt standard ting om begges plikter og ansvar. Vi har ikke presisert noe ellers. Takk for linken, daemonia, men jeg har litt problemer med å skjønne hva vi går under? § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Spørsmålet mitt er om vår leieavtale passer inn her, for da kan jeg vel si han opp uten at jeg må ha en saklig grunn? Anonymous poster hash: 34d9a...fb1
daemonia Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 I bunn og grunn så er det vel det som står der ja. Så lenge det er snakk om et enkelt beboelsesrom tolker jeg det slik at da gjelder ikke disse andre restriksjonene som er underlagt bestemmelsene for en hel boenhet. Det er godt mulig du får et bedre svar hos huseiernes landsforbund. Eller i det minste et forenklet svar. Som for eksempel ja eller nei
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Jeg ville sagt opp leietaker på bakgrunn av at du ønsker å bo i hele leiligheten alene. Og når han har flyttet ut så bare finner du noen andre. Han kommer neppe til å saksøke deg om han finner utav det. Og da kan du jo evt. bare si at du hadde tenkt å bo der alene, men så ble det endring i planene da kjæresten din spurte om du ville flytte inn med han. Anonymous poster hash: 5f7b4...a90 5
Lea2 Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Tror ikke dette er noe problem. Sjekk gjerne for sikkerhets skyld, men ettersom leietageren disponerer en del av din egen bolig har du nok full rett til å si opp kontrakten med den oppsigelsestiden som er oppgitt der. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Spørsmålet mitt er om vår leieavtale passer inn her, for da kan jeg vel si han opp uten at jeg må ha en saklig grunn? Anonymous poster hash: 34d9a...fb1 Ja, det stemmer. Ja, det stemmer. Reglen er begrunnet ut fra hensynet til utleier, det er noe helt annet å leie ut et rom i egen bolig enn å leie ut en separat boenhet. Anonymous poster hash: 09041...329 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå