AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har 1 års studielån, tilsvarende ca 56.000 kr. Har støtte for 2013-2014, og har bestått alt, og får dermed omgjort endel til stipend, og sitter da igjen med den summen jeg nevnte når jeg er ferdig utdannet i mai. Mitt spørsmål er: Bør jeg betale alt tilbake med en gang? Eller bør jeg ta det som vanlig nedbetaling? Jeg har ca 70.000 på sparekonto pr i dag (15/1), samt sparer det som er mulig på BSU. Planlegger boligkjøp med mannen om ikke så altfor lenge, og grubler på hvor bra det er å ha studielån oppå et boliglån. Summen er som skrevet 56.000 kr., som jeg kan betale tilbake dersom det lønner seg, men da blir sparekontoen også krympe drastisk. Skal nevnes at jeg jobber deltid, og sparer -alt- jeg kan mtp. boligkjøp (EK er ordnet fra annet hold), men jeg er bekymret for bufferkontoen min på 70k dersom jeg innløser studielånet med en gang. Anonymous poster hash: 1b16f...35b
Wolfmoon Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Jeg ville beholdt studielånet og heller brukt pengene når jeg skulle kjøpe bolig. Studielånet er personlig og har en rekke fordeler, blant annet kan gjelden slettes under visse betingelser om du blir ufør og slettes helt om du dør. Rentebetingelsene er også gode på studielånet, for øyeblikket har jeg bedre rente på min sparekonto, enn jeg har på gjelden min hos lånekassen. 1
Gjest RompeRusk Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Sånn jeg har forstått det, er studielånet noe av det siste du Bør betale ned pga veldig gode betingelser:) 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Har dere planer om å kjøpe bolig trenger dere egenkapital. Betal lånet slik nedbetalingsplanen tilsier og behold sparekontoen som egenkapital. Du får i tillegg bedre rente på sparekonto enn det renten er i Lånekassen så du tjener noen få kroner på det også. Anonymous poster hash: c31b5...7fc 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 TS her, takk for svar. Vi har EK, uavhengig av sparekontoen min. Spørsmålet mitt var mer relatert til det å ha to lån (bolig- og studielån), og i forhold til å ha en bufferkonto. Takker for svar igjen :-) Anonymous poster hash: 1b16f...35b
Wolfmoon Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 TS her, takk for svar. Vi har EK, uavhengig av sparekontoen min. Spørsmålet mitt var mer relatert til det å ha to lån (bolig- og studielån), og i forhold til å ha en bufferkonto. Takker for svar igjen :-) Anonymous poster hash: 1b16f...35b Det er da overhodet ikke noe problem å ha to lån, jeg vil tro de aller, aller fleste med høyere utdanning har det Å beholde studielånet og heller ta opp mindre boliglån, selv om man har EK på plass utenom, anbefales vel i omtrent alle artikler om privatøkonomi jeg noensinne har lest. Bufferkonto bør alle ha, men det er uavhengig av om man har 1 eller 2 lån. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå