AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Håper noen med god dømmekraft kan lese dette og gi sin mening: Takk... Hvis Per og Kari har møttes på jobben. De har hatt et svært godt jobbsamarbeid, og etter hvert fått et hemmelig seksuelt forhold i tillegg. Dette har de hatt over flere år, før de begge bestemte seg for å avslutte det. Omstendighetene lå ikke til rette for at de skulle få hverandre. Per er sjefen til Kari. Per hadde flyttet fra sin kone i utgangspunktet, men de var gode venner. Kona (Trude) visste ikke om at mannen hadde et forhold til en annen kvinne. Dette roer seg ned, Per og Kari fortsetter å jobbe tett sammen. Er ofte på kurs og konferanser sammen, og opptrer som bordkavalerer i slike settinger. Men det skjer aldri noe mer mellom dem på det intime planet. Etter hvert flytter Trude tilbake til Per, og de får et tilsynelatende ok liv. Kari treffer etter hvert Trude i ulike sammenhenger, og Trude har bare en anelse, men aldri bekreftelse på at Per og Kari har vært sammen i den perioden det var slutt mellom Per og Trude. Det er det kun Per og Kari som vet. Senere: Kari treffer en ny mann: Hans. Hans viser seg å være opptatt av at alt skal være inderlig og godt. Han er den "perfekte" mann. Hater utroskap, vil ordne opp i alle gnisninger, og er tydeligvis sår i forhold til løgner, fortielser og den slags, da dette har preget ham i tidligere forhold. Kari begynner å tenke på dette med at hun og Per har hatt et forhold. Og at Per fremdeles er sjefen hennes, og at de fremdeles reiser på reiser sammen, men de deler aldri hotellrom lengre, de har bare et profesjonelt, men tett vennskapelig og fortrolig arbeidsforhold. Tiden går, Kari blir mer og mer glad i Hans, men begynner etter hvert å bli livredd for at han skal få vite om hennes fortid med Per. Hun tør ikke fortelle ham det fordi hun er redd for hvordan han skal ta det. Det er jo ham hun vil ha, og hun har jo aldri vært utro, men situasjonen føles ikke riktig. Etter et år frir Hans til Kari. Kari sier ja, og de skal gifte seg. Halve arbeidsplassen til Kari skal inviteres i bryllupet (det er et lite firma), og det vil virke svært rart om ikke Kari inviterer Per. De er tross alt svært gode venner i arbeidslivet, noe alle vet. Bør Kari invitere Per i bryllupet? Eller bør hun fortelle Per hvordan det hele henger sammen? Håper på reflekterte svar. Takk. Anonymous poster hash: 2d494...057
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Kari forteller Per hvordan det henger sammen. Per finner en unnskyldning for å ikke dra, som ikke virker merkelig. Hans og Kari gifter seg lykkelig. Anonymous poster hash: a59a4...d3f 32
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Skjønner ikke greia med og invitere jobben i bryllupet. Hvis en forteller kommende ektemann hvordan det ligger an så kan man vel strengt tatt bare avlyse bryllupet. Anonymous poster hash: c317f...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Interessant, to helt motstridende svar. Takk til begge to! Det er akkurat disse to tankene jeg sliter med, og ikke greier å bestemme meg for: Himmel og løgn eller helvete og sannhet. Anonymous poster hash: 2d494...057
Marsipan Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Denne problemstillingen hørtes ut som en skoleoppgave, og i såfall burde du vel reflektere selv?! Hvis ikke: Fortid er fortid. Personlig syns jeg det ville være verre å begynne et ekteskap med dårlig samvittighet fordi man velger å skjule noe, enn å innvitere en eks. Ikke fordi en trenger stå til ansvar for ting en gjorde før man ble sammen, i et nytt forhold, men det er tydelig at "Hans" har verdier som ikke er helt forenlige med "Karis" fortid, og da bør han få velge selv på grunnlag av sannheten. Ting har en tendens til å komme opp en dag uansett, så det er like greit å ta det med det samme. 7
Bernardette Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 Kari holder klokelig kjeft. Hun holder seg selvsagt unna Per i all fremtid (på "den" måten), Hans får ikke vite om det. Han trenger strengt tatt ikke vite noe, dette var før hans tid. Og hun ber dem som kolleger, ikke som eks-pøkekamerat med hemmelighetsstempel. 9
Erazor Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 For meg koker det ned til dette: Ønsker Kari å invitere Per i bryllupet? Om Kari ønsker å invitere Per, ser jeg ikke noen problemer med dette. Pers invitasjon er forventet, og det er unødvendig å ha dårlig samvittighet når man ikke har gjort noe galt. Jeg tror at Kari føler at dette er et større problem enn det egentlig er fordi ingen andre visste om forholdet mellom henne og Per, men det er da strengt tatt ikke noens sak hvem som ligger med hvem av single, voksne mennesker. Det eneste måtte i så fall være om Hans er sykelig sjalu og ikke tåler at Kari klarer å omgås en tidligere sexpartner på et profesjonelt plan fordi han hele tiden vil tro det er noe der. Men da vil man ha langt større problemer enn en invitasjon til et bryllup, ettersom hver eneste situasjon hvor Per og Kari vil være sammen på jobb vil bli et problem. Om Kari derimot ikke ønsker å invitere Per, så vil det oppstå et forklaringsbehov. Hvorfor? Da er det mye lettere for andre å bli mistenksomme. I så fall vil det kanskje være greiest å få Per til å finne en unnskyldning for å ikke komme til tross for invitasjon. Men jeg synes dette virker som den dårligste løsningen. 5
Gjest Bud Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Heter dere virkelig Per, Kari, Hans og Trude? Kall barna deres Ola, Knut, Mona og Mari så er dere liksom to erkenorske par
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 Denne problemstillingen hørtes ut som en skoleoppgave, og i såfall burde du vel reflektere selv?! Hvis ikke: Fortid er fortid. Personlig syns jeg det ville være verre å begynne et ekteskap med dårlig samvittighet fordi man velger å skjule noe, enn å innvitere en eks. Ikke fordi en trenger stå til ansvar for ting en gjorde før man ble sammen, i et nytt forhold, men det er tydelig at "Hans" har verdier som ikke er helt forenlige med "Karis" fortid, og da bør han få velge selv på grunnlag av sannheten. Ting har en tendens til å komme opp en dag uansett, så det er like greit å ta det med det samme. Hehe - ser det kan se ut som en skoleoppgave, men virkelig gode pedagoger henter sine case fra virkeligheten. Takker for svaret ditt. Det koker kanskje ned til det du sier om at Hans bør få ta valget selv. Problemet oppstår når det kommer frem i lyset at Per og Kari har hatt et forhold. Det var det ikke meningen verden skulle vite. Da kan det spøke for jobben til Kari også. Hun vil helst ikke at folk skal ha noen formening om at hennes innsats/ belønning i jobben skal kunne kobles til hennes forhold til sjefen. Det er ikke så lett dette her... Fortiden innhenter en hele tiden. Hvor prektig skal man egentlig være? Kari føler ikke hun har gjort noe galt, men får samtidig svi nå. Anonymous poster hash: 2d494...057
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 Kan ikke bare Kari og Per bli enige om at ingenting har skjedd før Per og Trude var gått fra hverandre? Det står jo at Hans har problemer med utroskap og hater det. Det står ingenting om at han ville hatt et problem med den tidligere relasjonen i seg selv. Hva som skjedde til hvilken tid er det jo de som svarer på uansett. Og Hans er nok sikkert klar over at Kari ikke var jomfru før ham. Anonymous poster hash: 9f30c...cce
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 For meg koker det ned til dette: Ønsker Kari å invitere Per i bryllupet? Om Kari ønsker å invitere Per, ser jeg ikke noen problemer med dette. Pers invitasjon er forventet, og det er unødvendig å ha dårlig samvittighet når man ikke har gjort noe galt. Jeg tror at Kari føler at dette er et større problem enn det egentlig er fordi ingen andre visste om forholdet mellom henne og Per, men det er da strengt tatt ikke noens sak hvem som ligger med hvem av single, voksne mennesker. Det eneste måtte i så fall være om Hans er sykelig sjalu og ikke tåler at Kari klarer å omgås en tidligere sexpartner på et profesjonelt plan fordi han hele tiden vil tro det er noe der. Men da vil man ha langt større problemer enn en invitasjon til et bryllup, ettersom hver eneste situasjon hvor Per og Kari vil være sammen på jobb vil bli et problem. Om Kari derimot ikke ønsker å invitere Per, så vil det oppstå et forklaringsbehov. Hvorfor? Da er det mye lettere for andre å bli mistenksomme. I så fall vil det kanskje være greiest å få Per til å finne en unnskyldning for å ikke komme til tross for invitasjon. Men jeg synes dette virker som den dårligste løsningen. Hvis det viser seg at Hans er sykelig sjalu da? Og ikke ville tålt sannheten? Skal Kari avlyse bryllupet og avslutte forholdet til Hans fordi hun tror han vil reagere for ille når sannheten kommer på bordet, eller skal hun skifte jobb og fortelle Hans det senere en gang? Alt dette for å beskytte Hans? Men å avlyse ekteskapet uten å fortelle sannheten er kanskje enda verre for Hans... Har man ikke lov til å ha hemmeligheter for å kunne ha et godt moralsk liv? Anonymous poster hash: 2d494...057
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Kan ikke bare Kari og Per bli enige om at ingenting har skjedd før Per og Trude var gått fra hverandre? Det står jo at Hans har problemer med utroskap og hater det. Det står ingenting om at han ville hatt et problem med den tidligere relasjonen i seg selv. Hva som skjedde til hvilken tid er det jo de som svarer på uansett. Og Hans er nok sikkert klar over at Kari ikke var jomfru før ham. Anonymous poster hash: 9f30c...cce Spørsmålet handler om hvordan Hans vil forholde seg til at Kari inviterer en elsker i bryllupet deres, og at hun til daglig jobber med ham, og ofte er på reiser sammen med ham. Uten å fortelle Hans at dette er en person hun tidligere har hatt sex med. Kanskje burde Hans få sjansen til å si sin mening. Men da må Kari røpe fortielsen. Er det Kari som taper uansett? Anonymous poster hash: 2d494...057 1
Gjest Ironically me Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 Åpenhet..er det jeg ønsker fra kvinnen jeg skal dele livet videre med. Ting har en tendens til å komme fram via ulike kanaler, og Kari slipper å gå spent som en fjær... 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 Da må Kari og Per bli enige om å holde kjeft. Enkelt og greit. Ellers får Trude vite det og Per får et helvete, og da får også Hans vite det og Kari får et helvete. Det man ikke vet har man ikke vondt av i dette tilfellet. Anonymous poster hash: 9f30c...cce
septemberbrura Skrevet 15. januar 2014 #15 Skrevet 15. januar 2014 Kan ikke se noen grunn til at Kari skulle ønske å ha Per til stede i bryllupet. Siden bare deler av kollegiet inviteres, er det vel neppe problematisk at Per utelates, til tross for at han er sjef.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #16 Skrevet 15. januar 2014 Åpenhet..er det jeg ønsker fra kvinnen jeg skal dele livet videre med. Ting har en tendens til å komme fram via ulike kanaler, og Kari slipper å gå spent som en fjær... Åpenhet for enhver pris - uansett? Er enig med deg, ville hatt det selv, men vet ikke om Hans tåler det. Er det feil av Kari å beskytte Hans på denne måten? Anonymous poster hash: 2d494...057
Gjest Passing by Skrevet 15. januar 2014 #17 Skrevet 15. januar 2014 (endret) Dilemma ja.. inviterer man ekskjærester i bryllupet sitt, eller elskere sånn generelt? Per og Kari hadde et forhold før Hans kom inn i bildet, det var også over før han ble sammen med Kari. Halvparten av jobbkollegene er invitert. Hva med å snakke med Per om dilemmaet, siden Per og Kari er så gode venner. Kanskje foreslå at han tar med Trude på en weekendtur til en eller annen storby slik at han har en gyldig grunn til å avslå invitasjonen. På den måten slapper bruden av og kona til ekselskeren får en hyggelig opplevelse, noe Per også vil nyte fruktene av. Ektepar har alltid godt av å komme seg ut på partur for å pleie forholdet. Hvis Hans er sykelig sjalu, så kommer han til å flippe uansett og hvem vil gifte seg med noen som er sykelig sjalu? Det betyr å liste seg på gummisåler resten av forholdet. Sannsynligvis er han kun vanlig sjalu som de fleste av oss kan være innimellom. Endret 15. januar 2014 av Passing by 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #18 Skrevet 15. januar 2014 Dilemma ja.. inviterer man ekskjærester i bryllupet sitt, eller elskere sånn generelt? Per og Kari hadde et forhold før Hans kom inn i bildet, det var også over før han ble sammen med Kari. Halvparten av jobbkollegene er invitert. Hva med å snakke med Per om dilemmaet, siden Per og Kari er så gode venner. Kanskje foreslå at han tar med Trude på en weekendtur til en eller annen storby slik at han har en gyldig grunn til å avslå invitasjonen. På den måten slapper bruden av og kona til ekselskeren får en hyggelig opplevelse, noe Per også vil nyte fruktene av. Ektepar har alltid godt av å komme seg ut på partur for å pleie forholdet. Hvis Hans er sykelig sjalu, så kommer han til å flippe uansett og hvem vil gifte seg med noen som er sykelig sjalu? Det betyr å liste seg på gummisåler resten av forholdet. Sannsynligvis er han kun vanlig sjalu som de fleste av oss kan være innimellom. Høres lurt ut. Takk for svar. Vanskelig å vite om Hans er sykelig sjalu eller ikke. Sjalusi er ikke godt uansett om det er sykelig eller ikke. Og fullt forståelig hvis kjæresten ofte reiser på jobbtur med en ekselsker. Lurer på hva dere tenker er det aller beste, er det for Kari å skifte jobb? Selv om jobben og vennskapet med Per betyr svært mye. Bør hun ofre dette for ekteskapet? Eller er det å gå for langt, som å undergrave seg selv? Hvor går grensene? Anonymous poster hash: 2d494...057
Erazor Skrevet 15. januar 2014 #19 Skrevet 15. januar 2014 (endret) Hvis det viser seg at Hans er sykelig sjalu da? Og ikke ville tålt sannheten? Skal Kari avlyse bryllupet og avslutte forholdet til Hans fordi hun tror han vil reagere for ille når sannheten kommer på bordet, eller skal hun skifte jobb og fortelle Hans det senere en gang? Alt dette for å beskytte Hans? Men å avlyse ekteskapet uten å fortelle sannheten er kanskje enda verre for Hans... Har man ikke lov til å ha hemmeligheter for å kunne ha et godt moralsk liv? Hvis det viser seg at Hans er sykelig sjalu, så er det like greit for Kari, for da kan hun vurdere om det er verdt å gifte seg med tanke på at hun mest sannsynlig vil måtte bytte jobb, eller hele tiden få problemer med at hun tilbringer tid i jobben med Per. Nå synes jeg for øvrig at det ikke er noen grunn til at Hans skal ha noe som helst med dette å gjøre. Kari har ingen informasjonsplikt. Jeg kan ikke se noe annen grunn til at Kari skal buse ut om forholdet til Per enn at hun har en (irrasjonell) dårlig samvittighet for det. Det dummeste som kan skje her er at man lager problemer ut fra absolutt ingenting. Redigert: Trengte å presisere. Endret 15. januar 2014 av Erazor 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #20 Skrevet 15. januar 2014 Denne historien ble veldig rar for hodet mitt siden foreldrene mine heter Per og Kari! Heldigvis kjenner de ingen Hans eller Trude! Jeg syns hun bør la være å si det, fordi det er i fortida. Og om de har et godt og vennskapelig forhold kan han komme i bryllupet. Det som hadde vært krise ville jo vært om en annen kollega visste om det og nevnte noe om det til bruden!Anonymous poster hash: 82c74...486 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå