Gå til innhold

Markløft og knebøy, hvor begynne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har EKSTREMT lite styrke i rygg, har vond rygg, dårlig kondis, hele pakka! Hvor lette vekter skal jeg begynne med? Vil ikke drite meg helt ut! Kan man begynne med markløft og knebøy hvis man har så dårlig styrke som meg.

Jeg har "kastet bort" mange år på løping og jogging. Resultat: tynn og dvask kropp. Nå vil jeg stramme opp!!

Anonymous poster hash: 04ec1...768

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan begynne med så lette vekter som praktisk mulig. I knebøy kan du begynne uten vekter. I markløft kan du begynne med kun stang, men husk å bygge den opp i riktig høyde ved hjelp av kasser eller noe. Og i mark er det greit å ikke løfte for lett også, teknikken er enklere å få til når du løfter litt tyngre (men ikke tyngre enn at du greier det). Du må bare prøve deg frem. Men i starten er det greit å bare trene med stang for å venne seg til bevegelsen og løftebanen.

Skrevet

Siden du i utgangspunktet har dårlig rygg bør du få noen som kan dette til å veilede deg. Det er ikke så lett å se for seg selv hvordan hele bevegelsen utføres. Trener du på et studio har de sikkert noen som kan hjelpe deg.

Anonymous poster hash: b0c09...923
Skrevet

Knebøy kan du begynne med bare stangen, eller uten vekt. Du bør kunne sitte med hælene i bakken på huk uten at det gjør vondt. Om du ikke klarer dette med nøytral rygg bør du i hvert fall tilstrebe å kunne sitte med lårbein parallelt med gulvet med nøytral (aktiv) rygg.

En fin måte å teste det på er å stille seg 5cm fra en vegg med tærne og gjøre en knebøy uten vekt. Dersom hodet ditt treffer veggen har du for mye bevegelse frem og tilbake. Det hjelper å løfte armene frem og opp for å gi bedre balanse og bedre ryggposisjon.

På markløft legger du på 5kg på hver side (dersom de har store 5kg skiver).

Du driter deg bare ut om du tar for mye vekter på. Husk at du først og fremst er der for å lære deg teknikk. Ikke imponere bolegutta.

Et annet tips er å filme deg skrått forfra, og gjerne bakfra. Videoen kan du bruke for egenevaluering der du sammenligner med teknikkvideoer på youtube. I tillegg kan du f.eks. dele dem på fitnessbloggen der det er et miljø for å dele slikt.

Husk at både knebøy og markløft krever mobilitet. Om du har dårlig mobilitet i baksiden, hofter, brystrygg, ankler/legger så er det lurt å jobbe med dette samtidig. De fleste nybegynnere kommer til kort fordi de ikke har mobilitet nok.

Skrevet

Begynn med bare stanga i knebøy. Føler du det blir for lett ta på 2, 5 kg vekter. Du kan nok begynne med 5 kg vekter på markløft. Bare pass på å ha teknikken på plass ellers kan du ødelegge deg skikkelig. Hør om veiledning med en pt feks.

Anonymous poster hash: 9d202...964

Skrevet

Takk for tips alle sammen :)

Ja, i dag gikk jeg inn på vektrommet for første gang. Bolegutta brydde seg ikke meg i det hele tatt! Ikke noe å være redd for, hvis du er jomfru på slikt. (Ser at flere er redde for treningssenter her på forumet, det har dere ingen grunn til).

Jeg tok 15 kg markløft, kjentes kjempegodt ut! Så tok jeg 5 kilo (haha!) i benkpress, men her kan jeg nok øke. Knebøy tok jeg uten vekt. Tøff øvelse!

Må si at styrke kjennes godt på kroppen i forhold til tredemølle. Jeg kommer nok til å bruke mer tid på styrke heretter.

Men takk for de kjempeflotte tipsene! Dere er supre!!

Anonymous poster hash: 04ec1...768

Gjest bustyvel
Skrevet

Husk at stanga veier litt også da, så du kan være fornøyd med jomfruturen :) Ta det rolig og terp teknikk, men ikke bruk evigheter på lette vekter heller, øk litt etterhvert. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...