AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 Hei. Nå skal jeg snart flytte inn i min nye leilighet og kom plutselig på at kniver er noe jeg ikke har. Jeg ønsker å kjøpe ett knivsett hvor man har til det meste. (Brødkniv, grønnsakskniv osv.) Jeg ønsker ikke å bruke alt for store og dyre dommer for dette, men i underkant av 1500,- kanskje? For å være helt ærlig så har jeg lite peiling på kniver, kvalitet og pris. Hvor får jeg kjøpt bra kniver? Hva bør jeg gå etter? Bør de stå i en slik kasse, eller henges på veggen? Takk på forhånd! Anonymous poster hash: 7eaef...5ec
Gjest star123 Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 fiskars er jo et br merke hva med denne http://www.jula.no/knivblokk-kniver-functional-form-810677
Gjest navnelapp Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 Victorinox! Det er dei aller beste, du treng kokkekniv og konditorkniv, og ein liten grønsakskniv. Fantastisk kvalitet ift pris. Fiskars har ingenting å stille opp med. 4
Gjest star123 Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 ja denne til 1700 mer enn hva hun vil bruke http://www.glassmagasinet.com/produkt/kniver/victorinox/knivblokk-med-kniver
Gjest navnelapp Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Kva skal ho med så mange knivar? Heilt unødvendig. På same sida er det lenke til victorinox-knivar på tilbod, kjøp kokkekniven på 22 cm (eller 19 cm om ein har veldig små hender) og denne konditorkniven, så har ho alt ho treng. 1
Gjest star123 Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 hun skriver jo klart og tydelig at hun ønsker et knivsett
Gjest Kim Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Victorinox er billig og bra. Ikke et favoritt merke personlig, men de får jobben gjort. Mac, Global, Chroma, Wusthof, Shun etc. etc. alle har sine favoritter. Den beste brødkniven er helt klart denne: http://www.vassaknivar.se/eng/masahiro-bread-knife-p-115.html?osCsid=34a310df4132fa30852a800a3906c2eb Min favoritt kokkekniv er denne: http://www.zwilling.ca/miyabi/knives-and-accessories/5000mcd-b/34373-241-miyabi-5000mcd-b-gyutoh-95-240-mm#.UtXON_TuJ8E Fleksibel fiskekniv; Du går ikke feil med Global sin G30. GSF-34 skrellekniv og GSF-50 universalkniv er også kjekt å ha. Hvor skal du kjøpe? På nett!
Bad Advice Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Skrev dette rett før jul: Det finnes utallige forskjellige kokkekniver og merker, og svært mange er av god kvalitet. Nevner derfor bare noen av de mest vanlige, gode kokkeknivene på markedet. De er ikke på noen som helst måte rangert her, så det er ikke slik at den beste kommer på toppen. Gode alternativer: 1. Øyo kokkekniver, ble positivt overrasket over denne "nykomlingen" da jeg så den for et år siden. Det er de billigste knivene jeg personlig har oppfattet som gode. En kokkekniv i serien ligger vel på ca 300 kroner. 2. MAC kokkekniver, svært godt stål, vanlige solide håndtak, tynne blad. Med andre ord de er skarpe, holder seg lenge og har god kvalitet! Anbefaler den som heter MTH-80, vanlig kokkekniv med "Dimples" så den glir lettere igjennom feks kjøtt. Koster rundt 850 kroner. Men det finnes også en billigere en som ligger rundt 500-550 uten dimples. Begge er svært gode i forhold til pris. 3. Global G-2, det er denne jeg har selv. Svært god kniv, lett, velbalansert, tynt blad, svært skarp. Holder seg ikke skarp like lenge som MAC kniven. Det eneste du må være obs på med denne er at ikke alle liker måten håndtaket er formet på, men personlig elsker jeg det. Til slutt så har du veldig mange lekre kniver fra feks Kai Shun eller Tamahagane (av det som er lett tilgjengelig i norge). De er generelt sett litt hardere enn MAC sine, så holder enda lengre mellom hver sliping. Jeg ville allikevel ungått Kai Shun, til tross for god kvalitet liker jeg ikke formen på bladet på denne (alt for rundt) syntes Gyoto formen (litt flatere blad) på de overnevnte kokkeknivene er langt mer behagelig. Til slutt bare noen raske tips: 1. Slipesten er fint å ha, se etter noe som feks har 1000 og 2000 eller 1000 og 4000 grain. Og stryk kniven hardt over ett skinnbelte når du er ferdig å slipe. (Da holder den lengre og blir blankere) 2. Du trenger ikke alt slags forskjellige andre kniver, men hvis du bestemmer deg for å kjøpe flere så er dette kniver du bør vurdere (i prioritert rekkefølge). Kokkekniv -> Fruktkniv -> Brødkniv -> Skinkekniv -> Svensk filetkniv. 3. Unngå Victorinox som pesten. 1
Mrs.Fox Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 På skarpekniver.no har de mye bra å velge i
ini Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 Jeg liker Victorinox sine, fordi de passer godt til mine hender, men du må nesten finne ut hva du liker. Kniver er jo et av de viktigste arbeidsverktøyene du har på kjøkkenet, så det er greit å legge litt penger i det, men jeg ville nok også sjekket litt hva du syns er mest behagelig å jobbe med. Ingenting er som blemmer i hånden fordi kniven ikke passer til hånden din. 1
Gjest navnelapp Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Kva er feil med Victorinox, Bad advice? (sic!) 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Jeg liker Victorinox sine, fordi de passer godt til mine hender, men du må nesten finne ut hva du liker. Kniver er jo et av de viktigste arbeidsverktøyene du har på kjøkkenet, så det er greit å legge litt penger i det, men jeg ville nok også sjekket litt hva du syns er mest behagelig å jobbe med. Ingenting er som blemmer i hånden fordi kniven ikke passer til hånden din. Hvordan er det mulig å få blemmer i nevene ved normal kokkeaktivitet på kjøkkenet? Kunne skjønt det om man hadde det som trke, mennormale folk får ikke blemmer av å kutte opp dagens salat.Anonymous poster hash: 8e048...16f
Antoinette Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 (endret) Ønsket meg Global kniver og fikk et sett med fem samt et bryne. Beste jeg har hatt :-) de er snart fem år gamle og er like sylskarpe ennå men de tas godt vare på. Brynes før bruk og vaskes for hånd og oppbevares på en magnetlist. Endret 15. januar 2014 av Antoinette
ini Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 Hvordan er det mulig å få blemmer i nevene ved normal kokkeaktivitet på kjøkkenet? Kunne skjønt det om man hadde det som trke, mennormale folk får ikke blemmer av å kutte opp dagens salat.Anonymous poster hash: 8e048...16f Når man lager all mat fra scratch er det lett for å bli litt mer som skal skjæres opp enn bare litt salat.
Antoinette Skrevet 15. januar 2014 #15 Skrevet 15. januar 2014 Får du blemmer inni hånda så holder du enten kniven feil eller så passer ikke håndtaket godt nok til hånden din. Det er lurt å oppsøke en butikk og kjenne etter hvordan skaftet ligger i hånda. Skal kniven være trygg å bruke må den ikke glippe. 1
Bad Advice Skrevet 15. januar 2014 #16 Skrevet 15. januar 2014 Kva er feil med Victorinox, Bad advice? (sic!) Mer enn noe annet at det ikke er en Mac og at de er dyrere enn Øyo kniver. http://cdon.no/hushold/victorinox-5-2000-22-p20885581 http://cdon.no/hushold/mac-hb-85-p20885535 Hvis du sier at Victorinox kniven holder seg skarp i 3 måneder etter skjerping så vil Mac kniven for 100 kroner mer holde seg skarp i litt over 6 med tilsvarende bruk. Den er 4 grader hardere på rockwell skalaen og i snitt kan man si at for hver grad holder kniven 20% lengre mellom hver gang den trenger å skjerpes, så den holder litt over dobbelt så lenge. Og kan skjerpes skarpere i utgangspunktet.
Gjest navnelapp Skrevet 15. januar 2014 #17 Skrevet 15. januar 2014 Eg syns victorinox-knivane er meir fleksible i bladet, eg likar betre fleksibiliteten i dei enn den som er i mac-knivane. Eg skjerpar dei så ofte at om dei held skjerpinga i 3 eller 6 månader er ikkje så viktig for meg. Dette er sjølvsagt eit spørsmål om smak og behag, men å seie at ein må unngå Victorinox som pesten på det tynne grunnlaget du her viser til syns eg er å ta hardt i. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #18 Skrevet 15. januar 2014 Får du blemmer inni hånda så holder du enten kniven feil eller så passer ikke håndtaket godt nok til hånden din. Det er lurt å oppsøke en butikk og kjenne etter hvordan skaftet ligger i hånda. Skal kniven være trygg å bruke må den ikke glippe. Hehe, poenget hennes var jo at Victorinox passer hånden hennes slik at hun ikke får blemmer.Anonymous poster hash: 6ea76...8de 1
Gjest Kim Skrevet 15. januar 2014 #19 Skrevet 15. januar 2014 Mer enn noe annet at det ikke er en Mac og at de er dyrere enn Øyo kniver. http://cdon.no/hushold/victorinox-5-2000-22-p20885581 http://cdon.no/hushold/mac-hb-85-p20885535 Hvis du sier at Victorinox kniven holder seg skarp i 3 måneder etter skjerping så vil Mac kniven for 100 kroner mer holde seg skarp i litt over 6 med tilsvarende bruk. Den er 4 grader hardere på rockwell skalaen og i snitt kan man si at for hver grad holder kniven 20% lengre mellom hver gang den trenger å skjerpes, så den holder litt over dobbelt så lenge. Og kan skjerpes skarpere i utgangspunktet. Jeg må si meg litt uenig med tankegangen din. Som en som har jobbet som kokk og derfor brukt knivene som verktøy daglig, så er ikke nødvendigvis hardt stål best. Mykere stål lar seg lettere skjerpe, mens hardere stål er mer tidkrevende å få skikkelig skarpt igjen. En grunn til at mange kokker liker Masahiro er nettopp det at stålet ikke er for hardt, slik at det går kjapt å skjerpe eggen igjen. For vanlig hjemmebruk, så ser jeg ikke problemet med Victorinox. Personlig så liker jeg ikke knivene, da spesielt grepet, men du kan ikke nekte for at de får jobben gjort. Antionette får blemmer i hånden, jeg vil tippe hun er våt på hendene og at kniven hun bruker passer hånden hennes dårlig, mange synes f.eks at Mac er veldig firkantet i grepet, det samme er Chroma 301 knivene. Global og Wusthof scorer godt på grepet, men begge har veldig hardt stål. Jeg kjøper kniver etter hva jeg liker, så jeg er mindre opptatt av merket og mer opptatt av at kniven passer godt til oppgaven og at den ligger godt i min hånd.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #20 Skrevet 15. januar 2014 Takker for svar. Må jeg kjøpe sliper til knivene? Det har jeg aldri brukt! Ser for meg at jeg kommer til å slipe dem en gang, og så glemmer jeg hele sliperen.. ts Anonymous poster hash: 7eaef...5ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå