Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

to jeg kjenner har gått sammen om å gå på diett nå. De har en juicepresse som de lager fersk juice av diverse frukt og grønnsaker på, og det er det de skal leve av. I første omgang i èn uke, men gjerne en måned eller to om de ser resultater. De bruker ikke noe hemp eller noe form for protein i blandingen, heller ikke banan. Den ene er undervektig (ser ihvertfall slik ut, med mage som går innover), og den andre er normalvektig. De kommer ikke til å trene.

Er dette virkelig sunt og bra for kroppen? De får jo i seg masse vitaminer og sier de ikke er kjempesultne, men?

Anonymous poster hash: 5b628...6e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker bare på hvor syrlig det blir for tennene.

• Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke bra, det kan være direkte farlig. Å ikke få i seg proteiner overhodet, skader kroppen. Proteiner er kroppens byggeklosser, og er det aller viktigste vi skal ha i oss.

• Liker 3
Skrevet

Herregud, noen må få dem til å komme til fornuft!

• Liker 2
Skrevet

Huff det der vil ikke gå bra. De må drikke noen liter, for å dempe sultfølelsen, og jeg kan da ikke se at de vil ligge i noe kaloriunderskudd heller. De kommer til å bli fryktelig slappe og ukonsentrerte, noe som kan gå utover jobb/skole mm.

Anonymous poster hash: 61cc6...24d
  • Liker 1
Skrevet

Det er flere dokumentarer (f.eks. Fat, Sick & Nearly Dead) hvor folk har fulgt slike dietter over en bestemt periode, og i følge legene i dokumentarene har det ikke hatt noen negative følger for personene.

Jeg er ingen lege eller kostholdsekspert, så hva andre leger, forskere og eksperter mener vet jeg ikke. Men jeg er åpen for at en juicediett muligens kan fungere, og til og med være sunt, så lenge det bare er for en begrenset periode.

• Liker 1
Skrevet

Det er flere dokumentarer (f.eks. Fat, Sick & Nearly Dead) hvor folk har fulgt slike dietter over en bestemt periode, og i følge legene i dokumentarene har det ikke hatt noen negative følger for personene.

Da er det vel i utgangspuktet overvektige personer som har masse fett å tære på. Normalvektige og undervektige er mer utsatt for negative følger av dette, vil jeg tro. (Men alle burde få i seg en viss mengde fett, protein, vitaminer osv hver dag, uansett vekt.)

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Har prøvd å få dem til fornuft, og sagt at proteiner er veldig viktig, og spesielt på diett. 1,5-2 gram pr kg kroppsvekt pr dag, helst. Da fnyser de og sier at de "ikke tror på proteiner" - som om det er en religion :P

Det er godt det er flere som er enige med meg og ikke synes dette virker som en spesielt god idè!

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ikke lurt ut. Imidlertid tror jeg ikke de holder lenge på en slik diett. :)

Anonymous poster hash: 827e6...8c1
Skrevet (endret)

TS her.

Har prøvd å få dem til fornuft, og sagt at proteiner er veldig viktig, og spesielt på diett. 1,5-2 gram pr kg kroppsvekt pr dag, helst. Da fnyser de og sier at de "ikke tror på proteiner" - som om det er en religion :P

Det er godt det er flere som er enige med meg og ikke synes dette virker som en spesielt god idè!

Vi trenger alle proteiner, men nøyaktig hvor mye en normalt aktivt eller inaktiv person trenger er vel omdiskutert?

Man får dessuten i seg proteiner via juicene (så lenge man bruker de riktige ingrediensene), dog på langt nær så mye som om man spiser f.eks. kjøtt og egg hver dag. Likevel, grønnsaker er ikke proteinfrie slik mange tror. Drikker man f.eks. en blanding av spinat, bladkål, grønnkål og brokkoli tilsvarende 200 kalorier får man i seg litt over 20 gram protein, så fremt alle proteinene er inntakte i en juice. (Regnet det ut på FitDay.)

Om man får i seg nok vet jeg ikke. Sannsynligvis ikke nok til å kunne leve på i lengden. Men samtidig kanskje ikke lite nok til at det er skummelt i en begrenset periode heller..?

Da er det vel i utgangspuktet overvektige personer som har masse fett å tære på. Normalvektige og undervektige er mer utsatt for negative følger av dette, vil jeg tro. (Men alle burde få i seg en viss mengde fett, protein, vitaminer osv hver dag, uansett vekt.)

Ja, det kan jo hende at overvektige tåler en lenger juicediett enn normalvektige, og jeg tror ikke jeg hadde turt å prøve meg på en slik diett om jeg var undervektig.

Endret av Tonje!
Gjest Citronella
Skrevet

Idioti. Håper ingen av de har jobb. Slik at de ligge på en sofa uten å røre seg i måned, for å forbruke minst mulig energi. De burde i grunn være reipet fast.

• Liker 1
Skrevet

Idioti. Håper ingen av de har jobb. Slik at de ligge på en sofa uten å røre seg i måned, for å forbruke minst mulig energi. De burde i grunn være reipet fast.

Hvorfor sier du det?

Gjest Citronella
Skrevet

Hvorfor sier du det?

Skal du leve på juice i 1-2 måneder vil du neppe få mye energi. Derfor bør de ligge musestille og ta vare på det kroppen har fra før å tære på. Idioti. Fordi dette er nok en slik humbug-kur som folk biter på.

At de burde vært reimet fast var muligens litt stygg, men for meg er dette et uttrykk for galskap (dog ikke diagnostisert...)

Skrevet

Skal du leve på juice i 1-2 måneder vil du neppe få mye energi. Derfor bør de ligge musestille og ta vare på det kroppen har fra før å tære på. Idioti. Fordi dette er nok en slik humbug-kur som folk biter på.

At de burde vært reimet fast var muligens litt stygg, men for meg er dette et uttrykk for galskap (dog ikke diagnostisert...)

Om man kjenner i lengden at man får alt for lite energi er det vel bare å begynne å spise mat igjen i tillegg til juicene?

Mannen i dokumentaren jeg så gikk på en juicediett i 60 dager, og i følge filmen gikk det helt greit mtp. energi. Nå skal man så klart ikke stole blindt på en dokumentar, men samtidig har de trikset og løyet ganske mye om sannheten var at han var helt utmattet hele denne perioden.

Det er bra å være skeptisk, men jeg blir litt oppgitt når det virker som at folk avviser noe blankt uten å tilegne seg litt kunnskap om det først.

Gjest Citronella
Skrevet

Om man kjenner i lengden at man får alt for lite energi er det vel bare å begynne å spise mat igjen i tillegg til juicene?

Mannen i dokumentaren jeg så gikk på en juicediett i 60 dager, og i følge filmen gikk det helt greit mtp. energi. Nå skal man så klart ikke stole blindt på en dokumentar, men samtidig har de trikset og løyet ganske mye om sannheten var at han var helt utmattet hele denne perioden.

Det er bra å være skeptisk, men jeg blir litt oppgitt når det virker som at folk avviser noe blankt uten å tilegne seg litt kunnskap om det først.

Hva vet om meg og mine kunnskaper om dette? Jeg var i India for 10-15 år siden. Mine alternative år. Bodde på det sted hvor det var yoga, og kun jus og noen få korn med ris. I 3 uker levde vi på dette. De aller fleste besvimte ofte, 2 ble sendt hjem da de utviklet psykoser (nei, ingen rus involvert) og flere ble så slappe at de kun lå og gråt og muligens utviklet en depresjon. To stykker klarte seg bra på denne dietten, men det gikk rykter om at de spiste kjøtt på natta. Nuvel.

Så noe kunnskaper om dette har jeg.

Skrevet

Hva vet om meg og mine kunnskaper om dette? Jeg var i India for 10-15 år siden. Mine alternative år. Bodde på det sted hvor det var yoga, og kun jus og noen få korn med ris. I 3 uker levde vi på dette. De aller fleste besvimte ofte, 2 ble sendt hjem da de utviklet psykoser (nei, ingen rus involvert) og flere ble så slappe at de kun lå og gråt og muligens utviklet en depresjon. To stykker klarte seg bra på denne dietten, men det gikk rykter om at de spiste kjøtt på natta. Nuvel.

Så noe kunnskaper om dette har jeg.

Beklager, på grunn av måten du ordla deg på gikk jeg utifra at du ikke kunne noen om dette.

Hva lagde dere juicene av, og hvor mye drakk dere? Var det veldig varmt? Jeg vil tro at hva man lager juicene av, altså hva man faktisk får i seg, samt ekstrem varme kan ha mye å si.

Gjest Citronella
Skrevet

Beklager, på grunn av måten du ordla deg på gikk jeg utifra at du ikke kunne noen om dette.

Hva lagde dere juicene av, og hvor mye drakk dere? Var det veldig varmt? Jeg vil tro at hva man lager juicene av, altså hva man faktisk får i seg, samt ekstrem varme kan ha mye å si.

Det var ikke ekstrem hete, og vi kledde ut varmen med heldekkende bomullsklær, og var mye inne midt på dagen da det var varmest, i svalende rom. Drakk masse juice av frukt, og grønnsaksjuice. Papayajuice med salt, for dekke opp væsketap, og i grønnsaksjuicene var det også salt. Drakk, og drakk.

Gjest Summers
Skrevet (endret)

Er dette virkelig sunt og bra for kroppen? De får jo i seg masse vitaminer og sier de ikke er kjempesultne, men?

Om du ser de fleste slanketips så sier de kutt ut juicen, det er like mange kalorier i enkelte juicer som i brus! Juice gir lite metthetsfølse i forhold til kaloriene. I tillegg får man ikke i seg alle nærsingsstoffene man trenger.

Endret av Summers
Skrevet

Det var ikke ekstrem hete, og vi kledde ut varmen med heldekkende bomullsklær, og var mye inne midt på dagen da det var varmest, i svalende rom. Drakk masse juice av frukt, og grønnsaksjuice. Papayajuice med salt, for dekke opp væsketap, og i grønnsaksjuicene var det også salt. Drakk, og drakk.

Det er jo interessant å høre at deres opplevelser med juicefastingen er helt annerledes enn juicetilhengernes. Det virker som at de fleste som går på slike juicedietter i dag lager juicene sine av først og fremst grønnsaker, blant annet mye grønne bladgrønnsaker. Virker som at det er lite bruk av frukt i disse fasteperiodene ettersom det blant annet gir større blodsukkerhopp.

Enten gjorde dere noe annerledes, eller så hadde dere kanskje uflaks med måten kroppene deres reagerte på — eller så kan det være at mange av juicingtilhengerne overdriver når de snakker om hvordan de har mens de juicefaster. Jeg tror uansett ikke at du kan konkludere med at alle vil reagere på akkurat samme måte som dere reagerte på, i hvert fall. Det klarer jeg bare ikke å tro på, etter å ha sett dokumentarene jeg har sett. Uten at jeg som sagt stoler blindt på absolutt alt som ble sagt der heller :)

Skrevet

Om du ser de fleste slanketips så sier de kutt ut juicen, det er like mange kalorier der som i brus! Juice gir lite metthetsfølse i forhold til kaloriene. I tillegg får man ikke i seg alle nærsingsstoffene man trenger.

Ferskpresset grønnsaksjuice kan ikke sammenliknes med brus, og de er da proppet med næringsstoffer. Grønnsaker er jo rene næringsstoffbomber! Proteiner og i hvert fall fett får man derimot ikke så alt for mye av, ville som sagt ikke gått på en slik diett over en alt for lang periode.

Altså, ferskpresset grønnsaksjuice (og forsåvidt fruktjuice) kan på ingen måte sammenliknes med billig kjøpejuice fra butikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...