Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har brukt flaske siden fødselen og babyen er 3 mnd, hvor lenge må man sterilisere flaskene? Jeg trudde at det var helt til man slutter å bruke de men leste nettopp i en bok jeg fikk på helsestasjonen at man kan slutte å sterilisere etter noen uker. Hva er noen uker?

Dere som ikke steriliserer, bare vasker dere med vann og zalo?

Anonymous poster hash: 8b67c...810

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sluttet vel rundt tre mnd tror jeg. Vasket med zalo en stund og nå kjører vi dem i oppvaskmaskinen med flaskeprogrammet. Sjekker alltid at smokkene er helt rene etterpå.

Skrevet

Min er 8 mnd og steriliserer ennå. Fikk beskjed på barneavdelingen på sykehuset å sterilisere til ham sluttet med MME. Om du ikke steriliserer skal de iiallefall kjøres på 65 grader i oppvaskmaskin.

Anonymous poster hash: c3aa4...25b

Skrevet

Da fortsetter vi bare som før :)

Oppvaskmaskin med flaskeprogram har jeg aldri hørt om

Skrevet

Nå skal det sies at oppvaskmaskina vår er en maskin som ble kjøpt til halv pris (nypris var 12 000) så det kan godt hende at det ikke er så vanlig :ler:

Synes det er så håpløst av det er så lite kunnskap rundt MME-barn! Ingen helsesøstre har særlig mye peiling, så vi blir jo overlatt til diverse nettkilder og mange motstridende beskjeder :sukk:

Skrevet

Nå skal det sies at oppvaskmaskina vår er en maskin som ble kjøpt til halv pris (nypris var 12 000) så det kan godt hende at det ikke er så vanlig :ler:

Synes det er så håpløst av det er så lite kunnskap rundt MME-barn! Ingen helsesøstre har særlig mye peiling, så vi blir jo overlatt til diverse nettkilder og mange motstridende beskjeder :sukk:

Enig, vi må lære alt om mme selv for de fleste helsesøstrer og sykehus er big fan av amming, men ikke alle får det til :(

Skrevet

Vi startet å vaske på 65 grader i oppvaskmaskin ved 5 måneder tror jeg det var. Kjøpte sånn stativ til smokkene så de ikke fyker rundt inni der. Genialt!

Skrevet

Skriver under på denne! Alt vi har lært har vi funnet på nettet. Hs duger virkelig ikke på det området. Syns det er rett og slett for dårlig.

Anonymous poster hash: 4adfe...b33

Skrevet

Nå skal det sies vi er ikke spesielt miljøvennlig og vasker alt i oppvaskmaskin på 75 grader. Vi begynte vel kun å vaske i oppvaskmaskin etter noen måneder.

Skrevet

Eg steriliserte til han var 6 mnd, men har hørt etterpå at det held i 3 mnd, så kan ein vaske i oppvaskmaskin på minst 70 grader.

Kunnskapsløysa om flasking på helsestasjonen er sjokkerande og potensielt farleg for spedbarn. Eg fekk beskjed om st nei, flasking, det var vel berre å følge oppskrifta på pakken? Kjøpte boka "Flaskemating" og lærte masse der. Junior var i alle fall aldri sjuk ;) men vi flaskemødre burde starte ein kampanje for opplysningsarbeid rundt flasker. Eg skal prøve å amme denne gongen og, men går det like dårleg som sist gir eg meg raskare enn sist og går over på flaske.

Skrevet

Vi startet å vaske på 65 grader i oppvaskmaskin ved 5 måneder tror jeg det var. Kjøpte sånn stativ til smokkene så de ikke fyker rundt inni der. Genialt!

Oooh, hva slags stativ er det? Har du f.eks. link el? *vilogsåha*

Skrevet

Ja, steriliserer vi og, 7 mnd. Koker i ti min.

Anonymous poster hash: df44a...1ac

Skrevet

Vi steriliserer fortsatt ja, men det er nok kun fordi vi har sterilisator som står på benken. Er så greit å oppbevare flaskene i den uansett, så så kjøre den når flaskene er vasket koster likevel så lite. Men fikk beskjed fra HS at vi kunne slutte å koke flasker/vann når hun var 3mnd.

Skrevet

Eg fekk beskjed om st nei, flasking, det var vel berre å følge oppskrifta på pakken? Kjøpte boka "Flaskemating" og lærte masse der.

Er det noe galt i å følge oppskriften på MME pakken da? Vi fikk beskjed om å gi mengden det sto på pakken da vi dro fra sykehuset og har gjort det hele tiden.

Mini vokser og ligger akkurat perfekt på vekstkurven og er blid og fornøyd.

Anonymous poster hash: 79a02...380

Skrevet

Er det noe galt i å følge oppskriften på MME pakken da? Vi fikk beskjed om å gi mengden det sto på pakken da vi dro fra sykehuset og har gjort det hele tiden. Mini vokser og ligger akkurat perfekt på vekstkurven og er blid og fornøyd. Anonymous poster hash: 79a02...380

Ho meiner vel at det er meir å kunne enn å lese oppskrifta på pakken. Som å sterilisere flaskene, som denne tråden handlar om.

Skrevet (endret)

MME pakken fortel ingenting i heile verda om sterilisering... Den setningen var alt HS hadde å sei om flaskemating. Dessuten bør pulveret blandast i vatn med minst 70 grader, men det er kun eit merke i Norge som toler så varmt vatn, HS hadde aldri hørt om dette sjølv om det er Mattilsynet sine råd, etc, etc. HS visste absolutt ingenting om noko som helst, noko som heldt på å ta knekken på meg i mi søking om info. Eg er SÆRS lite imponert over HS, og lurer på kva dei har i utdanninga si om anna enn amming... http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00048/R_d_for_trygg_tilber_48251a.pdf denne linken viser offisielle råd om sterilisering og tilberedning forresten. Anbefalar og alle å ta ein kikk på Flaskeposten si Facebookside :)

Endret av attegløyma
Skrevet

MME pakken fortel ingenting i heile verda om sterilisering... Den setningen var alt HS hadde å sei om flaskemating. Dessuten bør pulveret blandast i vatn med minst 70 grader, men det er kun eit merke i Norge som toler så varmt vatn, HS hadde aldri hørt om dette sjølv om det er Mattilsynet sine råd, etc, etc. HS visste absolutt ingenting om noko som helst, noko som heldt på å ta knekken på meg i mi søking om info. Eg er SÆRS lite imponert over HS, og lurer på kva dei har i utdanninga si om anna enn amming... http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00048/R_d_for_trygg_tilber_48251a.pdf denne linken viser offisielle råd om sterilisering og tilberedning forresten. Anbefalar og alle å ta ein kikk på Flaskeposten si Facebookside :)

Men NAN skal blandes i vann som måler 40 grader ikke 70. Ved 70 grader kan noe av næringen gå tapt (det er derfor pakken presiserer at det skal være 40 grader).

Grunnen til at mange helsesøstre og sykehus ikke er for opphengt i dette er jo fordi så mange er HYSTERISKE da det gjelder koking av flasker, smokker og alt slikt. På sykehuset (prematur avdeling) fikk jeg beskjed om at vi kun trengte å koke flasker en gang om dagen frem til barnet var 3 måneder. At vi ikke skulle lese for mye på nettet akkurat pga. hysteriet det er bl.a. her inne.

Jeg har da lest om damer her inne som koker smokkene til ungen er ett år, samtidig som babyene ligger på gulvet og slikker på det! De sa også at foreldre som er paniske bare gjør barna en bjørnetjeneste. Ungene får jo ikke bygd opp imunforsvaret sitt på den måten.

Anonymous poster hash: 79a02...380

Skrevet (endret)

Nettopp mitt poeng, verken NAN, HIPP eller Collett toler vatn over 70 grader, kun Småfolk/Semper. Og så lenge helseinstitusjonane og dei tilsette i helsevesenet er komplett kunnskapslause på området følger i alle fall EG råda frå Mattilsynet...

Endret av attegløyma
Skrevet

Skal og skal og skal...

Et enkelt google-søk sier at fra rundt 4 mnd er det ikke nødvendig å sterilisere eller koke lenger.

Babyen begynner da uansett å bruke mer tid på gulv, hei og hå, munnen kommer nær mer ting og tarmene og immunsystemet er rustet.

Jeg koker ca 1 gang i uken, knøttet er 4,5 mnd. Utenom det lager jeg først en stor kom med veldig varmt vann og zalo, legger flaskene der og vasker hver flaske med flaske-børste.

Jeg koker likevel alltid smokkene, tror bare fordi det er vanskelig å slutte.

Men ja, mange har meninger om dette, man skal ditt og datt. Snart ligger babyen på gulvet og får i seg skit fra alt mulig selv om man vasker, er jo ikke akkurat sterilt da heller.

Anonymous poster hash: ecc48...da1
Skrevet

Mjølkebakteriar er noko anna enn vanleg husskit. Men eg kjem berre til å koke i 3 mnd denne gongen, så blir det oppvaskmaskin.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...