Gå til innhold

Hvor lenge er det naturlig å følge ungene i barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Treåringen er bedt i bursdag til en fireåring. Er det rart om jeg er der sammen med han?

Anonymous poster hash: b01e3...8bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med foreldrene til bursdagsbarnet. Hva ønsker de?
Dersom treåringen har invitert 20 barn og selskapet skal være i barnehagen eller hvor enn den skal avholdes, så blir det kanskje litt mye styr for for et foreldrepar. Da er det kanskje greit å hjelpe litt til.

Skrevet

Jeg har vært med mitt barn både når han var 3 og 4. Her begynner de å la barna være på party alene når de er 5 stort sett, barnet får bestemme om forelder skal være eller gå. Plutselig en dag vil de være "store" og være alene :)

• Liker 1
Skrevet

Ok,

Jeg har vært med mitt barn både når han var 3 og 4. Her begynner de å la barna være på party alene når de er 5 stort sett, barnet får bestemme om forelder skal være eller gå. Plutselig en dag vil de være "store" og være alene :)

Ja synes det høres fornuftig ut ;) Regner med treåringen min vil ha meg der og. Han kjenner jo ingen av de voksne så greit å ha mamma der om noe skulle skje :)

Skrevet

Jeg ville ikke at noen andre foreldre skulle måtte skifte bæsjebleie på mitt barn, for begges skyld, også derfor greit å være med en liten bleietass i bursdag.

• Liker 1
Skrevet

Vi har nylig vært gjennom et år med fire års dager (barnehagegruppe). I begynnelsen av året var gjerne foreldrene med, etterhvert prøvde flere og flere seg alene. Men det var alltid åpent for at foreldre kunne være med.

Anonymous poster hash: 111c6...98d

Skrevet

Hos oss er de fleste foreldre ikke med, selv ikke til treåringene. Mens noen av femåringene har foreldrene med. Jeg lar sønnen min velge selv stort sett, unntaket er hvis foreldrene til bursdagsbarnet ikke snakker norsk. Jeg vil det skal være voksne tilstede som barnet mitt kan kommunisere med.

Skrevet

3 år, så har alle mine gått alene.

Skrevet

Det synes jeg barnet og forelderen må få bestemme, hva de føler seg komfortabel med. Her ser jeg at de fleste 4-åringene går i bursdag alene, jeg er en av de få forelderne som har vært med. Min datter ville at jeg skulle bli, og da gjorde jeg det. Men i de siste bursdagene har det vært helt greit at jeg har gått, og da gjorde jeg selvsagt det :)

Men som 3-åring ville min datter vært for liten til å være alene i bursdag. Men nå var hun ikke i noen barnebursdager så tidlig, og jeg vet ikke om det var så vanlig i barnehagen å invitere til barnebursdag når barnet ble 3.

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage har de fleste sluttet å ha med foreldre i løpet av det året de er fire. Gutten vår vel 4,5 da han sa ifra at neste gang ville han være i bursdag alene.

Da vi hadde 3-årsdag her hjemme satt jeg pris på at alle foreldre ble med. I den alderen er det fortsatt noen som bruker bleier, de fleste har ikke skikkelig do-rutiner, klarer ikke å forsyne seg selv osv. Det var også en god anledning for foreldrene å bli bedre kjent.

Skrevet

Jeg ville snakket med foreldrene til bursdagsbarnet og hørt om de syns det var ok at du var der sammen med han. Det er han som er bedt i selskap, ikke du, selv om de aller fleste har forståelse for at ikke alle treåringer er komfortable med å gå i bursdag alene.

Jeg personlig syns tre-fireårs alder er passe tid å begynne å gå alene i selskap, og foretrakk da å ikke ha stua full av voksne når det skulle feires barneselskap. Men jeg kjenner andre foreldre som ikke ønsker å stå alene med huset fullt av mer eller mindre ukjente barn.

Umulig å vite hva de sønnen din skal til foretrekker hvis du ikke spør dem!

• Liker 1
Skrevet

Vi har også vært igjennom 4 års bursdager, -på slutten av året var et barn alene et par ganger, ellers var foreldregruppa med hele tiden.

Min erfaring på barnet som var alene i bursdagen var at han var ikke redd, men når det ble altfor høylytt og vill lek, så var det ingen av oss andre foreldre som hadde lyst/turde å stoppe barnet for å roe ham ned, og hele leken ble ødelagt synes jeg. Satt også veldig urolig ved bordet og tøyset mye i forhold til de andre barna med foreldre med seg.

For min del ville jeg ikke satt pris på å passe en haug med unger i den alderen alene, Kanskje det er lettere med jenter, men ikke guttegruppen vår!!!

Så jeg oppfordrer foreldre til å snakke med ansvarlig bursdagsforelder om hva som passer for dem -hvis man helst vil la barnet gå alene i det minste.

Anonymous poster hash: db3b9...558
Skrevet

Jeg ville egentlig tatt det for gitt at det var ok at jeg var med, iallefall til barnet fyller fem... Hadde ikket tenkt på å spørre om det var greit, men burde jeg gjøre det?

Anonymous poster hash: a6c8b...4c8

Skrevet

Hos oss er de fleste foreldre ikke med, selv ikke til treåringene. Mens noen av femåringene har foreldrene med. Jeg lar sønnen min velge selv stort sett, unntaket er hvis foreldrene til bursdagsbarnet ikke snakker norsk. Jeg vil det skal være voksne tilstede som barnet mitt kan kommunisere med.

Hva er sjansen for at ett foreldrepar inviterer til barnebursdag og ikke snakker ett kløyva ord norsk..?

Med andre ord, du følger sønnen din i bursdager hvor familien har minoritetsbakgrunn og kanskje snakker gebrokkent/dårlig norsk..? Rasistisk, don't you think? :glare:

Anonymous poster hash: 61ac0...593

• Liker 1
Skrevet

Ts her: Jeg må vel bare spørre foreldrene hva de vil. Har ikke lyst å tvinge meg inn i den bursdagen, men litt skeptisk til å la han være alene der da han akkurat har sluttet med bleie og fortsatt har endel uhell. I tillegg aner jeg ikke hvem foreldrene til bursdagsbarnet er, er en gutt i bhg. Blir litt merkelig å levere gutten hos ukjente folk når han bare er tre år.

Skrevet

Ts her: Jeg må vel bare spørre foreldrene hva de vil. Har ikke lyst å tvinge meg inn i den bursdagen, men litt skeptisk til å la han være alene der da han akkurat har sluttet med bleie og fortsatt har endel uhell. I tillegg aner jeg ikke hvem foreldrene til bursdagsbarnet er, er en gutt i bhg. Blir litt merkelig å levere gutten hos ukjente folk når han bare er tre år.

Sånn følte jeg det også. Det er klart du skal kunne være med!

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt plass til x antall foreldre/par, i flere av våre bursdager, for å si det sånn.

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt plass til x antall foreldre/par, i flere av våre bursdager, for å si det sånn.

Da må du nesten redusere antall barn hvis dette er et problem. Ved 4-års alderen kommer sikkert de fleste alene, men du har vel plass til et par foreldre? Jeg synes ikke man skal si til en forelder til en 3- eller 4-åringen at de ikke kan komme, for det kan hende barnet trenger at de er der.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er jo ikke aktuelt. Da får heller de sarte barna bli hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...