Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden bestilte jeg en lampe (håndlaget) fra Etsy.com. Lampen kostet i underkant av 2500 NOK, men jeg ser at selgeren har skrevet at verdien er 28 USD (ikke noe jeg har spurt om eller ble informert om at vedkommende skulle gjøre), på emballasjen.

Uansett, pakken havnet til slutt i postkassa i går, men den har helt klart blitt åpnet av noen, og jeg har sterk mistanke om at det er tollere, Postens godsenter eller hvem det nå er som tar seg av fortolling av pakker for posten. Det er riktignok åpenbart at den som åpnet pakken ikke gjorde noe forsøk på å teipe den godt igjen, pakken mangler emballasje enkelte steder.

Resultatet er selvfølgelig en ødelagt lampe, og spørsmålet er; hvem går jeg på nå? Tok et par bilder av den før jeg åpnet emballasjen for å se om lampen var hel. Uansett er det vel vanskelig å bevise at det er Postens godsenter (pleier vel å være de som sjekker pakker som kommer inn til landet) som har ødelagt emballasjen, og dermed har skyld i den ødelagte lampen?

Selgeren på sin side påstår at han kun får igjen verdien på pakken som han selv satte til en mye lavere sum. Har heldigvis betalt via Paypal, men det er jo ikke selgeren som har skyld i at noen har åpnet pakken på veien hit. Dessuten får jeg vel kun erstattet 28 USD ettersom selgeren påstår at det er verdien på lampen? Vurderer å ikke gjøre noe mer med dette, og heller ta det som en påminnelse om at det er smart å kun handle fra store internasjonale kjeder heretter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om pakken din blir åpnet av posten/toll skal det ligge ved et dokument som sier det.

Anonymous poster hash: 2d078...1ad
  • Liker 4
Skrevet

Her synes jeg vel egentlig at det er selger som har driti seg ut med å sende en såpass dyr vare uten forsikring (eller spør om du vil betale for forsikring) og å jukse med verdien uten at du er med på det. Som AB skriver så skal det ligge ved et dokument om pakken har blitt åpnet av posten/toll og siden dette ikke foreligger så kan du jo ikke utelukke at det er selger som ikke har pakket varen skikkelig. Virket det som om den (i utgangspunktet) var pakket skikkelig?

Om noen tydelig har åpnet pakken så må det vel gå an å ta dette opp med posten? Om du kun får igjen 28$ så er det selgers feil og han burde betale mellomlegget (selv om dette mest sannsynligvis ikke kommer til å skje, men å jukse med verdien på pakker er ulovlig og bør få konsekvenser). Ville i det minste lagt igjen en negativ review der dette kommer frem dersom selger ikke er behjelpelig.

Anonymous poster hash: 1a39a...b85
  • Liker 5
Skrevet

Om pakken din blir åpnet av posten/toll skal det ligge ved et dokument som sier det.

Anonymous poster hash: 2d078...1ad

Nei, noen ganger er det bare klistret på et klistremerke på utside. Så et rent dokument behøver det ikke være. men det er alltid noe som sier at tollen har åpnet pakken.

Anonymous poster hash: b6a64...5a8

Skrevet

Du klager på posten sine sider. De er behjelpelig med ås ende deg videre ved behov.

Skrevet

Her synes jeg vel egentlig at det er selger som har driti seg ut med å sende en såpass dyr vare uten forsikring (eller spør om du vil betale for forsikring) og å jukse med verdien uten at du er med på det. Som AB skriver så skal det ligge ved et dokument om pakken har blitt åpnet av posten/toll og siden dette ikke foreligger så kan du jo ikke utelukke at det er selger som ikke har pakket varen skikkelig. Virket det som om den (i utgangspunktet) var pakket skikkelig?

Neh, selgeren har kun betalt 1/4 del av det han selger lampen for. Det koster dem ikke mye å sende en ny en :) Dette ordner seg nok.

Anonymous poster hash: 9602f...59b

Skrevet

Du klager på posten sine sider. De er behjelpelig med ås ende deg videre ved behov.

Da kan hun maks få igjen det verdien på pakken er satt til.

Skrevet

Neh, selgeren har kun betalt 1/4 del av det han selger lampen for. Det koster dem ikke mye å sende en ny en :) Dette ordner seg nok.

Jeg mente at varen var dyr for TS :) Det er vanlig at selger tilbyr forsikring når varen koster såpass mye.

Nå aner jeg jo ikke hvilken lampe dette var om den er vintage eller håndlaget (eller bare noe billig import som selges videre som det ikke burde være siden det er fra Etsy) men når ting er håndlaget så er det jo ofte arbeidet man betaler mest for.

Skrevet

Nei, noen ganger er det bare klistret på et klistremerke på utside. Så et rent dokument behøver det ikke være. men det er alltid noe som sier at tollen har åpnet pakken.

Anonymous poster hash: b6a64...5a8

Nå var vel poenget til AB at man alltid skal vite når posten/tollen har åpnet en pakke. Et dokument trenger ikke bare å bety at det er skrevet på et papir. Klistermerket er en dokumentasjon på at tollen/posten har åpnet pakken :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hei.

Takk for alle svar, det lå ikke noe dokument i pakken såvidt jeg kan se, og ikke kan jeg finne noen lapp på emballasjen, heller? Har opplevd at pakker har blitt åpnet før, og det er ikke alltid det har lagt ved enten dokumenter eller vært merke på pakkene. Men det vil si at det må være en av delene for at tollen vedkjenner seg det? Jeg antar at det kan være noen andre som har åpnet pakken (teoretisk sett), men hvorfor skulle vedkommende da gidde og teipe den igjen i stedet for å bare ta den?

Legger neppe igjen et godt review, nei, og dessverre for meg har nok selgeren ikke tenkt lenger enn at vedkommende har glemt at ting kan forsvinne/bli ødelagt i postgangen.

Det er en utrolig fin lampe, lampefot av keramikk, så det er ingen Kina-kopi. Den er også signert av selgeren på baksiden av lampefoten. Sjekket for moro skyld hva jeg betalte for shipping & handling nå, og det er (ironisk nok) 62 USD, det må da dekke en eller annen forsikring? Det jeg ikke skjønner, er hvorfor selgeren i det tilfellet skriver ned verdien på pakken, da er jo forsikringen ingenting verdt.

Da jeg forklarte problemet for selgeren fikk jeg først svar om at dette var noe jeg måtte ta opp med posten, deretter skrev han at jeg ikke ville få igjen mer enn verdien på pakken, fordi dokumentene som fulgte med pakken (som han hadde fyllt ut?) beskrev innholdet, og verdien var kun satt til 28USD. Jeg skrev tilbake at det i grunnen er irrelevant, jeg har ikke spurt om å få skrevet verdien ned på pakken, da fikk jeg til svar at "alle ønsket jo det", hvordan skulle han vite at jeg var den ene som ikke hadde behov for det? Så, tviler på at jeg kommer noen vei med ham. Kan jo forsøke å sende en klage via Paypal, man kan vel gi beskjed om at varen er skadet, men tviler i grunnen på at det fører med seg noe som helst?

Til den som spurte om pakking; Ja, i utgangspunktet var den pakket godt. Ser det er brukt både tynt papir, bobleplast (som da jeg åpnet pakken kun lå delvis rundt lampen), samt en del isopor.

Får bare ta det som et hint om at neste gang jeg handler via Etsy, forsikrer jeg meg om at ingen forsøker seg på noe lignende. Kjedelig å miste nesten 3000 (inkludert frakt) på en vare som ikke kan brukes.

Endret av Ariana
  • Liker 1
Skrevet

Hei.

Takk for alle svar, det lå ikke noe dokument i pakken såvidt jeg kan se, og ikke kan jeg finne noen lapp på emballasjen, heller? Har opplevd at pakker har blitt åpnet før, og det er ikke alltid det har lagt ved enten dokumenter eller vært merke på pakkene. Men det vil si at det må være en av delene for at tollen vedkjenner seg det? Jeg antar at det kan være noen andre som har åpnet pakken (teoretisk sett), men hvorfor skulle vedkommende da gidde og teipe den igjen i stedet for å bare ta den?

Legger neppe igjen et godt review, nei, og dessverre for meg har nok selgeren ikke tenkt lenger enn at vedkommende har glemt at ting kan forsvinne/bli ødelagt i postgangen.

Det er en utrolig fin lampe, lampefot av keramikk, så det er ingen Kina-kopi. Den er også signert av selgeren på baksiden av lampefoten. Sjekket for moro skyld hva jeg betalte for shipping & handling nå, og det er (ironisk nok) 62 USD, det må da dekke en eller annen forsikring? Det jeg ikke skjønner, er hvorfor selgeren i det tilfellet skriver ned verdien på pakken, da er jo forsikringen ingenting verdt.

Da jeg forklarte problemet for selgeren fikk jeg først svar om at dette var noe jeg måtte ta opp med posten, deretter skrev han at jeg ikke ville få igjen mer enn verdien på pakken, fordi dokumentene som fulgte med pakken (som han hadde fyllt ut?) beskrev innholdet, og verdien var kun satt til 28USD. Jeg skrev tilbake at det i grunnen er irrelevant, jeg har ikke spurt om å få skrevet verdien ned på pakken, da fikk jeg til svar at "alle ønsket jo det", hvordan skulle han vite at jeg var den ene som ikke hadde behov for det? Så, tviler på at jeg kommer noen vei med ham. Kan jo forsøke å sende en klage via Paypal, man kan vel gi beskjed om at varen er skadet, men tviler i grunnen på at det fører med seg noe som helst?

Til den som spurte om pakking; Ja, i utgangspunktet var den pakket godt. Ser det er brukt både tynt papir, bobleplast (som da jeg åpnet pakken kun lå delvis rundt lampen), samt en del isopor.

Får bare ta det som et hint om at neste gang jeg handler via Etsy, forsikrer jeg meg om at ingen forsøker seg på noe lignende. Kjedelig å miste nesten 3000 (inkludert frakt) på en vare som ikke kan brukes.

Du har i alle fall bevis på at du ikke visste om at selger skrev ned verdien på pakken (i form av mail eller meldinger på etsy). Ville sjekket med posten og høre hva de sier. I tillegg sendt klage til paypal. Absolutt verdt et forsøk :)

• Liker 1
Skrevet

Du har en kvittering på hva du har betalt. Det ligger inne på Etsy, samt at du har fått en kvittering fra Paypal. Dette må da ha mye mer å si enn hva selger har skrevet som verdi utenpå pakken? Det er posten du må ta kontakt med i første omgang i alle fall.

Anonymous poster hash: e1540...bc9
Gjest tuppesjura
Skrevet

Er det ikke slik at paypal er en forsikring i seg selv. Klag gjennom dem og be om full refund. Du skal jo ikke lide for dette.

• Liker 1
Skrevet

Du har en kvittering på hva du har betalt. Det ligger inne på Etsy, samt at du har fått en kvittering fra Paypal. Dette må da ha mye mer å si enn hva selger har skrevet som verdi utenpå pakken? Det er posten du må ta kontakt med i første omgang i alle fall.

Anonymous poster hash: e1540...bc9

Er det ikke slik at paypal er en forsikring i seg selv. Klag gjennom dem og be om full refund. Du skal jo ikke lide for dette.

Jeg har kvitteringer fra både Etsy og Paypal, ja. Man skulle jo tro at det holdt, men samtidig, om det var mulig, kan det jo være at mange hadde hevet verdien på ting som forsvant? Hvordan kan man bevise at det er nettopp den lampen, og ikke noe annet som lå i pakken? Jeg kunne jo bestilt noe utenfor Etsy etc.

Men ja, skulle tro at Ebay dekker det, eneste problem som jeg kan se her, er at dette egentlig er et gråsonetilfelle, siden selgeren har sendt pakken og jeg antar at varen hadde vært OK med mindre den ble stoppet og åpnet. Så da er jo spørsmålet om selgeren kan lastes for feilen tollerne gjorde. Han kan jo lastes for at jeg evt. får for lite igjen i erstatning, men det spørs om Ebay går inn på så tekniske ting. Har aldri hatt behov for hjelp før, så er usikker. Men oppdaterer dere så snart jeg vet mer.

Selgeren nektet først, men etter at jeg sendte en ny mail senere i går er han mer på gli. Satser på at jeg får ny lampe uten å måtte dra det lenger. Takker igjen for gode innspill. :)

Skrevet

Det er da ingen selskap som har ansvaret for hva posten har gjort. Du kan ikke kreve pengene tilbake fra han.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke automatisk ha antatt at tollen har ødelagt lampen din. For alt du vet kan det være selgeren ikke har tapet pakken godt nok igjen, eller pakken kan ha blitt skadet i posten og noen har forsøkt å reparere skaden.

For øvrig er det nok du som må bære tapet. Når selger er en privatperson, har han ikke lenger ansvar når pakken er levert - og den regnes som levert når den er postlagt. Posten kan gi erstatning, men bare ved grov uaktsomhet.

Her er litt informasjon om dette:

http://www.dinside.no/896643/odelagt-pakke-ved-privat-kjop

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg å åpne sak hos Paypal.

- Gå inn på "Resolution Center"

- Kryss av for "Item dispute: I did not receive an item I purchased or the item I received is significantly not as described.".

- Der skriver du (på engelsk) at varen var ødelagt, da den ankom.

- Paypal vil da ta kontakt med selger, for å få deres versjon.

- Deretter tar Paypal en avgjørelse. Hvis de avgjør i din favør, får du igjen det du har betalt.

Anonymous poster hash: bc9dd...cb8
Skrevet

...

Selgeren på sin side påstår at han kun får igjen verdien på pakken som han selv satte til en mye lavere sum. Har heldigvis betalt via Paypal, men det er jo ikke selgeren som har skyld i at noen har åpnet pakken på veien hit. Dessuten får jeg vel kun erstattet 28 USD ettersom selgeren påstår at det er verdien på lampen? Vurderer å ikke gjøre noe mer med dette, og heller ta det som en påminnelse om at det er smart å kun handle fra store internasjonale kjeder heretter.

Du skal kun forholde deg til selger, siden det er han som er ansvarlig for varen frem til du mottar den.
Hvis selger ikke er villig til å ordne opp, tar man saken videre til Paypal (som jeg nevnte over).
Om Posten har gjort en feil, er det altså selger sitt ansvar å kontakte dem - ikke du. :)

Verdien som er satt utenpå pakken er det selger evt. kan få erstattet hos Posten.

Men det angår ikke deg, for du har krav på å få refundert det du har betalt for varen - ikke hvilke beløp selger valgte å "forsikre" varen ovenfor Posten.

Tillegg til innlegg over vedr. Paypal: Skriv også noe om at du har vært i kontakt med selger, og hva de har svart deg.

------------------------------------

Fra http://www.dinside.no/864895/nettbutikkens-ansvar-om-posten-odelegger-pakken

"Om du handler en vare er det en selvfølge at den er feilfri. Kunden skal ta kontakt med nettbutikken, og de fleste seriøse aktørene vil dermed erstatte varen, forteller Michalsen.

En av grunnene er at Posten ikke vil forholde seg til to parter i én sak: Både avsender og mottaker. Posten erstatter skaden overfor nettbutikken om de har avtale om dette. Hvorvidt nettbutikken får erstatning eller ikke, skal ikke ha noe å si for deg som kunde. Du skal få pengene dine uansett. ".

Videre:

"Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet, forteller at man ikke skal gi seg.

- Det er nettbutikken som har ansvaret, så da bør man ta saken videre, og vi kan mekle i den, forteller Halsos til DinSide.

- Selv om reglene er klare, hender det at slike henvendelser kommer?

- Ja. Det er ikke en uvanlig problemstilling, dette med hvem som har ansvaret.".

Anonymous poster hash: bc9dd...cb8

Skrevet

Nå er det sånn at forbrukerkjøpsloven kun gjelder mellom forbruker og bedrift i Norge, og selgeren er amerikansk, så den kommer jeg ikke langt med. :)

Skrevet

Det er da ingen selskap som har ansvaret for hva posten har gjort. Du kan ikke kreve pengene tilbake fra han.

Nei, men når jeg betalte over 60 USD for en forsikring som skulle sikre meg dersom varen ble ødelagt eller forsvant i posten, og selgeren har merket varen slik at forsikringen ikke gjelder lenger, er det litt vagere hvem som faktisk har ansvaret.

Hvis selgeren hadde merket pakken riktig hadde jeg fått full erstatning, nå får jeg maks 28 USD. Men jeg tar dette via Paypal hvis han ikke er enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...