skruf Skrevet 14. januar 2014 #1 Del Skrevet 14. januar 2014 Rart spørsmål kanskje, men har ei datter som fikk påvist allergi mot torsk (hatt mye elveblest). Det triste for henne er at favorittretten hennes er lettsaltet torsk med potetmos og sprøstekt bacon….. Så; hvilke andre fisker kan jeg prøve å lage denne retten av? (de sa på barnepoliklinikken at hun godt kan tåle andre fiskesorter selv om hun fikk utslag på torsk…) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 14. januar 2014 #2 Del Skrevet 14. januar 2014 Sei er et brukbart alternativ, men lyr, lange og hyse er vel de som ligger aller nærmest i smak som kan brukes til det samme som torsk kan. Dessuten kan du også bruke steinbit og breiflabb på samme måte, og de smaker ti ganger bedre enn torsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 14. januar 2014 Sei er jeg ikke så glad i, den er så grov på en måte… Men hyse og steinbit er forsåvidt godt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KomleKjetil Skrevet 14. januar 2014 #4 Del Skrevet 14. januar 2014 Saltet torsk, med eggesmør, poteter og kokte gulrøtter. Elsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 14. januar 2014 #5 Del Skrevet 14. januar 2014 Sei ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 14. januar 2014 Saltet torsk, med eggesmør, poteter og kokte gulrøtter. Elsk. Vet!!! Derfor var det en sorgens dag for minsten da hun ikke lengre fikk spise favorittretten over alle favorittretter…. (men vi bruker ikke eggesmør da, vi bruker smeltet smør) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KomleKjetil Skrevet 14. januar 2014 #7 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Vet!!! Derfor var det en sorgens dag for minsten da hun ikke lengre fikk spise favorittretten over alle favorittretter…. (men vi bruker ikke eggesmør da, vi bruker smeltet smør) Bare smør? Er vant til å koke opp egg, kryss-krosse dem med sånn egge-oppdeler, og så blander vi opphakkede eggene oppi. Nam. :-) Endret 14. januar 2014 av KomleKjetil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #8 Del Skrevet 14. januar 2014 Enig i lange og hyse. Ellers kan du prøve brosme og uer - begge sterkt anbefalt! Eller lysing, et fiskeslag som er for lite brukt. Og ikke minst skatevinge! Sistnevnte ser slett ikke ut som torsk sånn ved første øyekast. men smaken er mild og fin og slett ikke så ulik mager hvit fisk som torsk. Selv spiser jeg masse fersk fisk, men nesten ikke torsk (bortsett fra nå i januar/februar). Du får se på det hele som en anledning til å oppdage nye fiskeslag! Av fiskeslagene som er nevnt ellers i tråden vil jeg si at sei, steinbit og breiflabb er de som minner minst om torsk. Dette er fiskeslag med mye kraftigere smak enn det torsken har. Anonymous poster hash: 0d4b3...d40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Del Skrevet 14. januar 2014 PS: Lyr kan også være et alternativ, men personlig synes jeg den er mer tørr og voksaktig i konsistensen enn torsk. Hvis du får tak i tykke fileter av flatfisk som rødspette og lomre kan det også være verdt å prøve, det er blant mine favoritter. :fisk: Anonymous poster hash: 0d4b3...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #10 Del Skrevet 14. januar 2014 Vi spiser mye fisk, mest torsk (som nå utgår til minsten), kveite, uer, laks, ørret, røye (fisker selv ørret og røye), steinbit.. Men det var mest det med smaken jeg lurte på ift yndlingsretten til minsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #11 Del Skrevet 14. januar 2014 PS: Lyr kan også være et alternativ, men personlig synes jeg den er mer tørr og voksaktig i konsistensen enn torsk. Hvis du får tak i tykke fileter av flatfisk som rødspette og lomre kan det også være verdt å prøve, det er blant mine favoritter. :fisk: Anonymous poster hash: 0d4b3...d40 Rødspette! Den er god:) Hadde ikke tenkt på at den kunne brukes i den retten her.. Bruker vanligvis å sprøsteke rødspette der jeg visper sammen egg som jeg dypper bitene i og deretter i griljermel før jeg steker den på panna. Men nå skal jeg prøve å lettsalte den og la den trekke sånn som jeg bruker med torsken:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #12 Del Skrevet 14. januar 2014 Både brosme, lange og uer er vanlige å lettsalte. Anonymous poster hash: 0d4b3...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 14. januar 2014 #13 Del Skrevet 14. januar 2014 Kveite tror jeg er mer saftig, men cirka samme smak, samme med flyndre. Synd hun er allergisk, men håper det ikke er mot alle fiskeslag. Blir litt nysgjerrig, hvorfor bare mot en type fisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #14 Del Skrevet 14. januar 2014 Kveite tror jeg er mer saftig, men cirka samme smak, samme med flyndre. Synd hun er allergisk, men håper det ikke er mot alle fiskeslag. Blir litt nysgjerrig, hvorfor bare mot en type fisk? Jeg vet ikke egentlig… De testet bare for torsk. Barnelegen sa det var ekstra sterke allergener eller noe, jeg er veldig usikker… Laks, ørret, sei, røye, steinbit og makrell har gått helt fint iallefall, men torsk så blir hun full av elveblest tvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guadaloupe Skrevet 14. januar 2014 #15 Del Skrevet 14. januar 2014 Jeg syntes kveite og steinbit er ganske saftige og gode fiskeslag. Ellers er det jo hyse, lange og lyr, men alle disse er jo nevnt! Håper datteren din finner seg en ny favoritt da, utrolig leit at hun er allergisk mot favorittfisken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 14. januar 2014 #16 Del Skrevet 14. januar 2014 Lettsaltet brosme er jo nammenam. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 14. januar 2014 #17 Del Skrevet 14. januar 2014 Holder en liten kanpp på hyse/kolje jeg. Både mht. utseende som kanskje betyr noe for barnet, konsistensen (fasthet), farven (kritthvit) og smaken. Så er hyse en torskefisk også da, slik at det er nevnt. Hvordan er det med alaska pollock? Nær slektning av skreien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #18 Del Skrevet 14. januar 2014 Jeg stemmer for brosme og lange! Anonymous poster hash: a729e...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vance Skrevet 25. april 2017 #19 Del Skrevet 25. april 2017 Er kanskje i seneste laget å svare, men om man ønsker seg en fisk som minner om torsk så kan jeg anbefale både pangasius og tilapia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå