Cho Kon It Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 Jeg har bestillt et par sko (som jo er tollfritt) fra eBay og nå er pakken "antatt tollpliktig" og sendt til sjekk i Lørenskog. Pakken er jo ikke tollpliktig, men det kan jo ikke de vite før de åpner den, kan jeg da ende opp med å måtte betale mva eller fortollingsgebyr?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Toll og moms (mva) er ikke det samme. Selv om det er tollfritt så må man vel fortsatt betale moms om varen koster mer enn 200 kroner. Anonymous poster hash: 3998b...f15
Cho Kon It Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2014 Jeg vet at toll og mva er to forskjellige ting, men trodde ikke man måtte betale mva på ting kjøpt fra utlandet? Fra skatteetaten.no: Avgiftspliktige transaksjoner Salg av varer Det skal beregnes og betales merverdiavgift av all innenlandsk varesalg hvis ikke det er gitt særskilte fritak. Og Fritak for avgiftsplikt er omsetning som faller innenfor merverdiavgiftsloven, men hvor det er bestemt at det ikke skal beregnes utgående merverdiavgift, såkalt nullsats. Et typisk eksempel på slik omsetning er salg av varer og tjenester til utlandet. Misforstår jeg?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 så lenge varen koster over 200 kroner så skal man betale mva Om varen kostet under 200 kroner så slipper man. http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no Anonymous poster hash: 3998b...f15 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Jeg vet at toll og mva er to forskjellige ting, men trodde ikke man måtte betale mva på ting kjøpt fra utlandet? Fra skatteetaten.no: Avgiftspliktige transaksjoner Salg av varer Det skal beregnes og betales merverdiavgift av all innenlandsk varesalg hvis ikke det er gitt særskilte fritak. Og Fritak for avgiftsplikt er omsetning som faller innenfor merverdiavgiftsloven, men hvor det er bestemt at det ikke skal beregnes utgående merverdiavgift, såkalt nullsats. Et typisk eksempel på slik omsetning er salg av varer og tjenester til utlandet. Misforstår jeg? Jepp, se det uthevede ordet. Det eneste som er fritatt for mva er bøker og andre trykksaker. Ellers betaler man når det er over 200 kr. Så det er nok det som har skjedd med pakken din. Anonymous poster hash: 558ca...1cc
Cho Kon It Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2014 Stemmer deeet, den jævla 200-kroners regelen! Men jeg regnet uansett ut på tollkalkulatoren, og der stod det at jeg skulle betale 0kr i mva. Selve varen kostet under 200kr men med frakten ble det rett over, er det kun varen man betaler mva for da?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 Stemmer deeet, den jævla 200-kroners regelen! Men jeg regnet uansett ut på tollkalkulatoren, og der stod det at jeg skulle betale 0kr i mva. Selve varen kostet under 200kr men med frakten ble det rett over, er det kun varen man betaler mva for da? Om selve varen kostet under 200 kroner så skal du ikke betale noen ting:) Anonymous poster hash: 3998b...f15
Cho Kon It Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2014 Ikke et gebyr fordi de har tatt pakken inn til sjekk en gang?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Ikke et gebyr fordi de har tatt pakken inn til sjekk en gang? Tror ikke det. Har selv hentet ett par sko som jeg kjøpte på ebay engang, og når jeg kom hjem så jeg at den hadde vært gjennom tollen for den var åpnet i tillegg til at det sto på pakken at den var sjekket. Men jeg betalte ikke noe jeg iallefall Anonymous poster hash: 3998b...f15
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Det de gjør er å åpne pakken og se at feks sko som står fake på og koster 200 ikke egentlig er ekte og koster 2000. Du kan bli bedt om å sende dem kvitteringen. Anonymous poster hash: 8ab72...cb3
Cho Kon It Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #11 Skrevet 14. januar 2014 Det de gjør er å åpne pakken og se at feks sko som står fake på og koster 200 ikke egentlig er ekte og koster 2000. Du kan bli bedt om å sende dem kvitteringen.Anonymous poster hash: 8ab72...cb3 Hæ? Skoene er ikke piratvare. Da satser jeg på å få en rufsete pakke om x antall dager, takk for hjelp! :D
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #12 Skrevet 14. januar 2014 Hæ? Skoene er ikke piratvare. Da satser jeg på å få en rufsete pakke om x antall dager, takk for hjelp! :D Jeg er ihvertfall ganske sikker på at du ikke skal betale noe som helst. Siden varen kostet under 200 kr så er det ikke moms, og siden varen ikke er tollpliktig så blir det ikke toll. Og da kan de ikke gi deg et gebyr heller. Jeg har ihvertfall mottatt flere rufsete pakker som har hatt på seg et klistermerke om at de har vært åpnet for sjekk, og da har jeg ikke fått noe gebyr. Anonymous poster hash: 0c5bd...da4
Cho Kon It Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #13 Skrevet 14. januar 2014 Det høres veldig logisk ut i mine ører!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå