Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på NTNU Dragvoll og toppkarakterene renner inn uten noen innsats. Det er flaut hvor lavt nivå det er.

Anonymous poster hash: feef0...9af

Får følelsen av at det er en student fra NTNU Gløshaugen som skriver dette, de som er så glad i å disse dragvollingene :P

Anonymous poster hash: 85569...b13

• Liker 4
Skrevet

Kritikerne i denne tråden kan i hvert fall ikke ha fullført programmet, i og med at årets fjerdeårsstudenter vil være de første til å fullføre den fireårige reformen. Den nye reformen innebærer blant annet en faglig fordypning gjennom at studentene tar min. to 60-poengsfag. De fleste studenter tar tre grunnfag à 60 studiepoeng, eller hopper rett på mastergrad etter tre år. Dette antar jeg imidlertid at ekspertene her inne visste fra før.

Vil bare understreke at jeg svært enig med deg i alt du skriver.

Jeg skjønte derimot ikke helt dette avsnittet, så jeg spør av nysgjerrighet. Jeg gikk allmennlærerutdanningen fra 2005-2009, og den var da fireårig den også? Det har den vært i ganske mange år. Tenker du dog på den nye reformen av lærerutdanningen som kom for fire år siden? Jeg må bare spørre siden det var litt uklart for meg.

Forøvrig var det to års fordypning da også, den gang jeg gikk, og mange valgte også å ta 60 studiepoengsfag den gangen. Selv tok jeg et årsstudium i naturfag/samfunnsfag, samt engelsk. Det som kanskje var forskjellen fra da til nå, tror jeg, var at mange også valgte 30 studiepoengs fag. Det vet jeg ikke er mulig i dag. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nivåene på en høgskole vil variere fra skole til skole og fra kurs til kurs og fra foreleser til foreleser, på samme måte som ved et universitet. Mange forelesere ved høgskolene underviser også ved universitetene. Hvis det er introduksjonkurs vil de jo selvsagt være litt mer grunnleggende. Vent til du kommer litt uti, så kan det nok snu seg.

At norske universitet og høgskoler skal være så mye dårligere enn andre er en sannhet med modifikasjoner. Norske studenter lærer feks. mye tidligere kritisk tenkning, noe som ikke alle andre land er så nøye med. Introduksjonkurs ved et britisk universitet vil feks.ofte være på videregående nivå og veldig basis. Selfølgelig sikkert der og varierende fra sted til sted.

(Edit.)

Endret av Cordelia
Skrevet

Hvordan er karakterfordelingen? Jeg studerer på Blindern, har kun toppkarakterer og synes det meste er rimelig lett, men jeg har etter hvert innsett at det kanskje er jeg som er på et høyt nivå, og ikke de andre som er på et lavt. Du og jeg trenger kanskje ikke legge inn noen særlig innsats, men det legges inn mye innsats fra dem rundt oss. Anonymous poster hash: 56a85...592

Du kan jo ikke akkurat sammenligne Dragvoll og Blindern, da. Dragvoll er ikke noe annet en studier på høyskolenivå som plutselig fikk universitetsstatus. Nivået og kravene til studentene der er fortsatt latterlig lave. De som går der er som regel folk med 3 (muligens nesten 4) i snitt fra vgs, som vil skryte av "å ha gått på NTNU".

Anonymous poster hash: 5b844...2cd

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner liksom ikke at folk går å tenker på at universiteter har høyere nivå enn høyskole, og at det liksom ligger "hakket over". Forskjellen mellom universitet og høyskole ligger i antall doktorgrader som tilbys. Alle høyskoler kan bli til universiteter hvis de tilbyr nok doktorgradsstudier. Men for alle bachelorstudenter og masterstudenter er jo det irrelevant. Tror nok man må bedømme alle studier/skoler for seg, ikke ut fra om det heter det ene eller det andre.

Anonymous poster hash: 83cfe...58a
  • Liker 4
Skrevet

Det er dessverre sånn. Stort sett er det idiotene som ikke kom inn på noe annet som velger lærerutdanningen.

Anonymous poster hash: 3d399...7d4

Dette er det dummeste jeg har hørt på leeenge. Jeg tar en sjans og sier: enten kom du ikke inn på lærerskolen eller du var ikke særlig skoleflink og skylder på lærerene. Ha en fin kveld.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner liksom ikke at folk går å tenker på at universiteter har høyere nivå enn høyskole, og at det liksom ligger "hakket over". Forskjellen mellom universitet og høyskole ligger i antall doktorgrader som tilbys. Alle høyskoler kan bli til universiteter hvis de tilbyr nok doktorgradsstudier. Men for alle bachelorstudenter og masterstudenter er jo det irrelevant. Tror nok man må bedømme alle studier/skoler for seg, ikke ut fra om det heter det ene eller det andre. Anonymous poster hash: 83cfe...58a

Så du er uenig at nivået på NTNU er høyere enn f. eks. Høyskolen i Hedmark? Du har rett i den teoretiske definisjonen av høyskole og universitet, men i praksis er det stooor forskjell.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Så du er uenig at nivået på NTNU er høyere enn f. eks. Høyskolen i Hedmark? Du har rett i den teoretiske definisjonen av høyskole og universitet, men i praksis er det stooor forskjell.

I praksis er det liten forkjell, selv om visse ønsker å tro det er slik. Mange høgskoler har vel renommerte studier som fint kan konkurrere med universitetene. Man har også et mindre læringsmiljø noe som har mye og si for studentene. For ikke å snakke om at mange forelesere og kursledere har flere læresteder hvor de underviser(både høgskoler og universitet). Mange ledende innen sine fagfelt er ansatt ved høgskolene. Så ro ned hatten en smule. At universitetene har større fagmiljøer er nå så, men som sagt her tilhører også miljøene fra høgskolene rett og slett pga. samarbeid.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

I praksis er det liten forkjell, selv om visse ønsker å tro det er slik. Mange høgskoler har vel renommerte studier som fint kan konkurrere med universitetene. Man har også et mindre læringsmiljø noe som har mye og si for studentene. For ikke å snakke om at mange forelesere og kursledere har flere læresteder hvor de underviser(både høgskoler og universitet). Mange ledende innen sine fagfelt er ansatt ved høgskolene. Så ro ned hatten en smule. At universitetene har større fagmiljøer er nå så, men som sagt her tilhører også miljøene fra høgskolene rett og slett pga. samarbeid.

Det blir en litt meningsløs sammenligning da høyskolen og universitetene tilbyr forskjellige fag. Men at universitetene har de beste fagmiljøene er det ikke noe tvil om.

• Liker 3
Skrevet

Fun fact! NOKUT hadde nylig en gjennomgang av masterprogrammene ved flere høgskoler og noen universiteter. Høgskolen i Hedmark fikk rett igjennom ved første korsvei (for øvrig som eneste institusjon), UiO gjorde det ikke.

Fagmiljøene vil selvfølgelig være større ved de store universitetene og de vil jo selvsagt produsere mer forsking, men det betyr ikke at nivået er lavt hos høgskolene.

Anonymous poster hash: 4a769...57a

• Liker 3
Skrevet

Ja. Jeg studerte på universitet i utlandet, og det kom noen ganger norske utvekslingsstudenter. De sa at de var vant til å få A og B ved å "lese litt", og når de kom hit tenkte de på opplevelse med mye festing og litt lesing. Mange bestod ikke fag, og de synes det var utrolig hardt og krevende i forhold til i Norge.

Norge godkjenner ikke mange utlandske utdannelser, det er jo helt tåpelig, da de ofte er av bedre kvalitet enn de norske.. Norge verdensmestere, yaaaay!

Anonymous poster hash: 2395f...c92

Hehe. Jeg sitter med heeelt motsatt erfaring :) kom til USA og har aldri fått så gode karakterer for så lite jobbing ;) så her er det jo forskjeller da:) i USA følte jeg det var 'A for effort' mens i Norge krever de selvstendig tenking. Men nå har jeg aldri gått på høyskole da...

Anonymous poster hash: daa29...4f4

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner liksom ikke at folk går å tenker på at universiteter har høyere nivå enn høyskole, og at det liksom ligger "hakket over". Forskjellen mellom universitet og høyskole ligger i antall doktorgrader som tilbys. Alle høyskoler kan bli til universiteter hvis de tilbyr nok doktorgradsstudier. Men for alle bachelorstudenter og masterstudenter er jo det irrelevant. Tror nok man må bedømme alle studier/skoler for seg, ikke ut fra om det heter det ene eller det andre.

Men det er jo ikke til å stikke under en stol at høyskoler tilbyr 'praktiske' bachelore som førskolelærer og sykepleier, hvor halvparten av de tre årene er praksis! Kjenner jeg blir så irritert når jeg må konkurrere med høyskole mennesker om å komme inn på min master, når jeg har fag som 'metode og statistikk ' og de har fag som 'drama og rytme'....

• Liker 1
Skrevet

Det er fakta at de som har tatt bachelor i ingeniørfag på høyskoler, hvis de tar master på et universitet, sliter mye mer enn de som allerede har gått der i tre år og tar integrert master - fordi tempoet og kravene er høyere.

• Liker 1
Skrevet

Det er fakta at de som har tatt bachelor i ingeniørfag på høyskoler, hvis de tar master på et universitet, sliter mye mer enn de som allerede har gått der i tre år og tar integrert master - fordi tempoet og kravene er høyere.

Kan du vise til kilde på dette?

Skrevet

Kan du vise til kilde på dette?

Det er ikke tatt fra en undersøkelse, jeg går sammen med en del studenter som kommer fra høyskolen 4. året, og de sliter med å henge med fordi arbeidsmengden er mye større enn de er vant til.

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Det er ikke tatt fra en undersøkelse, jeg går sammen med en del studenter som kommer fra høyskolen 4. året, og de sliter med å henge med fordi arbeidsmengden er mye større enn de er vant til.

Da er det du sa i ditt tidligere innlegg absolutt ikke fakta.

Anonymous poster hash: 7785d...5d9

• Liker 2
Skrevet

Ja enig. Jeg synes nivået på norske høgskoler og universiteter er lavt i forhold til mange andre europeiske land. Jeg har selv studert både i Sveits, Frankrike, Nederland og England, og jobbet på norske høgskoler og universitet. Ingen av delene veldig imponerende.

Antall eksamner og innleveringer har forøvrig ikke noe å si om hvor vanskelig et studie er. Det er karakterene som deles ut som viser dette. Hjelper ikke med 100 innleveringer om ingen av de har en høy kvalitet.

Anonymous poster hash: 06fae...d2c
Skrevet

Hehe. Jeg sitter med heeelt motsatt erfaring :) kom til USA og har aldri fått så gode karakterer for så lite jobbing ;) så her er det jo forskjeller da:) i USA følte jeg det var 'A for effort' mens i Norge krever de selvstendig tenking. Men nå har jeg aldri gått på høyskole da...

Helt har kun en e i seg.

USA er kanskje litt enkle da?

Nå har jeg gått på universitet et par steder i Europa, og i noen fag var det 65-70 % stryk ved førstegangseksamen i faget.

Jeg tror det bare er å akseptere at Norge generelt (nei, snakker ikke om spesifikke utdannelser her) ikke har spesiell høy standard. Man kan jo også søke opp listen over skoler med høy kvalitet. Norge ligger ikke akkurat over snittet.

Anonymous poster hash: 2395f...c92

Skrevet

Ja enig. Jeg synes nivået på norske høgskoler og universiteter er lavt i forhold til mange andre europeiske land. Jeg har selv studert både i Sveits, Frankrike, Nederland og England, og jobbet på norske høgskoler og universitet. Ingen av delene veldig imponerende.

Antall eksamner og innleveringer har forøvrig ikke noe å si om hvor vanskelig et studie er. Det er karakterene som deles ut som viser dette. Hjelper ikke med 100 innleveringer om ingen av de har en høy kvalitet.

Anonymous poster hash: 06fae...d2c

Nei, men antall innleveringer/eksamener sier noe om arbeidsmengde studiet utgjør. Det er som regel vanskeligere å gjennomføre et studium som har ørti innleveringer i måneden fordi man ikke har noen buffer og kan ta "skippertak" på samme måte som i mindre arbeidskrevende studium. Det betyr ikke nødvendigvis at studiet er faglig vanskelig, men at arbeidsmengden er stor.

Anonymous poster hash: 6f4c1...b45

Skrevet

Det blir en litt meningsløs sammenligning da høyskolen og universitetene tilbyr forskjellige fag.

Det er jo ikke alltid sant. Grunnskolelærerutdanning kan du f.eks. ta ved Høyskolen i Oslo/Akershus, eller ved Universitetet i Agder (samt en rekke andre høyskoler og universitet rundt om i landet).

Anonymous poster hash: 818c1...ec3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...