Gå til innhold

Ketolyse/lavkarbo og bivirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på lavkarbodiett og er plaget med dundrende hodepine og svimmelhet. Er dette normalt og er det noe jeg kan gjøre for å lette bivirkningene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kroppen som skriker etter karbohydrater. Så snart kroppen har endret forbrenningsmetoden fra å bruke karbohydrater til å bruke fett som drivstoff vil hodepinen og svimmelheten gå bort. Dette pleier å ta ca 3-7 dager.

Diaré er heller ikke uvanlig de første dagene.

Jeg vet dessverre ikke om noe "triks" for å lette bivirkningene, men hold ut, det er verdt det. Og husk på å spis nok.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Drikk vann! Og spis mer salt. Det hjalp for meg! Ellers er det bare å ta tiden til hjelp, kroppen trenger å bli vant til å forbrenne fett :)

Hvor lenge har du spist lavkarbo, forresten?

Endret av sullå
  • Liker 2
Skrevet

Høres ut som om du er i begynnerfasen. Husk å spise NOK (nok mat, nok fett, nok salt) og å drikke masse, masse vann (og grønn te er alltid sunt).

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye karbohydrater spiser du egentlig? Det går an å spise lavkarbo uten ekstremvariantene der man går keto.

Ellers drikk mye vann. Jeg ville ikke spist for mye salt, det binder vann i kroppen.

Anonymous poster hash: de9f4...fb4
Skrevet

Hvor mye karbohydrater spiser du egentlig? Det går an å spise lavkarbo uten ekstremvariantene der man går keto.

Ellers drikk mye vann. Jeg ville ikke spist for mye salt, det binder vann i kroppen.

Anonymous poster hash: de9f4...fb4

Spis mer salt. Når kroppen tømmer glykogenlageret i leveren begynner den å bruke mer fett som energi. Samtidig vil det øke utskillelsen av natrium. De tingene kombinert gir slike symptomer TS beskriver.

Det er også derfor streng lavkarbo har god effekt på høyt blodtrykk.

I tillegg så har lavkarbomat ofte lite salt i seg siden man ikke bruker ferdigmat. Salt er ikke et onde, det er livssnødvendig.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke snakk om å spise "for mye salt". Men å ikke være redd for salt. Som Supraspinatus sier spiser man mindre salt når man unngår ferdigmat. Karbohydrater binder også vann. Det å binde for mye vann er ikke bra, men hvis vannet bare går rett gjennom kroppen, er det vanlig med vondt hode. Litt mer salt i maten, og hodeverken kan forsvinne. Det er farlig å ikke spise salt!

• Liker 2
Skrevet

Og noen blir syke av ekstrem lavkarbo. Jeg prøvde ketolyse kuren for flere år siden, var i ketose hele tiden, og holdt ut i 2 mnd. Ble bare dårligere og dårligere, og gikk opp nøyaktig 400 g, hver eneste uke.

Jeg la da om til Fedon lignende lavkarbo, hvor jeg fikk i meg mellom 50-100 g karbohydrater om dagen. Fettet kom fra sunne kilder som fet fisk, olje og avocado. Jeg ble bra av dette, følte helsen var veldig bra. Og gikk jevnt og trutt ned i vekt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...