Gå til innhold

ned i vekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har tideligere slanket meg 32 kg, jeg er nå normalvektig.

Men problemet er at jeg har lagt på meg ca 10 kg siden jeg var på det tynneste. (ca 2 år siden) Det er forsåvidt bra (i alle fall 5 av de). Men nå vil jeg altså ned de siste 5. Jeg har prøvd på det i ca et halvt år nå, men vekten rikker seg ikke!

I vektnedgangen min trente jeg en del kondisjon, men så ble jeg lei og sluttet.

Jeg spiser alikevel nå i kaloriunderskudd, men går ikke ned i vekt! Tror dere at kroppen slipper det ekstra fettet vist jeg begynner å trene igjen ? får det fart på forbrenningen? Jeg vet at jeg ikke spiser i overskudd, så er ikke det som er problemet!

Vil så gjerne ned disse 5 kiloene, men de sitter som støpt :(

Anonymous poster hash: 4a35e...116
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du virkelig vil og tror trening kan hjelpe skjønner jeg ikke hvorfor du ikke allerede er ute og løper. I verste fall blir du bare i bedre form.

Skrevet

Hvis du ikke går ned, så er du ikke i kaloriunderskudd. Vekt, høyde, alder, kjønn, hvor mange kcal spiser du, registrerer du nøyaktig, hvor aktiv er du?

• Liker 2
Skrevet

jeg er 158 cm høy. 55 kg, og spiser ca 1200 kalorier til dagen.

jeg legger på meg av en utskeielse, og får det ikke av igjen! kroppen min tviholder på fettet!

derfor lurer jeg på om trening kan være med å hjelpe på å få fart på forbrenningen igjen ?

Skrevet

jeg er 158 cm høy. 55 kg, og spiser ca 1200 kalorier til dagen.

jeg legger på meg av en utskeielse, og får det ikke av igjen! kroppen min tviholder på fettet!

derfor lurer jeg på om trening kan være med å hjelpe på å få fart på forbrenningen igjen ?

Da er det utskeielsene du må passe på. Spis minst din BMR - estimert 1334 kcal - pr dag. Da får du neppe like stor trang til å skeie ut, og du får mer overskudd til å trene. Kanskje er du på den vekta du skal være, BMI på 22 er i utgangspunktet helt flott. Kvinner (jeg antar at du er kvinne) skal ha litt fett på kroppen, men hvis du synes du er "dvask", så jobb heller med å stramme opp. Men da må du spise mer på daglig basis.

Skrevet

I HBO-programmet «Weight of the Nation» som blant annet ble sendt på NRK, ble det bemerket at en person som tidligere har gått ned i vekt må spise cirka 20% mindre enn en person som aldri har slanket seg for å holde samme vekt.

I en artikkel på NRK.no, forklares det sånn:

- En vanlig person som ikke beveger seg noe særlig forbrenner rundt 30 kalorier per kilo per døgn. Dermed vil en mann på 150 kilo kunne spise 4500 kalorier om dagen og holde samme vekta.
Men dersom mannen slanker seg til 100 kilo, forandres saken.
- Ut ifra regnestykket over skulle man tro at han nå kunne spise 3000 kalorier om dagen og fortsatt holde den nye vekta. Men forbrenningen er betydelig redusert. I virkeligheten må han kanskje redusere inntaket til 1 600 – 1 700 kalorier for å holde seg på 100 kilo.
Det er ikke lett for en hundrekilos mann å leve på 1 600 kalorier om dagen i år etter år. Han kan fort ende opp med at vekta begynner å krype oppover igjen, selv om han fortsatt spiser sunt og relativt lite.

Kilde: http://www.nrk.no/viten/overvektige-bor-droppe-slankingen-1.11401142

Enkelte påpeker at man kan kompensere ved å brenne flere kalorier gjennom trening, og dermed kunne spise mer eller gå ned i vekt. Det er også mulig å forsøke å påvirke forbrenningen gjennom forskjellige tiltak som regelmessig spising, å drikke mye vann og å innta riktig mengde proteiner, fett og karbohydrater.

Skrevet

I HBO-programmet «Weight of the Nation» som blant annet ble sendt på NRK, ble det bemerket at en person som tidligere har gått ned i vekt må spise cirka 20% mindre enn en person som aldri har slanket seg for å holde samme vekt.

- En vanlig person som ikke beveger seg noe særlig forbrenner rundt 30 kalorier per kilo per døgn. Dermed vil en mann på 150 kilo kunne spise 4500 kalorier om dagen og holde samme vekta.
- Ut ifra regnestykket over skulle man tro at han nå kunne spise 3000 kalorier om dagen og fortsatt holde den nye vekta. Men forbrenningen er betydelig redusert. I virkeligheten må han kanskje redusere inntaket til 1 600 – 1 700 kalorier for å holde seg på 100 kilo.
Det er ikke lett for en hundrekilos mann å leve på 1 600 kalorier om dagen i år etter år. Han kan fort ende opp med at vekta begynner å krype oppover igjen, selv om han fortsatt spiser sunt og relativt lite.

Enkelte påpeker at man kan kompensere ved å brenne flere kalorier gjennom trening, og dermed kunne spise mer eller gå ned i vekt. Det er også mulig å forsøke å påvirke forbrenningen gjennom forskjellige tiltak som regelmessig spising, å drikke mye vann og å innta riktig mengde proteiner, fett og karbohydrater.

Forbrenningen synker både fordi kroppsvekten synker, og fordi endel muskler forsvinner sammen med fettet - men jeg TROR at forbrenningen vil normalisere seg om/når personen opparbeider seg normalt med muskelmasse for sin post-obese vekt.

Skrevet

Da er det utskeielsene du må passe på. Spis minst din BMR - estimert 1334 kcal - pr dag. Da får du neppe like stor trang til å skeie ut, og du får mer overskudd til å trene. Kanskje er du på den vekta du skal være, BMI på 22 er i utgangspunktet helt flott. Kvinner (jeg antar at du er kvinne) skal ha litt fett på kroppen, men hvis du synes du er "dvask", så jobb heller med å stramme opp. Men da må du spise mer på daglig basis.

tusen takk for svar..

Før (etter at jeg var ferdig slanket) trente jeg, og spiste mer enn nå. Men gikk fortsatt ned i vekt.

Nå derimot spiser jeg mindre, men går ikke ned.

Tror du at jeg kan sette fart på forbrenningen med moderat trening igjen, og ca noen hundre kalorier ekstra?

jeg vet at jeg ikke spiser for mye, jeg loggfører alt, og jeg spiser ca, 800-1100 kalorier til dagen ( vet at det er lite, men tørr ikke begynne å spise mer siden jeg ikke går ned uansett)m utskeielsene så har jeg et snitt på 1200 kaliorier...

så jeg aner ikke hva som skjer eller hva jeg skal gjøre.

Har meldt meg inn i treningsenteret igjen i dag, men har ikke mye overskudd til å gjennomføre det. Men jeg SKAL alikevel :)

Skrevet

interresant... men jeg spiser allerede svært lite ( så vidt jeg fungerer i hverdagen med dagligdagse gjøremål) men jeg tørr i alle fall ikke spise mer, og jeg kan heller ikke spise mindre... i det siste så har jeg kuttet og kuttet, men ingenting hjelper..

Skrevet

interresant... men jeg spiser allerede svært lite ( så vidt jeg fungerer i hverdagen med dagligdagse gjøremål) men jeg tørr i alle fall ikke spise mer, og jeg kan heller ikke spise mindre... i det siste så har jeg kuttet og kuttet, men ingenting hjelper..

Som det også står i artikkelen jeg lenket:

Kroppen din oppfatter slanking som en farlig sultsituasjon. Den kompenserer med å gi deg større sultfølelse og, ikke minst, redusert forbrenning. Og sistnevnte gjelder ikke bare mens slankekuren pågår.

Skrevet

Som det også står i artikkelen jeg lenket:

Kroppen din oppfatter slanking som en farlig sultsituasjon. Den kompenserer med å gi deg større sultfølelse og, ikke minst, redusert forbrenning. Og sistnevnte gjelder ikke bare mens slankekuren pågår.

Jeg leste det. Men hva gjør man med det da ? Noe må jo fungere for å gå videre ned i vekt og få kickstarte forbrenningsanlegg igjen ?

Skrevet

Jeg leste det. Men hva gjør man med det da ? Noe må jo fungere for å gå videre ned i vekt og få kickstarte forbrenningsanlegg igjen ?

Som jeg skrev tidligere:

Å bare kutte og kutte i matinntaket vil gjerne resultere i at kroppen går i full kriseberedskap og tviholder på fettet. Drikk mye vann, ha et balansert kosthold og spis regelmessig, og suppler dette med en god del trening.

For øvrig synes jeg ikke at du skal bekymre deg så veldig mye om tall, men heller spise sunt og trene for å beholde en sunn og sterk kropp som du selv kan være fornøyd med.

Skrevet

tusen takk for svar..

Før (etter at jeg var ferdig slanket) trente jeg, og spiste mer enn nå. Men gikk fortsatt ned i vekt.

Nå derimot spiser jeg mindre, men går ikke ned.

Tror du at jeg kan sette fart på forbrenningen med moderat trening igjen, og ca noen hundre kalorier ekstra?

jeg vet at jeg ikke spiser for mye, jeg loggfører alt, og jeg spiser ca, 800-1100 kalorier til dagen ( vet at det er lite, men tørr ikke begynne å spise mer siden jeg ikke går ned uansett)m utskeielsene så har jeg et snitt på 1200 kaliorier...

så jeg aner ikke hva som skjer eller hva jeg skal gjøre.

Har meldt meg inn i treningsenteret igjen i dag, men har ikke mye overskudd til å gjennomføre det. Men jeg SKAL alikevel :)

Da blir det altfor lite mat! Og det merker du selv også. Hør på hva Erazor sier. Du sulter deg selv. Skal du ned i vekt som normalvektig, kan du bare regne med å gå ned en kvartkilo i uka. Du må spise mer, og heller trene.

Skrevet

Da blir det altfor lite mat! Og det merker du selv også. Hør på hva Erazor sier. Du sulter deg selv. Skal du ned i vekt som normalvektig, kan du bare regne med å gå ned en kvartkilo i uka. Du må spise mer, og heller trene.

Men det er forferdelig vanskelig å prøve å spise mer, når jeg ikke går ned i vekt med så lite som jeg spiser nå!

Jeg legger på meg av "ingenting"...

Skrevet

ingen som har noen konkrete tips om hvordan jeg kan gå ned disse 5 kiloene ? jeg spiser sundt, og er begynt å trene igjen, så skjønner ikke at jeg fortsetter å legge på meg.... ingenting tilsier at jeg skal gå OPP i vekt!

Skrevet

ingen som har noen konkrete tips om hvordan jeg kan gå ned disse 5 kiloene ? jeg spiser sundt, og er begynt å trene igjen, så skjønner ikke at jeg fortsetter å legge på meg.... ingenting tilsier at jeg skal gå OPP i vekt!

Drit i vekta. Tren tung styrke og et par intervalløkter i uka. Kombiner det med et BRA kosthold med betraktelig mer enn 1000 kcal, og du vil få en sunn og sterk kropp du er fornøyd med.

Anonymous poster hash: b3922...84b

Skrevet

Trening/mosjon i kombinasjon med riktig kost er nok svaret.

Riktig kost hos Sunnerekost.com

Velkommen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...