debattanten Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 I dagens marked, tilstanden i Norge og fremtidsutsikter tatt i betraktning. Hva ville du gjort? Vi sitter på en leilighet med en realistisk salgsverdi til rundt 2,1-2,2 mill. Vi vurderer å selge denne og kjøpe hus til 4,2-4,3 mill litt avhengig av hva vi putter inn i huset. Det er et nytt hus. Jeg syns jeg ser en del trender som jeg liker dårlig, men er usikker på hvor mye dette kan ha og si for boligprisene på lang sikt. Vil jo helst ikke gå på en kjempesmell, men tenker at uansett om det faller så burde vel boligene i dag være mer verdt om 10 år nesten uansett hvor ille det går? Vi nordmenn har jo høyt lønnsnivå så betjeningsevnen er jo der. befolkni Ønsker synspunkter i fra folk som kanskje har vært i, eller er i samme situasjon eller har noe å komme med
helenaa Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Jeg ville gjort det. Det vil si, jeg har gjort det :-) Tallene våre er litt annerledes, men saken er den samme. Vi har kjøpt en bolig som vi gjerne ville bo i, og til en pris som vi kan leve med. Har tatt opp ganske mye lån, men ikke mer enn at det kommer til å gå fint med en liten renteøkning, og det kommer til å gå såvidt med en større renteøkning. Jeg følger mye med på finn.no, og det er ingenting som tyder på noe massivt fall i markedet.
Lea2 Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 Kjøper du for å bo og ikke kjøper over evne, så kan jeg ikke tenke meg at det er noen fare i det hele tatt. Min teori er at det er de dyreste områdene som kommer til å stagnere (eller miste verdi), mens det er enkelte typer boliger som det alltid vil være etterspørsel etter. (Sentrale 1 og 2(3)-roms leiligheter for studenter og nyetablerte, samt familieboligheter litt utenfor byer). 1
debattanten Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2014 Ja, kanskje det ikke er så dumt. Vi bor nå i en 3-roms leilighet sentralt i en liten by nærme en større by. Vurderer å kjøpe større kjedet enebolig litt utenfor sentrumskjernen av denne lille byen, dvs 20 min gangavstand. Det ville ikke vært over evne i det hele tatt.
Pengebingen Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Man kjøper oftest for å bo, og må tenke litt mer enn ren investering. Det viktige er vel tidsaspektet og om dere tror dere vil bo der "for alltid". For da spiller utviklingen boligpriser absolutt ingen rolle, så lenge dere har komfortabel lånegrad og at boliglånet ikke utgjøre en for stor del av inntekten. Da burde det gå så fint så. 1
Sissan1 Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Jeg tenker at det kommer litt an på økonomien deres ellers. Dersom det presser økonomien deres med dagens rente å kjøpe dyrere bolig, ville jeg sett det an. Dersom dere fint tåler en renteøkning på 3-5% på lånet på ny bolig, er dette ikke noe problem. Jeg ville også solgt først, siden markedet er slik det er i dag. Å bli sittende med to boliger i inntil et år er ikke noen drømmesituasjon, og selv om jeg tror "boble"-pratet går over om ikke lenge, er markedet nervøst akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 Jeg vil tro det er mer kjangse for prisfall på leiligheter enn hus. Anonymous poster hash: 44765...937
Grønt blad Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Kjøper dere bolig for å bo eller som en investering? Jeg tenker at i et langtidsperspektiv, så bør man ikke tenke for mye på avkastning når det er en bolig man skal bo i. Så lenge man kjøper og selger i samme marked, så er det også begrenset hvor mye man vil tjene på bolig. Med det mener jeg at det ikke betyr så mye om verdien på boligen har økt mye, dersom alle andre boliger også øker mye i verdi.
debattanten Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2014 (endret) Vi kjøper egentlig for å bo, og vi vil helst bo der så lenge som mulig og boligen har 5 soverom og nok plass til å dekke vårt behov. Vi ville kjøpt boligen med en gjeldsgrad på rett under 60%. Renteøkning på 5% burde gå fint. Spørs om ikke det blir ny bolig etterhvert. Syns dog at det er dyrt sammenlignet med hus i samme by, lurer på om de nye forskriftene som har kommet de siste årene gjør det mye dyrere å bygge. Krav til isolasjon, elektrisk anlegg osv. Alternativet i denne byen jeg bor er å kjøpe noe til en million mindre, men da må du gjerne ta jobben og pusse opp for den samme millionen og du sitter der fortsatt med et gammelt hus, men kanskje med større tomt riktignok. Edit: Pusse opp frister også lite med tanke på at vi ble foreldre for under 3 måneder siden, og det kan jo fort bli et barn til om noen år Endret 14. januar 2014 av debattanten
Leeloo Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Jeg kunne faktisk tenkt meg å kjøpe noe mindre for å for litt romsligere økonomi. Vi bor ikke over evne, men jeg ser at vi sikkert kunne bodd enklere uten at det gikk ut over livskvaliteten vår. Samtidig innser jeg at vi neppe kommer til få en helt ny enebolig innenfor Oslogrensa for under 4 mill igjen (det ligger vel fire ute på Finn nå, oppussing og/eller feil område), og at vi måtte gitt det samme for en leilighet med nok soverom (måtte minst hatt tre soverom) som vi ga for huset, så da lar vi være. Nå har ungene etablert seg her vi bor, så da er det heller ikke aktuelt å flytte lenger unna byen. Alt i alt gjorde vi et godt kjøp (naboen solgte nettopp for rett under fem mill, vi har bodd der i to år), så jeg håper vi slipper å selge. Jeg regner med det må være et tak for hvor mye den gjengse Osloborger er villig til å gi for en bolig, men spørsmålet er hvilke områder som har størst vekstpotensiale. Man skulle jo tro det er områdene som i dag har litt lavere pris ettersom folk kanskje vil trekke den veien når de ser man får mer for pengene der (det er lov å håpe).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå