AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 Jeg bor i en tomannsbolig, og naboen min, som jeg har et godt forhold til, bor rett ved siden av. Nabofamilien består av to barn, begge foreldre er høyt utdannede og nyter stor respekt på tettstedet her vi bor. Siden jeg bor rett ved så legger jeg merke til litt av hvert som foregår hos dem. De er meget strenge med sine unger, og jeg har dessverre lagt merke til at de tar o bruk fysisk avstraffelse innimellom. Dette innebærer stort sett at nabo riser ungene, med belte. Jeg har lagt merke til dette da jeg har hatt vinduet til soverommet åpent i sommer. På den tiden slo jeg det fra meg jeg antok at det var en av ungene som hadde et raseri anfall eller gråt av andre grunner. Men for noen dager siden så jeg nabo legge en av ungene over kneet og rise dem med belte, jeg så dette da jeg måkte snø ute på terrassen min, derfra har jeg god innsyn i stua deres. Jeg fikk hakeslep og siden har jeg ikke fått sove om natten. Jeg vet egentlig at jeg må melde fra til barnevernet, men jeg er redd for flere ting. For det første så fremstår naboen som veldig gode mennesker i lokalmiljøet og de er også det man anser som gode skikkelser utad (høy utdanning, gode jobber, stiller opp på dugnader osv.) jeg er redd de ikke vil tro meg og jeg er også redd for å få lokalmiljøet vendt mot meg grunnet dette. En annen ting som plager meg er hvordan forholdet til min nabo vil bli i fremtiden etter dette, jeg skal tross alt bo her i lang tid fremover, gjerne resten av mitt liv, og jeg vil ikke bli stemplet som "hun som ødela for den gode familien".Jeg er også redd for hva som vil skje med barna, ungene har det materielt sett svært godt, de har fine klær, går på flere fritids aktiviteter, der foreldrene følger dem opp, barna fremstår også som over gjennomsnittet oppegående og gjør det antagelig veldig bra på skolen. De lider ingen nød og jeg er redd de vil miste dette hvis dem havner på barnevernet. Dette ble et langt og ubehagelig innlegg, men jeg måtte få det ut. Jeg vet at jeg må ta kontakt med barnevernet, men jeg vil bare høre hva dere synes om dette. Anonymous poster hash: 57027...97e
Dolly-Duck Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Det er ikke så mye å synes om dette. Du MÅ sende bekymringmelding til barnevernet så fort som overhodet mulig. 26
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 Du kommer nok ikke til å få ro på deg før du melder fra. Barna kommer først! Dette må meldes, uansett. Du kan melde anonymt Anonymous poster hash: 5d83d...b06 17
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Som du selv sier så burde du ta kontakt med barnevernet så fort som mulig. Når det kommer til en slik situasjon hvor barn er involvert så burde du ikke ha nølt engang. Du kan sende inn anonym melding.Anonymous poster hash: 75c7b...865 11
Gumman87 Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Herregud du bryr deg faktisk mer om hva folk i bygda kommer til å slarve om enn de stakkars barna som blir Slått! Fy skam deg! 20
Gumman87 Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Ring barnevernet!! Og som de andre sier så er det anonymt! 6
Gjest Magdalene Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 Tenk deg også om det går så langt at det går galt... Da vil du klandre deg selv for st du ikke sa i fra 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Bedre å melde ifra før de slår ihjæl unga. Anonymous poster hash: 486b7...384 3
Teriyaki Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Du må melde fra. De tar ikke nødvendigvis barna i første omgang. hvis foreldrene er villig til å ta til seg veiledning og samarbeider bra, så velger sannsynligvis barnevernet å la barna bli. :-) uansett, meld fra! 4
mamma_mia Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Du skriver at de lider ingen nød materielt, men hva hjelper vel det når de blir slått med belte (!) av foreldrene sine?! Meld fra du! 12
Gjest Bringebær55 Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 "Mamma og pappa slo meg med belte og brukte andre fysiske avstraffelser, med gudskjelov hadde jeg fine klær og flere fritidsaktiviteter" Said no one ever! 37
Antoinette Skrevet 14. januar 2014 #12 Skrevet 14. januar 2014 (endret) Dette er jammen ikke mye å lure på. Kontakt barnevernet. At barna har det godt materielt betyr da ingenting, det er ikke bare fattige familier som slår ungene sine. Det er en tankegang som er helt hårreisende. TS, trengte du virkelig innspill på dette? Skjønner du ikke selv at du må melde fra? Endret 14. januar 2014 av Antoinette 5
*Mocca* Skrevet 14. januar 2014 #13 Skrevet 14. januar 2014 Jeg bor i en tomannsbolig, og naboen min, som jeg har et godt forhold til, bor rett ved siden av. Nabofamilien består av to barn, begge foreldre er høyt utdannede og nyter stor respekt på tettstedet her vi bor. Siden jeg bor rett ved så legger jeg merke til litt av hvert som foregår hos dem. De er meget strenge med sine unger, og jeg har dessverre lagt merke til at de tar o bruk fysisk avstraffelse innimellom. Dette innebærer stort sett at nabo riser ungene, med belte. Jeg har lagt merke til dette da jeg har hatt vinduet til soverommet åpent i sommer. På den tiden slo jeg det fra meg jeg antok at det var en av ungene som hadde et raseri anfall eller gråt av andre grunner. Men for noen dager siden så jeg nabo legge en av ungene over kneet og rise dem med belte, jeg så dette da jeg måkte snø ute på terrassen min, derfra har jeg god innsyn i stua deres. Jeg fikk hakeslep og siden har jeg ikke fått sove om natten. Jeg vet egentlig at jeg må melde fra til barnevernet, men jeg er redd for flere ting. For det første så fremstår naboen som veldig gode mennesker i lokalmiljøet og de er også det man anser som gode skikkelser utad (høy utdanning, gode jobber, stiller opp på dugnader osv.) jeg er redd de ikke vil tro meg og jeg er også redd for å få lokalmiljøet vendt mot meg grunnet dette. En annen ting som plager meg er hvordan forholdet til min nabo vil bli i fremtiden etter dette, jeg skal tross alt bo her i lang tid fremover, gjerne resten av mitt liv, og jeg vil ikke bli stemplet som "hun som ødela for den gode familien".Jeg er også redd for hva som vil skje med barna, ungene har det materielt sett svært godt, de har fine klær, går på flere fritids aktiviteter, der foreldrene følger dem opp, barna fremstår også som over gjennomsnittet oppegående og gjør det antagelig veldig bra på skolen. De lider ingen nød og jeg er redd de vil miste dette hvis dem havner på barnevernet. Dette ble et langt og ubehagelig innlegg, men jeg måtte få det ut. Jeg vet at jeg må ta kontakt med barnevernet, men jeg vil bare høre hva dere synes om dette.Anonymous poster hash: 57027...97e Det som virkelig burde plage deg er hvordan barna har det i hverdagen når de blir slått, ikke hva alle andre kommer til å synes om at de kanskje får vite at det er du som har sagt ifra til barnevernet. Det er jo naboen som virkelig burde skamme seg, og andre i miljøet burde da applaudere deg for at du sier ifra at barn blir slått. 5
Rotemor Skrevet 14. januar 2014 #14 Skrevet 14. januar 2014 Jeg hadde ikke brydd meg om å være anonym engang! Det er mer tyngde bak en åpen bekymringsmelding. 6
Miss moneypenny Skrevet 14. januar 2014 #15 Skrevet 14. januar 2014 Unnskyld at jeg sier det, men det virker som at du kvier deg for å ringe barnevernet fordi du er redd for hvordan det slår ut for deg. Du rettferdiggjør å ikke ringe BV med at barna har det bra materielt sett og er oppegående og gjør det godt på skolen. Nei, ring barnevernet, å gi barn fysisk avstraffelse er ulovlig! 3
Gjest Tekola Skrevet 14. januar 2014 #16 Skrevet 14. januar 2014 Meld fra! 10 spørsmål og svar om å melde til barnevernet Privatperson og bekymret for et barn?
Britt Banditt Skrevet 14. januar 2014 #17 Skrevet 14. januar 2014 Du er rett og slett en idiot hvis du ikke melder i fra. Såpass medmenneskelighet bør man faktisk ha. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #18 Skrevet 14. januar 2014 Er takket være en tankegang som din at jeg vokste opp i et slikt hjem. Det var ikke bare fysisk avstraffelse, det er den delen du har sett, det. For alt du vet kan det være slik som i min oppvekst, at det også var psykisk terror i bildet. Og jeg var langt over gjennomsnittet oppegående, gjorde det supert på skolen frem til siste året på videregående. Da klarte jeg ikke å holde livet mitt på avstand lenger og hele bobla sprakk i hodet på meg. Jeg sliter dypt i dag etter et liv med vold, mishandling fysisk og psykisk. Hvor ydmykende og knusende tror du ikke slikt er for et barn og ungdom? Unger som sliter med sånt innrømmer det ikke, de tar på seg en maske og holder den for alt det er verdt. Hadde bare èn person i bygden min reagert... Men nei, alle visste det og ingen gjorde noe. Er i dag 28 år og uføretrygdet. Anonymous poster hash: 985d5...8f2 22
JaVel Skrevet 14. januar 2014 #19 Skrevet 14. januar 2014 Nå slenger jeg inn en brannfakkel. Over 80 prosent av verdens barn blir fysisk straffet av sine foreldre og det blir faktisk folk av de fleste. Det er stort sett de skandinaviske land som har gjort fysisk avstraffelse av barn fullstendig forbudt. Jeg ville aldri slått eller straffet et barn hverken fysisk eller psykisk selv men tror at så lenge det er dyp kjærlighet mellom foreldre og barn så vil man ikke bli "ødelagt" av fysisk avstraffelse. Skal du melde det? Ja-fordi det er forbudt og de KAN ta skade. Hvis barnevernet ser at kontakten mellom foreldre og barn er harmonisk så vil de nok jobbe med familien og få en slutt på den fysiske avstraffelsen. Og det virker, som du skriver, at barna er oppegående og harmoniske, så det virker som foreldrene gjør mye bra på tross av den fysiske avstraffelsen, derfor tror jeg ikke at barna vil bli tatt fra foreldrene så lenge den fysiske avstraffelsen stanser. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #20 Skrevet 14. januar 2014 herlighet når jeg var kidd så ble jeg og riset på ræven hvis jeg gjor noe dumt. er født 1991. lever nå enda jeg har det bra med meg selv. ikke bland deg opp i hva andre gjør pass på deg selv men selfølgelig hvis det er at de slår enn andre plasser enn stumpen til barnet så kan jeg forstå at man må ringe barneværnet Anonymous poster hash: 65f9a...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå