Bernardette Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Kan det kalles omsorgssvikt når et barn på 5-6 år: Får masse usunn mat. Har tilgang på kaker og godteri hele tiden - og benytter seg av tilgangen. Spiser grenseløst mye, av den grad man skulle tro det ikke var noen bunn i magen. Store porsjoner, voksenstørrelse. Ikke deltar på noen form for aktivitet. Er følgelig skikkelig tjukk allerede. Kan det kalles omsorgssvikt? Har man noen "plikt" til å reagere dersom man observerer slike tilstander hos andre?
GudSelv Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Ja, det er foreldrenes ansvar at barnet deres ikke blir overvektig. 2
Sushi Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Ja. Foreldrene ødelegger potensielt helsa til barnet, og ungen selv er for liten til å forstå konsekvensene av de usunne matvanene. 2
Gjest navnelapp Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Eg ville vel tatt ein ordentleg prat med omsorgspersonane først, for å finne ut om dei treng litt innput på korleis ein handlar inn og kva ein har i hus og korleis ein lagar mat når ein har barn i huset. Men blir det for ille er det omsorgssvikt, spør du meg.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Selvsagt skal du melde fra.Anonymous poster hash: 6f850...e15 1
Bernardette Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2014 Selvsagt skal du melde fra.Anonymous poster hash: 6f850...e15 Men til hvem? Barnevernet liksom, fordi "ungen er tjukk" ? Greit at jeg og ørten andre ser årsaken til vekta, men så er det det med å bevise det da.
Niennas Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Barnevernet, eller helsestasjonen. Det er jo ikke som at barnevernet bare "Ojoj, her er det noen som ikke har fulgt med i heimkunnskaptimene, vi tar ungen og setter h*n i fosterhjem!". Men foreldrene får nok veiledning angående mat. ( Men ikke skjønner jeg hvordan det går ann å være uviten om usunt kosthold i Norge 2014...) 3
Amens Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har hørt om en sak i England hvor foreldrene mistet barnet sitt fordi de gav det for dårlig mat for lenge. De hadde vist prøvd flere ganger å få foreldrene til å endre kostholdet, men det hadde ikke ført frem. Om man føler at ungene ikke for den korrekte næringen de trenger og kan få helseproblemer av den maten de får hjemme, så hadde jeg vurdert å ringe inn en bekymringsmelding til barnevernet. De kommer neppe til å ta ungene med seg på dagen, men det kan være at de vil ta kontakt med familien for å kartlegge utfordringen rundt kostholdet og hjelpe dem til å endre det til det bedre. Håper jeg. Husk at vi alle har en plikt til å melde fra om barn som vi tror kan ha problemer hjemme, uansett om det er kosthold eller "onkler".
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Ja, det er omsorgssvikt. Og noe som bør meldes ifra om. Jeg vil faktisk gå så langt å kalle det for barnemishandling. Som foreldre han man i oppgave å gi barnet relativt sunn/normal mat. Blir barnet overvektig så er det flere helserisikoer og sjansen er stor for å bli overvektig som voksen. Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å gjøre slik mot mitt barn.Anonymous poster hash: a36da...738
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå