Gå til innhold

Human-Etisk Forbund

Anbefalte innlegg

Hvis man konfirmerer seg borgelig - altså i Human-Etisk Forbunds regi - blir man da automatisk medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Nei, tror ikke det. Jeg konfirmerte meg borgelig (riktignok en del år siden nå) og jeg ble ikke automatisk medlem. Men er du medlem av statskirken så er vel første skritt å melde seg ut derfra, deretter melde deg inn i Humanetisk forbund om du vil være medlem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man konfirmerer seg borgelig - altså i Human-Etisk Forbunds regi - blir man da automatisk medlem?

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!

Alle er velkomne til å konfirmere seg borgelig.

Det har vært vanlig at barn av medlemmer har fått en liten "rabatt" på deltakeravgiften, og at de har fått førstevalget i forhold til hvilken sermoni de ønsker (hvis det er flere pr. dag eller over flere dager).

Du må selv melde deg inn .. når du er over 15 så vidt jeg vet.

http://www.human.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig bare i tvil siden det er endel år siden jeg konfirmerte meg borgelig, og derfor lurte på om jeg var blitt automatisk medlem.. husker ikke det fra selve undervisingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener man må være 18 år og myndig for å melde seg ut av statskirken og eventuelt inn i HEF.

Den gang jeg gikk på grunnskolen ønsket jeg livssynsundervisning fremfor kristendomsfaget, men da måtte en av mine foreldre være utmeldt av statskirken - jeg kunne ikke ta dette i egne hender.

Men det har jeg gjort siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener man må være 18 år og myndig for å melde seg ut av statskirken og eventuelt inn i HEF.

Man må være 15 år for å kunne melde seg inn og ut av trossamfunn el. lignende, deriblant HEF og statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan melde seg ut av kirken etter fylte 15 - og har rett til å melde seg inn i HEF fra samme alder.

Nedenstående er klippet fra norge.no og kirken.no

Man kan melde seg ut av kirken på egen hånd når man er fylt 15 år. Hvis foreldrene melder seg ut av Den norske kirke, vil også barn som hører inn under kirken (men ikke er døpt), automatisk miste tilhørigheten. Melder foreldrene seg ut av kirken, må det gis spesiell beskjed hvis/om at deres døpte barn under 15 år skal meldes ut samtidig.

Det er Lov om Den norske kirke som regulerer krav til medlemsskap i kirken. I kirkeloven står det klart at en må være døpt for å være medlem av kirken og en kan ikke være medlem av Den norske kirke så lenge en er medlem av et annet trossamfunn i Norge (§3, pkt 7). Loven sier videre at barn (under 18 år) hvor minst en av foreldrene er medlem av Den norske kirke skal regnes som hørende inn under kirken dersom ikke annet er meddelt kirkebokfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...