Gå til innhold

Noen andre som er litt over snittet intelligente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og synes det til tider kan være vanskelig å finne noen man "bonder" med? Nå tror ikke jeg at det er utelukkende fordi jeg er så innmari smart som gjør at jeg synes det til tider kan være vanskelig å finne noen på samme bløgelengde, men det har nok en medvirkende årsak.

Jeg er helt avhengig av at den andre parten har noe mer på hjertet enn hva som skjedde på Big Brother i går (ikke at det ikke er dødskult altså), og evner å se lenger enn egen nesetipp. Blir liksom ikke supergira når jeg sitter på et utested og når jeg spør om hva hun gjør her (i byen), så svarer hun at hun er ute på byen for ett ligg..

Skjønner dere hva jeg mener?

Anonymous poster hash: 982d3...cff
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min erfaring er dette et sammensatt "problem". Det finnes mange som faktisk er så intelligente at de synes det er kjedelig med en "vanlig" samtale, også finner man de som skylder på intelligensen sin når de egentlig bare har manglende sosiale ferdigheter.

• Liker 17
Gjest pluviophile
Skrevet

Ja, jeg skjønner hva du mener, men det trenger ikke alltid henge sammen med intelligens. Jeg kjenner mange mennesker som sikkert scorer høyere enn meg på en IQ-test, men som jeg synes er migrenefremkallende kjedelige.

Det handler om interessefelt - noen er opptatt av bolig, bil, gadgets, eller elsker å snakke om prosjektene de holder på med på jobben sin. Dem om det - det er ingenting som interesserer meg personlig, ergo omgås jeg helst ikke mennesker som ikke tenker på annet enn dette.

Jeg har forøvrig aldri hatt en interessant eller dyptgående samtale på byen. Feil arena.

• Liker 4
Gjest Summers
Skrevet

Blir liksom ikke supergira når jeg sitter på et utested og når jeg spør om hva hun gjør her (i byen), så svarer hun at hun er ute på byen for ett ligg..

Må innrømme at det ikke sliter med akkurat det problemet.

• Liker 4
Skrevet

Etter min erfaring er dette et sammensatt "problem". Det finnes mange som faktisk er så intelligente at de synes det er kjedelig med en "vanlig" samtale, også finner man de som skylder på intelligensen sin når de egentlig bare har manglende sosiale ferdigheter.

Haha. Det stemmer nok. Men så henger det kanskje litt sammen også.... høy IQ lav EQ osv. ;)

• Liker 2
Skrevet

Og synes det til tider kan være vanskelig å finne noen man "bonder" med? Nå tror ikke jeg at det er utelukkende fordi jeg er så innmari smart som gjør at jeg synes det til tider kan være vanskelig å finne noen på samme bløgelengde, men det har nok en medvirkende årsak.

Jeg er helt avhengig av at den andre parten har noe mer på hjertet enn hva som skjedde på Big Brother i går (ikke at det ikke er dødskult altså), og evner å se lenger enn egen nesetipp. Blir liksom ikke supergira når jeg sitter på et utested og når jeg spør om hva hun gjør her (i byen), så svarer hun at hun er ute på byen for ett ligg..

Jeg har relativt høy målt IQ.

Men hvis du tror at det du nevner at en dame har sagt er et tegn på lavere intelligens, så sier deg meg at du nok må overvurdere din egen kraftig ;).

Anonymous poster hash: 532f4...7ee

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår godt hva du mener, tipset er å gå på utesteder der folk også er av andre grunner enn å drikke, som f.eks steder der de ofte har levende musikk utenfor sjangeren " danseband", steder med bakgrunnsmusikk som ikke bar er 80-tallshits og fra topp 40 lista.

..eventuelt, meld deg på et eller annet studium.

Skrevet

Haha. Det stemmer nok. Men så henger det kanskje litt sammen også.... høy IQ lav EQ osv. ;)

Nei, det er en myte. Vanligvis korrelerer høy IQ bra med gode sosiale ferdigheter.

Men ofte kan nok oppfatningen også skyldes at en med svært høy IQ lettere kjeder seg og har mindre behov for smalltalk.

• Liker 10
Skrevet

Nei, det er en myte. Vanligvis korrelerer høy IQ bra med gode sosiale ferdigheter.

Men ofte kan nok oppfatningen også skyldes at en med svært høy IQ lettere kjeder seg og har mindre behov for smalltalk.

Det er helt riktig. Alt viser at høy IQ og høy "EQ" korrelerer positivt, selv om en del sikkert synes det høres rart ut. Det er vel også ekstra utbredt i land som Norge med den holdningen, på godt og på vondt. "Han er ikke så god på det, så da må han nesten være god på det i stedet", liksom.

Jeg skjønner litt hva du mener, TS. Jeg har fått en del nye venner de siste årene som er langt mer givende enn de jeg vokste opp med var. Det er neppe bare intelligens som gjør det, altså, men det er nok slik for de fleste at vennegjengen blir mer og mer lik dem selv i både evnenivå og interesser med årene.

Anonymous poster hash: 14f22...a79

• Liker 5
Skrevet

Unnskyld meg... Men spør du virkelig jenter "Hva gjør du her?" når du treffer dem på byen??

Det er det dummeste spørsmålet jeg får når jeg treffer noen på byen! Virkelig! Dumme spørsmål gir dumme svar, ofte. Derfor råder jeg deg til å stille et morsommere og/eller mer intelligent spørsmål. ;)

• Liker 7
Skrevet

Ja, det kan sikkert stemme. Var ment som en fleip. ;) Når det er sagt - jeg har et par kompiser med høy IQ, og de har alltid vært sosiale utskudd - frem til ca. universitetsalder.

Jeg tror fort man kan få litt... "alternative" interesser, som ikke samsvarer helt med gjennomsnittet sine. Men det er ikke vanskelig å finne noen man "bonder" med... så lenge man er sosial og treffer folk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har høy IQ, men jeg blir tatt for å være blond og dum, og har heller aldri hatt noe behov for å ha intelektuelle samtaler. Jeg har ikke tatt meg noen utdannelse,og pga skolegang både i Hellas og i Norge har jeg mistet de viktigste gramatiske årene i begge skriftspråk, som igjen kan få meg til å virke litt dummere enn jeg er.

Folk måler ofte intelligens ut i fra om de skriver gramatisk korrekt uten skrivefeil, snakker politisk korrekt, har sære interesser, og se kjedelige ut osv, men sannheten er at intelligens ikke handler om kunnskap eller interesse men en genetikk som gjør at man har en breiere forståelse for ting og tar ting sjappere enn andre.

Så jeg tror TS at det ikke handler om IQ'en din, selv om den kanskje er målt som høy, men væremåten og interessene dine. Jeg tror ikke jeg og deg hadde hatt det så veldig triverlig sammen, selv om vi kankje er like smarte for å si det sånn..

• Liker 3
Skrevet

Jeg har målt iq over snittet (126), og jeg syns ofte en del dagligdagse tema blir litt kjedelige. Likevel syns jeg ikke det er noe problem å finne folk jeg har det hyggelig sammen med og som deler samme interesser som meg. Jeg bare snakker med de fleste jeg treffer, og selv jeg ikke har noe til felles med mange, så er det jo også ganske mange interessante mennesker der ute syns jeg. Men det er mulig jeg er heldig med vennekretsen min fra før da, like folk søker nok sammen vil jeg tro.

Nå er vel kanskje ikke utesteder det beste stedet å diskutere siste nytt fra CERN heller, så kanskje du skal prøve deg andre steder?

Anonymous poster hash: c5e46...789
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ligger i topp 1%, men jeg har ikke noe problem med at andre ikke er like smarte. Det eneste jeg har problem med er når folk er høye på seg selv, umodne, egoistiske, lyver og sånn. Noe jeg har opplevd fra noen som er ganske, men ikke eksepsjonelt smarte. Har faktisk til gode å møte noen like smarte som meg som får til å lyve for seg selv.

Skal sies at jeg omgås veldig mange smarte til daglig, og det er ikke alltid de som er de mest spennende, så jeg ser ingen sammenheng sånn sett. Jeg er vel heller ikke av dem som fremstår så veldig smart alltid. Kan være litt fjern og ha tankene helt andre steder, og plumper da ut med både det ene og det andre. Da jeg var ung og usikker fremstod jeg nok som direkte dum til tider. Det kom av manglende selvtillit, tydeligvis ikke lav IQ.

Føler det er litt turn-off med menn som klager over at ingen er så smarte som dem og at alle er så kjedelige. Det handler om å gidde å bry seg om andre. Faktisk blir jeg litt skeptisk av sånne uttalelser. Får litt assosiasjoner til "kan bare bli forstått av andre spesielle mennesker", eller hvordan det der diagnosekriteriet er formulert. Er en del overdreven narsissisme blant de ganske smarte som tror de er kjempesmarte. Ser lite av det hos de aller smarteste.

Anonymous poster hash: f9718...8b5
  • Liker 4
Skrevet

Felles kommunikasjon er god kommunikasjon.

Må nesten takke min gamle lærer for den der hehe

• Liker 1
Skrevet

Jeg har høy IQ, men jeg blir tatt for å være blond og dum, og har heller aldri hatt noe behov for å ha intelektuelle samtaler. Jeg har ikke tatt meg noen utdannelse,og pga skolegang både i Hellas og i Norge har jeg mistet de viktigste gramatiske årene i begge skriftspråk, som igjen kan få meg til å virke litt dummere enn jeg er.

Folk måler ofte intelligens ut i fra om de skriver gramatisk korrekt uten skrivefeil, snakker politisk korrekt, har sære interesser, og se kjedelige ut osv, men sannheten er at intelligens ikke handler om kunnskap eller interesse men en genetikk som gjør at man har en breiere forståelse for ting og tar ting sjappere enn andre.

Så jeg tror TS at det ikke handler om IQ'en din, selv om den kanskje er målt som høy, men væremåten og interessene dine. Jeg tror ikke jeg og deg hadde hatt det så veldig triverlig sammen, selv om vi kankje er like smarte for å si det sånn..

Folk flest overvurderer sin egen IQ kraftig, og stoler på gode resultater fått via netttester.

Men en valid test vil gi et riktig resultat.

• Liker 3
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Det er urovekkende mange med intelligens over snittet, som bruker tiden sin på KG...

Skrevet

Jeg ligger i topp 1%, men jeg har ikke noe problem med at andre ikke er like smarte. Det eneste jeg har problem med er når folk er høye på seg selv, umodne, egoistiske, lyver og sånn. Noe jeg har opplevd fra noen som er ganske, men ikke eksepsjonelt smarte. Har faktisk til gode å møte noen like smarte som meg som får til å lyve for seg selv.

Skal sies at jeg omgås veldig mange smarte til daglig, og det er ikke alltid de som er de mest spennende, så jeg ser ingen sammenheng sånn sett. Jeg er vel heller ikke av dem som fremstår så veldig smart alltid. Kan være litt fjern og ha tankene helt andre steder, og plumper da ut med både det ene og det andre. Da jeg var ung og usikker fremstod jeg nok som direkte dum til tider. Det kom av manglende selvtillit, tydeligvis ikke lav IQ.

Føler det er litt turn-off med menn som klager over at ingen er så smarte som dem og at alle er så kjedelige. Det handler om å gidde å bry seg om andre. Faktisk blir jeg litt skeptisk av sånne uttalelser. Får litt assosiasjoner til "kan bare bli forstått av andre spesielle mennesker", eller hvordan det der diagnosekriteriet er formulert. Er en del overdreven narsissisme blant de ganske smarte som tror de er kjempesmarte. Ser lite av det hos de aller smarteste.

Anonymous poster hash: f9718...8b5

Kjenner meg så utrolig godt igjen, og er av den samme oppfatningen jeg også! Og det siste avsnittet ditt er spot on! Jeg føler at en del som TS prøver å fremstå som mer intelligente fordi de "plages" av mindre smarte mennesker. Sannheten er at de kanskje ikke er så smarte selv..

• Liker 3
Skrevet

Folk har en tendens til å komme best overens med mennesker som har +- 10 poeng av deres egen intelligens. Når du kommer opp på 137 der jeg ligger betyr det i praksis at det kun er 4% av befolkningen det er sannsynlig at jeg kommer til å komme nogenlunde godt overens med og selv innenfor den delen av befolkningen må du finne noen med nogenlunde felles interesser og livssituasjon. Men helt reelt så ligger nok cut-off heller rundt 120 for min del så da har jeg i alle fall ca 8-9% av befolkningen som er potensielle venner. :)

Men det er helt klart en stor forskjell fra å ligge på si 98 (gjennomsnitt i Norge) der du vil ha bortimot 50% av befolkningen innenfor +- 10 poeng av deg selv.

Dette stemmer i alle fall veldig godt overens med mine egne erfaringer, samtlige av eksene mine har også vist seg å ligge på 130+ noe som umulig kan være tilfeldig siden jeg ikke akkurat sitter å snakker om temaet til vanlig men kun har funnet det ut under forholdet eller i etterkant av forholdene.

Anonymous poster hash: dad4a...4c5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...