AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Velger å poste denne som anonym da jeg er redd for at folk kan kjenne meg igjen. Advarer dere; Dette blir langt! Jeg er 20 år og har vært sammen med kjæresten min som er fra sør-amerika i 4 år. Jeg flyttet til landet hans for ca. 2,5 år siden og bor her med han, går også på skole her og kan språket, men ikke godt nok til å få bra karakterer på studiet mitt. Vi har alltid drømt om å flytte tilbake til Norge sammen, etter fullført utdanning. Jeg har lest alt som er på UDI, det "beste" og det eneste alternativet vi har, er at jeg drar til Norge, jobber 1 år for å kunne vise at jeg har penger nok til å forsørge han, da det er et krav om å tjene 246.136 NOK (i 2013). Jeg tror denne inntekten øker for hvert år. Nå derimot har jeg funnet en side som kaller seg for Grenseløs kjærlighet (http://grenseloskjaerlighet.com/). Her forteller dem om EØS-løsningen: EØS-løsningen går ut på at man flytter til Sverige med sin ektemann/samboer, da dette er en rett vi har, å ta med familien våres til Sverige. Ektemann kan få et svenskt oppholdskort hvis jeg som referanseperson kan vise at jeg har inntekt via jobb/pensjon/oppsparte penger eller forsørgere som foreldre. Her er det altså ingen krav om å tjene X NOK. Hvis dette kravet er i orden, får ektemann oppholdskort. Etter 3-6 måneder går han dermed under EØS-borger, og man kan da søke familieinnvandring i Norge som EØS-borger. Da slipper man inntektskravet, det eneste kravet er at vi er gift. Vi tenker at dette er en kjempegod idé, da vi allerede har vært i et avstandsforhold og vet hvor jævli det er. Dessuten ser jeg nå at jeg ikke kommer til å klare å fullføre studiet jeg går på. Kjæresten min har derimot blitt tatt opp på drømmeskole og studie han vil gå på. Dette er 6 år, men jeg orker ikke å være her 6 år til, da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre, og jeg har lest at svenskene vil prøve å stramme inn reglene, altså det kan hende at om noen år, får vi ikke denne sjangsen og er nødt til å være i avstandsforhold igjen da vi skal søke om familieinnvandring. Jeg har sagt til kjæresten min at det kan være bra at han studerer i ett år, da dette gir han norsk generell studiekompetanse. Altså, da kan han begynne rett på høgskole/universitet i Norge. Desverre må han betale for å studere her, i form av lån. Det er også et av argumentene jeg har for å reise før vi er ferdig utdannet her; vi begge må betale ca. 35.000 NOK for hvert skoleår. Det som bekymrer oss er at jeg ikke vet noe om jobbtilbudet i Sverige, om det går fort å få jobb. Jeg er jo så klart åpen for flere tilbud, da det gjelder å ikke være kravstor. Jeg har rett til å søke jobb i 3 mnd i Sverige. Siden vi er ganske alene om dette, så velger jeg å poste dette på forumer jeg kommer over, for å se om det er noen som har vært i samme situasjon som oss. Lurer også på hva dere mener; om han burde gå ferdig dette året, ta opp lån og få generell studiekompetanse, eller at han jobber dette året så vi får spart opp penger til å dra neste år. Anonymous poster hash: 82e57...649
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå