Lala Skrevet 19. mai 2004 #1 Skrevet 19. mai 2004 Hvor mye bør man gi til søsken som ønsker seg penger i bryllupsgave??
Livets datter Skrevet 19. mai 2004 #2 Skrevet 19. mai 2004 Jeg ville aldri gitt penger!! Det er så upersonlig (og litt frekt å ønske seg, synes jeg).
Gjest Madam Felle Skrevet 19. mai 2004 #3 Skrevet 19. mai 2004 Jeg hadde gitt 1000- 1500 kr til min søster om hun giftet seg i dag. Men nå har ikke vi så god økonomi da, for vi er studenter begge to.
*Lene* Skrevet 19. mai 2004 #4 Skrevet 19. mai 2004 Jeg hadde heller aldri gitt kontanter...Da evnt gavekort til det stedet de ønsket å kjøpe noe!
Gjest Madam Felle Skrevet 19. mai 2004 #5 Skrevet 19. mai 2004 Hva om brudeparet ønsker seg noe større da? Hvorfor skal ikke brudeparet få bestemme selv hva de ønsker seg? Jeg syns det er frekt å gå i mot ønsker fra brudeparet, for det kan jo faktisk hende at de sparer til noe som er så dyrt at de ikke har økonomi til det. Hvorfor er et gavekort så mye bedre enn kontanter? Er det for at dere da kan være med å bestemme hva de skal bruke pengene sine på? Er ikke det temmelig frekt? Bør ikke voksen mennesker få bestemme hva de vil bruke pengene på? Et gavekort er jo på en måte kontanter, foruten at det gir en begrensete muligheter til hvor en kan bruke pengene. Men det er min mening, og jeg hadde gitt det brudeparet ønsket seg.
Lala Skrevet 19. mai 2004 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2004 De ønsker seg penger fordi at de er veldig blakke. Spør meg ikke hvorfor det da hastet så fælt med å gifte seg, men det er nå sånn det er! Gavekort passer da altså ikke. Jeg tenkte rundt 1000 lappen (jeg er student), men min andre søster syns at det var for mye. Hun ville at vi skulle være litt samstemte. Hva mener dere?
Gjest Madam Felle Skrevet 19. mai 2004 #7 Skrevet 19. mai 2004 Jeg syns du kan gi det du ønsker selv om din søster eventuelt velger å gi mer eller mindre. Regner med at dere to har ulike lommebøker, og derfor bør dere velge ut i fra den som er deres. Om da du ikke virkelig ønsker å inngå en kompromi med din søster. Men jeg hadde ikke gått med på mindre enn 1000 kr til mine søstre. Men det er meg.
frosken Skrevet 19. mai 2004 #8 Skrevet 19. mai 2004 Jeg lurer bare på hvorfor det er frekt å gå mot brudeparets ønsker???? Det er jo ØNSKER og det man gir er en GAVE. Jeg krever da virkelig ikke noe av de som gir meg gaver. Synes det er hyggelig å få uansett - og ja noen passer bedre mine ønsker enn andre, men synes da ikke det er frekt at de gir noe jeg ikke har ønsket meg.... Og for å svare på spørsmålet - når jeg har kjøpt gaver til mine søsken har vi gitt 1600 fra meg og froskemannen (vi er også studenter)
Gjest Poirot Skrevet 19. mai 2004 #9 Skrevet 19. mai 2004 Jeg lurer bare på hvorfor det er frekt å gå mot brudeparets ønsker???? Det er jo ØNSKER og det man gir er en GAVE. Jeg krever da virkelig ikke noe av de som gir meg gaver. Synes det er hyggelig å få uansett - og ja noen passer bedre mine ønsker enn andre, men synes da ikke det er frekt at de gir noe jeg ikke har ønsket meg.... Helt enig. Min bror hadde per i dag IKKE fått cash om han skulle giftet seg. Han er 22 og sløser svært mye.
Glossy Skrevet 19. mai 2004 #10 Skrevet 19. mai 2004 Jeg hadde gitt 1000-1500 hvis det hadde vært min søster. Men jeg hadde gjerne skrevet i kortet at dette var et bidrag til ....(det de ønsker å kjøpe for de). Bare for at de skal vite litt hva jeg tenker.
April Skrevet 19. mai 2004 #11 Skrevet 19. mai 2004 Spørs hvor god råd jeg hadde, men mellom 1000-2000kr tenker jeg. Vi ønsker oss også penger til bryllupet, men det ser ikke ut til at det er et populært ønske... Det er en grunn til at man setter opp ønskelister og det er jo fordi det er ting man trenger! Sånn er det i allefall for oss. Ikke det at vi MÅ ha gaver, men hvis vi først skal få noe, så håper jeg jo at folk kan gi oss noe vi ønsker oss, ikke noe de absolutt mener vi trenger!! Er enig med Madam Felle..
Arkana Skrevet 19. mai 2004 #12 Skrevet 19. mai 2004 Hvorfor skal ikke brudeparet få bestemme selv hva de ønsker seg? Jeg syns det er frekt å gå i mot ønsker fra brudeparet' date=' [/quote'] Jeg synes faktisk det er enda frekkere å forvente en gave. Gaver skal være noe man gir med glede, fordi en selv ønsker å gi noe, ikke fordi noen "krever" noe spesielt. Å bli sur for en gave er utrolig uhøflig, man skal være glad man faktisk får gaver i det hele tatt, det er tross alt frivillig og andre mennesker som bruker sine penger på deg.
Lala Skrevet 19. mai 2004 Forfatter #13 Skrevet 19. mai 2004 De ønsker nok bare å betale regningene sine.. Hadde det vært noe de ønsket seg så hadde de sagt det. "Her har dere et lite bidrag til strømregningen. Håper dere får mye glede av det." Ikke helt passende. Søstern min som mente at 1000 kroner var for mye, har faktisk mye bedre økonomi enn meg. Hun og mannen er lange utdannelser og gode jobber og ordnet økonomi. Derfor stusset jeg litt over reaksjonen hennes. Bruden har vært gift før. Da gikk jeg på ungdomsskolen og jeg kjøpte en gave som kostet rundt 1000 lappen da også. Husker ikke hva andre søstern min ga da, men jeg regner med at det var noe tilsvarende. Hmm..
Linn3c Skrevet 19. mai 2004 #14 Skrevet 19. mai 2004 Eg hadde nok heller spurt kva det var dei ønska seg og kor dei ville kjøpe det, heller enn å gje pengar. - Men så har eg to mindre søsken då, litt vanskeleg å seie om dei framleis er like slepphendt med pengane om nokre år. Har forresten berre to søsken, og mest sannsynleg blir det berre den eine gongen dei giftar seg, så eg hadde nok gitt mellom 2000 og 3000 kr. Sjølv om eg er student, så fortener dei såpass Men som sagt vil eg heller bruka pengane på eit gåvekort på noko dei verkeleg vil ha enn å berre gje pengar. (Men det er no meg)
Gjest Pet Skrevet 19. mai 2004 #15 Skrevet 19. mai 2004 Synes det blir litt sånn "innsamlingsaksjon"-aktig, jeg. I andre kulturer er det helt vanlig å gi penger, men her er det tydligvis bare vanlig opp til konfirmasjonen. Jeg liker veldig godt å kjøpe gaver så jeg hadde nok trosset ønsket og kjøpt noe fint i stedet. Man skal jo ha glede av å gi også, og sånne bestillinger synes jeg er en uting.
Peluche Skrevet 19. mai 2004 #16 Skrevet 19. mai 2004 Det eneste som er frekt av det jeg har lest her er å "legge seg borti" hva de ønsker seg. Ønsker de seg penger så er det vel bare å gi dem penger vel? Jeg ser ikke helt problemet. Jeg er svært vant med at min mor gir meg noe annet enn det jeg ønsker meg til jul og sånt, fordi hun mener det jeg ønsker meg ikke er "bra nok", og det er SÅ irriterende!! Jeg har en policy på å kjøpe akkurat det folk ønsker seg og jeg er alltid garantert suksess med gavene mine :-) Anser det også som helt uproblematisk å forvente at man får gaver i bryllupet sitt, da har i så fall Janteloven gått litt vel langt. Det er en skikk å gi gaver i bryllup, det er ikke annerledes enn at gjestene forventer å få mat. Og for å svare på spørsmålet; jeg ville gitt 2500-3000 hvis det hadde vært idag.
VesleBråka Skrevet 19. mai 2004 #17 Skrevet 19. mai 2004 Hvorfor skal ikke brudeparet få bestemme selv hva de ønsker seg? Jeg syns det er frekt å gå i mot ønsker fra brudeparet, for det kan jo faktisk hende at de sparer til noe som er så dyrt at de ikke har økonomi til det. Gjestene har da ingen plikt til å oppfylle brudeparets behov!! Det heter ØNSKELISTE, det betyr "ting du ikke vet vi ikke har men trenger, og ting vi ønsker å spare på fremover", altså hint til gjestene HVIS de ønsker hint. Altså, brudeparet bestemmer selvfølgelig hva de ønsker seg, men de bestemmer ikke hva de får. Et bryllup er ingen handelstransaksjon.
Gjest Madam Felle Skrevet 19. mai 2004 #18 Skrevet 19. mai 2004 Greit det at brudepar ikke skal bestemme hva andre skla gi, men så er det noen som på død og liv IKKE skal gi noe som står på ønskelisten også da. Og det blir for dumt spør du meg, for da skal en bare være sær. Da syns jeg faktisk det er bedre at de kommer uten presang. Jeg var i et bryllup for noen år siden, og der fikk brudeparet ikke mindre enn 5 brødristere, 4 juicepressere, 2 eggekokere, mye bestikk til en annen serie enn den de ønsket seg, for de som hadde kjøpt den serien likte den bedre. Det samme gjaldt en glasserie som brudeparet ønsket seg, der noen slektninger hadde valgt ut en helt annen serie. Hvor er logikken i slikt da? Har et par brukt for 5 brødristere? Nope, men da må de bruke tiden etterpå å bytte, og det er jo ikke så kjekt. Jeg syns voksne mennesker skal kunne få ønske seg hva de vil. Hvorfor er det da så forferdelig å gi de noe som de faktisk ønsker seg? Skjønner det ikke, men det er meg.
Gjest Poirot Skrevet 19. mai 2004 #19 Skrevet 19. mai 2004 Greit det at brudepar ikke skal bestemme hva andre skla gi, men så er det noen som på død og liv IKKE skal gi noe som står på ønskelisten også da. Og det er rart. Men jeg anser ikke en ønskeliste som kun består av 1 ting; penger, som noen LISTE per ce. Og da hadde jeg nok gitt noe annet etter å ha sett ann de jeg skulle gitt til (ville som sagt ikke gitt penger til min bror som sløser uten like, men gjerne til min meget økonomiske venninde som sparer og kjøper). Slem som jeg er.
Arkana Skrevet 19. mai 2004 #20 Skrevet 19. mai 2004 Og det kan da ikke være så vanskelig å finne på noe man ønsker seg heller. La oss si de ønsket seg penger fordi de trenger en ny sofa. Da kan de jo finne den sofaen de vil ha og opplyse om hvilken butikk som selger den, så kan flere gi gavekort i den butikken som de da kan bruke på sofa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå