Gå til innhold

Hvordan få et sunnere kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener ofte. Sykler, løper på tredemølla, går turer, og har i det siste begynt og tatt noen styrkeøvelser hjemme. Jeg vil så gjerne ned noen kilo. Men vekta har så og si stoppet opp. Vil si jeg spiser ganske "normalt". En dag kan se slik ut:

- Frokost: Ei brødskive med ost/leverpostei/skinke eller noe lignende.

Lunsj: 2 knekkebrød med ost og paprika/agurk (av og til ordner jeg salat dagen før som jeg tar med på jobb)

Middag: Potet og grønnsaker med kjøtt/fisk i tillegg.

Kveldsmat: 1-2 brødskiver med lignende pålegg som til frokost.

Noen som har tips til andre ting jeg kan spise? Hva må til for at jeg for eksempel skal kunne gå ned 0,5 kg i løpet av en uke?

Anonymous poster hash: 65045...319

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uhm, hvis det der er det du spiser, så kan du umulig veie spesielt mye. Du spiser som et lite barn. Altfor lite!

Regner raskt ut at det der ikke kan være mer enn 1200 kcal, hvorfor spiser du så lite? Hvis du i tillegg trener, så er det i hvertfall ALTFOR LITE! Ikke rart vekten din står stille når kroppen ikke får spesielt med næring vet du.

Anonymous poster hash: 82289...914
Skrevet

Jeg spiser omtrent som deg, men har nylig byttet ut frokosten til 1 banan, neve nøtter og 3 ruter, kveldsmaten har jeg byttet ut til en smoothie av bringebær/blåbær/banan -den som en finner i frysedisken, og jeg blander med youghurt istedenfor juice.

Håper det skal hjelpe, det er iallefall MYE sunnere enn brødskiva.

Anonymous poster hash: 3349d...ee0
  • Liker 1
Skrevet

Jeg spiser omtrent som deg, men har nylig byttet ut frokosten til 1 banan, neve nøtter og 3 ruter, kveldsmaten har jeg byttet ut til en smoothie av bringebær/blåbær/banan -den som en finner i frysedisken, og jeg blander med youghurt istedenfor juice.

3 ruter 70-80% sjokolade skulle det være :)

Mer mett med mine frokoster og kveldsmat nå enn ved brødskiva

Skrevet

Prøv å bare skrive opp alt du spiser og drikker hver dag i f.eks én uke. Alle voksne burde drikke mellom 2-3 liter vann per dag. Mange kan bli overrasket over hvor mye de faktisk (små)spiser hver dag! Bare ett forslag. Hvis ingenting hjelper burde du kanskje gå til legen for å se om alt står bra til med kroppen. Ellers er det helt normalt at vekta stopper opp underveis for de fleste som slanker seg, men man må bare ikke gi opp!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips! :-) Skal definitivt begynne og ordne smoothie oftere. Det er jo så godt!

Skrevet

Prøv å bare skrive opp alt du spiser og drikker hver dag i f.eks én uke. Alle voksne burde drikke mellom 2-3 liter vann per dag. Mange kan bli overrasket over hvor mye de faktisk (små)spiser hver dag! Bare ett forslag. Hvis ingenting hjelper burde du kanskje gå til legen for å se om alt står bra til med kroppen. Ellers er det helt normalt at vekta stopper opp underveis for de fleste som slanker seg, men man må bare ikke gi opp!

Takk for forslaget. Blir kanskje litt småspising på jobb av og til. Så skal prøve og skrive ned hva jeg spiser :)

Skrevet

Noen som har tips til andre ting jeg kan spise?

Se http://www.næringsinnhold.no/

Hva må til for at jeg for eksempel skal kunne gå ned 0,5 kg i løpet av en uke?

Du må ha underskudd på 500 kcal daglig for å gå ned en halv kilo pr uke.

Gjest Nanne70
Skrevet

Selv om du spiser forholdsvis lite, så spiser du mye karbohydrater. Dette kan bremse vektnedgang. Smoothie er et fint kveldsmatalternativ, hiver du oppi etpar rå eggeplommer (det kjennes ikke, garantert) og en spiseskje knuste linfrø så har du en sunn og mettende frokostsmoothie. Egg i alle varianter er bra. Til lunsj kan du variere med salat (men pass på å få med en proteinkilde eller to), middagsrester fra dagen før, eller suppe (som du kan ta med på termos).

Skrevet

Mitt tips er grønnsaker til alle måltider. Mettende, nyttig og få kalorier. :)

Skrevet

Selv om du spiser forholdsvis lite, så spiser du mye karbohydrater. Dette kan bremse vektnedgang. Smoothie er et fint kveldsmatalternativ, hiver du oppi etpar rå eggeplommer (det kjennes ikke, garantert) og en spiseskje knuste linfrø så har du en sunn og mettende frokostsmoothie. Egg i alle varianter er bra. Til lunsj kan du variere med salat (men pass på å få med en proteinkilde eller to), middagsrester fra dagen før, eller suppe (som du kan ta med på termos).

Tusen takk for tips :) hva kan jeg ha i salaten med proteiner?

Skrevet

skal helt klart bli flinkere til å spise enda mer grønnsaker :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Kylling, biffstrimler, reker, tunfisk, laks, egg, cottage cheese, fetaost - det du liker. Oliven eller avocado er sunne fettkilder som også gjør seg bra i salat, hvis du liker det.

Skrevet

Jeg trener ofte. Sykler, løper på tredemølla, går turer, og har i det siste begynt og tatt noen styrkeøvelser hjemme. Jeg vil så gjerne ned noen kilo. Men vekta har så og si stoppet opp. Vil si jeg spiser ganske "normalt". En dag kan se slik ut:

- Frokost: Ei brødskive med ost/leverpostei/skinke eller noe lignende.

Lunsj: 2 knekkebrød med ost og paprika/agurk (av og til ordner jeg salat dagen før som jeg tar med på jobb)

Middag: Potet og grønnsaker med kjøtt/fisk i tillegg.

Kveldsmat: 1-2 brødskiver med lignende pålegg som til frokost.

Noen som har tips til andre ting jeg kan spise? Hva må til for at jeg for eksempel skal kunne gå ned 0,5 kg i løpet av en uke?

Hei

Jeg ville byttet ut brødet med noe annet, f.eks havregrøt eller knekkebrød. Jeg tror forøvrig det ikke handler så mye om hvor mye du spiser, men hva du spiser. Særlig ettersom du er aktiv. Jeg ville kuttet ut poteten også, der er det mye stivelse og lite næring.

Jepp, helt enig. Spis gulrøtter og nøtter, og lag grønne smoothier!

Du kan ha i bønner, egg eller kylling f.eks. Du kan også drikke salaten ved å lage smoothie.

Feks: bruk yoghurt naturell eller magerkesam naturell som base sammen med litt vann, tilsett noen brokkolitopper, fersk spinat, grønnkål eller selleri og tilsett noe frukt eller bær som du er glad i. Det smaker greit, ser litt rart ut men kroppen din vil takke deg :)

Anonymous poster hash: e74f6...65e

Skrevet

Hei

Jeg ville byttet ut brødet med noe annet, f.eks havregrøt eller knekkebrød. Jeg tror forøvrig det ikke handler så mye om hvor mye du spiser, men hva du spiser. Særlig ettersom du er aktiv. Jeg ville kuttet ut poteten også, der er det mye stivelse og lite næring.

Jepp, helt enig. Spis gulrøtter og nøtter, og lag grønne smoothier!

Du kan ha i bønner, egg eller kylling f.eks. Du kan også drikke salaten ved å lage smoothie.

Feks: bruk yoghurt naturell eller magerkesam naturell som base sammen med litt vann, tilsett noen brokkolitopper, fersk spinat, grønnkål eller selleri og tilsett noe frukt eller bær som du er glad i. Det smaker greit, ser litt rart ut men kroppen din vil takke deg :)

Anonymous poster hash: e74f6...65e

Har begynt å spise havregrøt med bær som frokost nå. Merker at metthetsfølelsen varer mye lengre enn det den gjorde med en brødskive :D det liker jeg!

Smoothien der hørtes litt spesiell ut. Men skal definitivt prøve noe lignende en dag. Håper jeg blir positivt overrasket :P

Skrevet

Kylling, biffstrimler, reker, tunfisk, laks, egg, cottage cheese, fetaost - det du liker. Oliven eller avocado er sunne fettkilder som også gjør seg bra i salat, hvis du liker det.

Har faktisk aldri smakt oliven eller avocado.. Men skal teste det ut :) takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...