Gå til innhold

Vedr. gallesteinsoperasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal fjerne galleblæra med kikkhullskirurgi i februar og lurer på hvor lenge det er vanlig å være sykemeldt etter en slik operasjon.

Jeg er i permisjon med en baby på 2 måneder så lurer bare på hvor lenge pappaen må regne med å være hjemme fra jobben. (Han tar over permisjonen min regner jeg med.)

Lurer også på hvordan andre har hatt det i tiden etter operasjonen. Mye smerter? Hva kunne du spise/ikke spise osv.

Har lest at mange får vondt i magen av å spise div. men jeg regner med at det ikke gjør SÅ vondt som det selve gallesteinsanfallene gjør? For de er jo helt sinnsyke!

Anonymous poster hash: 7b649...4db
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig hvor vondt man får etter en slik operasjon. Noen sier smertene er helt ok, men ei på jobben min mente smertene hun fikk var på grensen til en fødsel. Jeg vet ikke hvor lenge smertene varte, men generelt vil man komme seg raskere etter kikkhullskirurgi enn åpen kirurgi.

Man kan ha litt vondt i magen om man spiser mat med mye fett i. Galleblæras oppgave er å samle opp gallen som dannes i leveren, slik at dette kan frigis ved måltid, og dette er med på å bryte ned fettet. Om galleblæra fjernes har man ikke dette gallelageret, slik at mengden galle som er tilgjengelig til fordøyelse er noe mindre (bruker gallen etter hvert som den dannes). Normal vil ikke dette ha noe særlig å si for fordøyelsen, men som sagt, om man spiser veldig fettrike måltider kan dette medføre noe ubehag/smerte, og noe fett kan komme ut med avføringen.

Skrevet

Jeg skal fjerne galleblæra med kikkhullskirurgi i februar og lurer på hvor lenge det er vanlig å være sykemeldt etter en slik operasjon.

Jeg er i permisjon med en baby på 2 måneder så lurer bare på hvor lenge pappaen må regne med å være hjemme fra jobben. (Han tar over permisjonen min regner jeg med.)

Lurer også på hvordan andre har hatt det i tiden etter operasjonen. Mye smerter? Hva kunne du spise/ikke spise osv.

Har lest at mange får vondt i magen av å spise div. men jeg regner med at det ikke gjør SÅ vondt som det selve gallesteinsanfallene gjør? For de er jo helt sinnsyke!

Har hatt to kikhullsoperasjoner. Den ene var jeg hjemme en uke og den andre ( galleblæren) var jeg sykmeldt 2 uker. Hadde veldig vondt de første dagene men etter en ukes tid følte jeg meg ganske fin. Gikk nok litt fort ut i aktivitet etter galleblæren og da fikk jeg en tidvis smerter i magen en tid etterpå.

Tåler ikke spise så mye fet mat, da får jeg vondt i magen og må rett på do :P ellers går det greit. Får også vondt om jeg tar forte produkter ( paracet forte osv), like ille som gallesteinsanfall.

Anonymous poster hash: 42907...5ba

Skrevet

gallesteinsanfall sies å være vondere enn en fødsel, så vil jo tro at smertene du får etter operasjonen er en del mildere en dette. har ikke operert, men har gallestein og skal nok operere etterhvert. huff, jeg er jo innmarri glad i feit mat så lurer på hvordan dette skal gå… men lykke til med operasjonen! :)

Skrevet

gallesteinsanfall sies å være vondere enn en fødsel, så vil jo tro at smertene du får etter operasjonen er en del mildere en dette. har ikke operert, men har gallestein og skal nok operere etterhvert. huff, jeg er jo innmarri glad i feit mat så lurer på hvordan dette skal gå… men lykke til med operasjonen! :)

Takk!

Jeg er også glad i fet mat så er veldig spent, men er ikke i tvil om jeg skal operere eller ikke. Har akkurat hatt betennelse i galleveiene og smertene var sinnsyke! Ble innlagt på sykehuset men de ville ikke operere så lenge gallen var betent pga. risiko. Nå lever jeg på knekkebrød og kokt skinke (uten fett)....

Siden jeg har anfall nesten hver dag nå så slapp jeg unna med en måned ventetid på operasjon. Virkelig snilt av dem.... :glare:

Skrevet

Takk!

Jeg er også glad i fet mat så er veldig spent, men er ikke i tvil om jeg skal operere eller ikke. Har akkurat hatt betennelse i galleveiene og smertene var sinnsyke! Ble innlagt på sykehuset men de ville ikke operere så lenge gallen var betent pga. risiko. Nå lever jeg på knekkebrød og kokt skinke (uten fett)....

Siden jeg har anfall nesten hver dag nå så slapp jeg unna med en måned ventetid på operasjon. Virkelig snilt av dem.... :glare:

Ville ikke unngått operasjon grunnet at du er glad i fet mat. Gallesteinsanfall utløses av fet mat som regel, så det bør ikke være det det står på.

Skrevet (endret)

Ville ikke unngått operasjon grunnet at du er glad i fet mat. Gallesteinsanfall utløses av fet mat som regel, så det bør ikke være det det står på.

Hun spiser vel som hun gjør for å unngå anfall etter beste evne. Og ingenting tyder på at hun vil unngå operasjon...

Endret av Raven Emerald
Skrevet

Jeg var dårlig i et par dager etter operasjonen og måtte da det rolig i en ukes tid. Mye på grunn av at jeg har en rygg som heller ikke er så god.

Jeg spiser akkurat det jeg vil og får av og til akutt diaré, men dette er nå veldig sjeldent egentlig. Dette var verst i begynnelsen, men da viste det seg at jeg hadde en eller annen inflammasjon, som bedret seg med et restriktivt kosthold en liten stund.

Skrevet

Hun spiser vel som hun gjør for å unngå anfall etter beste evne. Og ingenting tyder på at hun vil unngå operasjon...

Jeg leste feil! Trodde det sto tviler om jeg skal ta operasjon, så ikke at det sto ikke foran. Da blir jo budskapet noe helt annet :P

Skrevet

Hvor lenge du blir sykemeldt kommer jo an på hvilken type jobb du har. Du skal ikke anstrenge deg for mye og belaste sårene. Men generelt er det vel 5 dager borte fra jobb såvidt jeg husker. Det er en stund siden jeg opererte nå.

Etterpå kan jeg spise nesten hva som helst. Men med måte. Nå etter jula kjenner jeg at jeg får vondt på høyre side av magen, akkurat der som klemma sitter. Og det er for det meste fett jeg ikke tåler. Da reagerer jeg raskere enn ellers. Etter operasjonen har jeg begynt å gå helt i koma om jeg spiser sukker eller hveteprodukter. En bolle, og jeg sover i en time og to. Det skjedde aldri før!
Så vær moderat med fett og sukker, og helst totalt avholden de første 3-4 månedene etter operasjon :)

Smertene rett etter operasjon kjennes godt de første dagene. De blåser jo opp magen med CO2gass, og den kjenner du helt opp til skulderen. Vet ikke om jeg har vært godt herdet etter kraftige anfall eller hva jeg har vært, men utover at det var ømt og sårt akkurat i sårene så var det ikke så aller verst etter et par dager. Sluttet med de sterke smertestillende jeg fikk med meg før det var gått fullt 2 døgn siden operasjonen.

Jeg angrer på ingen måte på operasjonen. Det jeg kjenner av smerter nå etter "feil" matinntak er ingenting i forhold til de anfallene som var så sterke at jeg måtte legge meg ned på gulvet og vri meg av frykt for å ramle ned av sofaen etter bare en pølse eller to.

Skrevet

Jeg hadde forresten ingen gassmerter, noe som forundret meg siden alle ser ut til å nevne det.

Skrevet

Jeg fjernet gallleblæra for ca et år siden. Fikk kraftige smerter etter et par dager og havna på legevakta. De fant ikke noe galt. Jeg fant selv ut etterpå at det var bivirkninger av de smertestillende tablettene jeg fikk sammen med noe jeg ikke vet hva var. Tror jeg holdt på å gro sammen feil innvendig.
Det siste smerteanfallet kom et par dager etter at jeg var på legevakta... jeg tok ikke smertestillende fordi det økte smertene.
Jeg satt og grudde for å trekke pusten dypt fordi jeg visste at det kom til å gjøre veldig vondt. Men til slutt måtte jeg og det ble ikke vondt. Det kjentes ut som noe løsna, som man drar borrelås fra hverandre og smerten forsvant. Etter det har jeg ikke hatt vondt.

Jeg kan spise hva jeg vil og hvor mye jeg vil. Må bare passe på å få i meg nok fiber, ellers får jeg tarmproblemer. Om det kommer av at galleblæra er borte er jeg usikker på, men hadde ikke disse problemene før den ble fjerna.
En sjelden gang får jeg noe som kjennes ut som gallesteinsanfall, det varer som regel i noen få minutter, Det hjelper da å spise litt.

Jeg hadde gassmerter etter operasjoen.
Om legene, noe de sjelden gjør, får ut gassen og/eller bruker oppvarmet gass reduserer det gassmertene betraktelig.
Jeg var sykmeldt i 2 uker.

Skrevet

Jeg har faktisk fått ett anfall i etterkant. I Spania av alle steder. Men der får man voltaren over disk så det var jo greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...