Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter skikkelig pga økonomien for tiden, det er så ille at jeg ser ingen utvei. Ligger våken om nettene og tenker og grubler, blir helt nedkjørt av dette.

Ble sykemeldt for 2 år siden, endte med at jeg måtte si opp jobben min av helsemessige årsaker.

Nå er jeg friskmeldt å står som arbeidssøker hos nav. Jobber endel i tillegg, å da får jeg ikke penger fra nav hvis jeg jobber 50%, som jeg da gjør.

Problemet er at jeg greier meg ikke på en så lav lønn, har ikke sjangs til å betjene lånene mine og alle faste utgifter.

Er det andre her i samme situasjon å hva gjorde dere for å få hjelp?

Hvem kan jeg kontakte å hva kan jeg gjøre?

Anonymous poster hash: b2efa...0ce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du i lån?

Hva har du av inntekter?

Anonymous poster hash: 05414...04d
Gjest Chloe87
Skrevet

Hva tjener du og hvilke utgifter har du? Du bor for deg selv? Hadde du fått bedre økonomi hvis du bodde ilag med noen?

Skrevet

Jeg sliter skikkelig pga økonomien for tiden, det er så ille at jeg ser ingen utvei. Ligger våken om nettene og tenker og grubler, blir helt nedkjørt av dette.

Ble sykemeldt for 2 år siden, endte med at jeg måtte si opp jobben min av helsemessige årsaker.

Nå er jeg friskmeldt å står som arbeidssøker hos nav. Jobber endel i tillegg, å da får jeg ikke penger fra nav hvis jeg jobber 50%, som jeg da gjør.

Problemet er at jeg greier meg ikke på en så lav lønn, har ikke sjangs til å betjene lånene mine og alle faste utgifter.

Er det andre her i samme situasjon å hva gjorde dere for å få hjelp?

Hvem kan jeg kontakte å hva kan jeg gjøre?

Du må evt. bare utnytte systemet. Ikke jobb så mye at du ikke får penger av NAV hvis dette gir deg mer penger. Det er fælt å måtte "snylte", men når systemet belønner deg for å gjøre dette er det vanskelig å la være. Vi har alle betalt (eller vi skulle ha gjort det) for at vi skal kunne overleve selv om vi har det vanskelig

Anonymous poster hash: f2849...8af

Skrevet

Du må evt. bare utnytte systemet. Ikke jobb så mye at du ikke får penger av NAV hvis dette gir deg mer penger. Det er fælt å måtte "snylte", men når systemet belønner deg for å gjøre dette er det vanskelig å la være. Vi har alle betalt (eller vi skulle ha gjort det) for at vi skal kunne overleve selv om vi har det vanskelig

Har tenkt det samme jeg også, kommer faktisk bedre utav det økonomisk ved å ikke jobbe i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Hva har du i lån?

Hva har du av inntekter?

Anonymous poster hash: 05414...04d

Det ønsker jeg ikke å legge ut om her, jeg lurer bare på hvem jeg kan kontakte for å få hjelp.

Hvor ille må det evt være før man får gjeldsordning?

For å si det sånn, så har jeg for tiden mer i utgifter enn inntekt. Bor alene.

Skrevet

Dette er jo et ekstremt dårlig råd. TS vil få det bedre økonomisk akkurat NÅ ved å utnytte systemet. Men med 50% jobb øker sjansen for å få napp på jobbsøknad (mange arbeidsgivere går ut fra at folk uten jobb er late) som vil bedre økonomien på sikt. Og arbeidsledighetstrygd er av høyst begrenset varighet, så det gjelder å finne seg en jobb.

Jeg vet ikke hva du har av utgifter, ts, det sier du ikke noe om. Men alt bortsett fra mat (basic mat, ikke facy greier som vin og parmesan), hus (lån, litt strøm så det ikke er iskaldt, forsikring og kommunale utgifter) og medisiner (av type livsnødvendig, ikke dill som vitaminer) kan kuttes. Om du har bil kan du vurdere om den vil gjøre det enklere for deg å få jobb eller ei. Dette er en midlertidig situasjon og da går det helt fint å kutte til margen. Har du fortsatt ikke råd må du vurdere om å selge huset er en løsning.

Anonymous poster hash: 6fc0c...750

• Liker 2
Skrevet

Hadde du tjent bedre på å jobbe 45% og ikke 50, dvs hadde du da hatt både lønna og litt aap?

Kan du leie ut hybel i boligen din for å få mer inntekt?

Er det et alternativ å be om avdragsfrihet på huslånet - dvs kun betale renter - noen måneder fremover?

Ellers gjelder å gå over alt av tlf, nett,tv, forsikringskostnader og se om du kan kutte. Spar strøm der du kan. Vær spesifikk når du ønsker deg gaver til jul og bursdag og ønsk deg bare ting du virkelig trenger, evt gavekort på kles-/skobutikk/frisør/matbutikk.

Kan du selge møbler/sportsutstyr du ikke bruker?

Planlegge matinnkjøp veldig godt, ikke kaste rester, bake brød selv osv.

Prøve å få en tilleggsjobb hvis du ikke kan få større stilling der du har nå uansett hva det er. Altså trenger ikke være det du jobber med til daglig, men kanskje barnepass, støttekontakt, vaskejobb (i bedrift eller privat), kiosk osv.

Anonymous poster hash: dcdcd...a7b
Skrevet

Kom på en ting til; dersom du har god tid om dagene, kan du sjekke om du kan ta noen kurs/fag som ikke er så dyre som kan styrke din stilling på arbeidsmarkedet på sikt. Vet ikke om NAV evt kan dekke noe slikt, eller om du kan spørre foreldre om hjelp.

Anonymous poster hash: dcdcd...a7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...