AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Vi hadde aldir mikrobølgeovn da jeg vokste opp, men nå som jeg er voksen og bor for meg selv har jeg kjøpt en. Jeg vet at det er mange meninger om hvor bra det egentlig er å spise mat som har blitt behandlet i mikro, men jeg lurer først og fremst på noen andre ting. Og ja, det er sikkert ganske så teite spørsmål men jeg tenker en del på det så jeg vil heller bare spørre. Det er jo snakk om stråling i mikroen. Jeg har en rispute som jeg varmer i den. Er det sånn at de "farlige" strålene er i risputa når den er varm? Jeg har den på magen for å få varme, utsettes jeg for stråler eller noe annet "usunt" da? Og gjør det noe å ha ting stående i nærheten av mikroen når den er på? Jeg har kosttilskuddene mine stående i en kurv ved siden av, er det trygt eller kan mikroen påvirke de? Og dersom stråling "smitter" ting på utsiden, hvor langt unna bør det stå for å være trygt? Og til slutt. Som barn hadde jeg en venninne som hadde mikro. Når vi varmet ostesmørbrød eller popcorn fikk vi alltid beskjed om å ikke stå rett foran døra (dvs at vi ikke skulle stå og stirre inn mens vi ventet på at det skulle bli ferdig) mens mikroen gikk. Er det noe man må være nøye med å unngå? Hvor langt unna bør man stå for å være "trygg"? Setter pris på seriøse svar Anonymous poster hash: a8afa...e6c
Gjest Gunfreak Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Microbølger gir rett og slett energi til vannmolekyler når de får energi begynner de å bevege seg fortere og fortere og dermed blir maten eller andre ting varmt, ting som plastikk som ikke har vann i seg vil ikke bli varme. Det er ikke noe farlige stråling, den er ikke ioniserende du kan holde aniktet ditt til døra på en micro mens den står på uten at det er farlig. 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 En (moderne) mikro skal være trygg på utsiden. Dvs du kan stå og stirre inn døra uten at det skal være farlig. Ut fra dagens kunnskap. Morgendagens? Hvem vet? De helt første mikroene derimot var en helt annen historie. De vet vi i dag at hadde høy stråling og dårlig sikring. Men kanskje vet vi om 20 år det om dagens mikroer? Jeg ville nok, om jeg var deg, plassert kosttilskudd litt unna luftingen på mikroen. Rett og slett fordi det der kan bli varmt. Om du er av den skeptiske typen kan du plassere dem litt unna mikroen, men det er ingen bevist grunn til det. Du utsettes daglig for en ganske betydelig naturlig bakgrunnsstråling (blant annet avgir sofaen din avgasser av materialene brukt i den - som lim og plast) og det er ikke noen særlig grunn til å tro at risputen er mer eller mindre strålingsrik etter en tur i mikroen. Dette med stråling i mat som har vært i mikro er også svært omdiskutert. Og denne naturlige strålingen er ganske høy i forhold til påvirkning som et mikromåltid et par ganger i uka, så jeg bruker ikke tid på å uroe meg. Men noen gjør det. Anonymous poster hash: e5445...6fb
Corvo Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Vi hadde aldir mikrobølgeovn da jeg vokste opp, men nå som jeg er voksen og bor for meg selv har jeg kjøpt en. Jeg vet at det er mange meninger om hvor bra det egentlig er å spise mat som har blitt behandlet i mikro, men jeg lurer først og fremst på noen andre ting. Og ja, det er sikkert ganske så teite spørsmål men jeg tenker en del på det så jeg vil heller bare spørre. Det er jo snakk om stråling i mikroen. Jeg har en rispute som jeg varmer i den. Er det sånn at de "farlige" strålene er i risputa når den er varm? Jeg har den på magen for å få varme, utsettes jeg for stråler eller noe annet "usunt" da? Og gjør det noe å ha ting stående i nærheten av mikroen når den er på? Jeg har kosttilskuddene mine stående i en kurv ved siden av, er det trygt eller kan mikroen påvirke de? Og dersom stråling "smitter" ting på utsiden, hvor langt unna bør det stå for å være trygt? Og til slutt. Som barn hadde jeg en venninne som hadde mikro. Når vi varmet ostesmørbrød eller popcorn fikk vi alltid beskjed om å ikke stå rett foran døra (dvs at vi ikke skulle stå og stirre inn mens vi ventet på at det skulle bli ferdig) mens mikroen gikk. Er det noe man må være nøye med å unngå? Hvor langt unna bør man stå for å være "trygg"? Setter pris på seriøse svar Anonymous poster hash: a8afa...e6c Jeg fikk også høre at du ikke skulle stå rett foran mikron da jeg var liten, det trenger du ikke bekymre deg for. bevis: legg en kniv rett utenfor "døren" og se om det skjer noe. Ingenting skjer. Hvis legger kniven (metall generellt) inni ovnen kommer det gnister og du ødelegger ovnen. Altså, ingen av mikrobølgene kommer ut av ovnen. Verken fra døren eller fra veggene. Det er ikke stråling i ovnen, det er mikrobølger. De på virker KUN vann (og alt som inneholder vann). Sett en tallerken i ovnen og den blir ikke varm. Det er helt trygt. Du selv har ikke lyst til å være inni ovnen, men alt som har vært inni er trygt å håndtere.
levelivet Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Du greier ikke å unngå stråler uansett hvor du er! Om du legger hånden din inni mikrobølgeovnen og skrur på så blir du skadet, men strålene konsentrerer seg om det du legger inn der, du har sikkert merket at det tar lenger tid å varme desto mer mat som er der. Mikrobølger har lang bølgelengde og lav energi - og det er det helt motsatte som kan være skadelig (selv om all stråling kan være farlig i unormalt store mengder, så vidt jeg vet, forstår og ser på det). Det er farligere for deg med en flytur (utstyret de bruker: flyvertinner får oftere kreft, du må skru av mobilen for at ikke strålene skal forstyrre deres utstyr), radonstråling i murhus og når du er hos tannlegen og tar røntgen. Jeg tror også at vi får stråling av tjernobelulykkel fremdeles så flytter du til et ikke-utsatt land kan du slippe denne strålingen.. Det er superduper mange fagartikler om dette på nettet og egentlig ganske spennende å lese om (jeg kan ikke linke til fakta akkurat nå, så det kan være litt feil i det jeg sier), men jeg kan sende deg noen lettlesbare linker når jeg er tilbake på datamaskinen min. Jeg kan også prøve å forklare det bedre da hvis du virkelig er interessert i det, men jeg må lese igjennom litt før jeg slenger ut med masse fakta som kanskje viser seg å ha forandret på seg :-) UVstråler er farligere enn mikrobølger, bare sier det også helt på tampen :-)
levelivet Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Microbølger gir rett og slett energi til vannmolekyler når de får energi begynner de å bevege seg fortere og fortere og dermed blir maten eller andre ting varmt, ting som plastikk som ikke har vann i seg vil ikke bli varme. Det er ikke noe farlige stråling, den er ikke ioniserende du kan holde aniktet ditt til døra på en micro mens den står på uten at det er farlig. Døra kan faktisk gå opp i en kjempefart hvis trykket blir for stort eller ovnen eksploderer :-)
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Det er bare å slappe av. Alle de rådene var velmente, men de var også tull og tøys, har man funnet ut. Anonymous poster hash: 2f752...5ec
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Ok, nå føler jeg meg tryggere, tusen takk for mange gode svar TS Anonymous poster hash: a8afa...e6c
Gjest Gunfreak Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 Ok, nå føler jeg meg tryggere, tusen takk for mange gode svar TS Anonymous poster hash: a8afa...e6c De eneste tingene innen stråling du bør passe deg for er. Alpha, beta, gama stråling, og nøytron stråling, dette er da radioaktiv stråling, pluss da røntgen som ikke er radioaktiv men ioniserende stråling. Alpha er nesten alltid ufarlig da den ikke komme gjennom den øvre døde dele av huden og kan derfor ikke skade friskt vev, så du kan stå ved siden av en alpha kilde så lenge du vil uten at det skader deg, derimot om du spiser en alpha kilde går det dårlig da den vil bestråle tarmene dine(den delen av kroppen sammen med ryggmargen som tåler minst stråling) Beta går gjennom øverste laget av huden, men ikke lengre så kan gi deg hudkreft, igjen spiser du den eller puster den inn osv går det dårligere. Gamma og røntgen går gjennom kroppen din, og kan skade alle deler av deg, men de går også så fort at ikke alle stålene rekker å gjøre noe med kroppen din, så krever en viss mengde. Nøytron stråling er litt kjip, vanligvis når du blir bestrålet blir du ikke radioaktiv, kroppen blir skadet og det er det, men du går ikke rundt å sprer strålinga(med mindre du er dekket av feks radioaktiv støv, men da må du bare vaske deg osv) mens nøytron stråling gjør at du blir radioaktiv noe som er litt kjedelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå