AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Årh. Det irriterer meg grønn og blå denne angsten. Jeg TØR ikke gå på treningssenteret. Jeg har så sykt lyst å trene, og det er noe jeg virkelig liker, men jeg tør nesten aldri gå. Det går fint på formiddagen, for da er det nesten ingen der. Men dersom jeg ikke rekker å trene på formiddagen, så kan jeg bare glemme å gå på ettermiddagen/kvelden. Jeg tør ikke Anonymous poster hash: 2fe51...328
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 1. de andre der bryr seg like lite om deg som du bryr deg om dem 2. er det ikke teit å la angsttanker hindre deg i noe som du synes er så gøy? 3. å ha angsttanker er egentlig å leve i fremtiden. du forskutterer det ene usannsynlige skrekkscenariet etter det andre. er det ikke bedre å leve i øyeblikket? Prøv denne øvelsen: Skriv to setninger om tema for angsten. Beskriv følelsene du har rundt temaet. Skriv de irrasjonelle tankene du har om temaet. Sett en score fra 1 til 10 hvor sterke og sanne de irrasjonelle tankene er. Deretter de rasjonelle tankene som i en ideell verden uten angst skal korrigere angsttankene. Gå tilbake til listen med de irrasjonelle tankene og se om du nå kan sette en lavere score på hvor sterke og sanne de føles. Denne øvelsen blir mye brukt i kognitiv terapi og har i hvert fall hjulpet meg mye med angsttanker. Jeg har blitt mye flinkere til å korrigere marerittscenariene med de rasjonelle tankene automatisk, selv om jeg må bruke denne øvelsen av og til også. Anonymous poster hash: fc03f...40e 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Motivasjonen din for å presse deg ut av komforsonen, er jo at du VIL trene Problem solved. Du bare MÅ. Så enkelt og greit er det. Det er flere der med angst og som sliter med å komme seg dit. Men de klarer. Det koster litt å gå ut av døra, men de klarer. Guleroten er for stor for å la angsten ødelegge for den. Anonymous poster hash: aa704...e0c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Jeg vet godt at jeg tenker mer på de andre enn hva de faktisk gjør på meg, og det er sykt kjipt at jeg ikke skal tørre å gjøre noe jeg syns er gøy fordi jeg er redd. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det, motivasjonen er sterk, men angsten er sterkere..... ts Anonymous poster hash: 2fe51...328
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Jeg har ekstremt dårlig selvtillit, er deprimert.. men da hjelper det visst å trene, og å utfordre seg selv. Jeg har gått fra å ikke å tørre i det hele tatt til å gå på morgenen, så det er jo en forbedring. Men sånn etter klokken ett så trener jeg heller hjemme, og IALLEFALL på ettermiddagen. Da er det så forbaska mye folk. Vet ikke hva jeg er redd for egentlig. At de syns jeg ikke ser ut (jeg er veldig tynn, ser ut som en pinne i treningsklær), at jeg skal trene feil og noen skal komentere det, bare alt. Hva de tenker om meg og ja. Jeg tør å gå på skolen, men der er jeg mer "usynlig". Holder meg på forelesningsalen eller går på do, eller rett ned i kantina for å kjøpe mat liksom. På treningssenteret blir man mer synlig..... ts Anonymous poster hash: 2fe51...328
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 Hjelper faktisk litt med høy musikk på øret, er litt redd for å dumme meg også når jeg prøver ut nye øvelser som jeg ikke har erfaring med, og da er det jo normalt å gjøre litt feil mens man prøver seg frem.. Men istedenfor gå der å tenke på alle rundt meg, tar jeg på høy musikk på øret, sånn at jeg liksom er i min egen lille boble Anonymous poster hash: 1941f...25c
Erazor Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Jeg har ekstremt dårlig selvtillit, er deprimert.. men da hjelper det visst å trene, og å utfordre seg selv. Jeg har gått fra å ikke å tørre i det hele tatt til å gå på morgenen, så det er jo en forbedring. Men sånn etter klokken ett så trener jeg heller hjemme, og IALLEFALL på ettermiddagen. Da er det så forbaska mye folk. Vet ikke hva jeg er redd for egentlig. At de syns jeg ikke ser ut (jeg er veldig tynn, ser ut som en pinne i treningsklær), at jeg skal trene feil og noen skal komentere det, bare alt. Hva de tenker om meg og ja. Jeg tør å gå på skolen, men der er jeg mer "usynlig". Holder meg på forelesningsalen eller går på do, eller rett ned i kantina for å kjøpe mat liksom. På treningssenteret blir man mer synlig..... Anonymous poster hash: 2fe51...328 Teknisk sett er det lettere å gli inn i mengden når det er mange på treningssenteret enn når det bare er noen få. For øvrig har de aller fleste mer enn nok med seg selv når de er på trening. Når man sliter seg gjennom øvelser er det siste man tenker på hvordan personen ved siden av seg ser ut. Når du er på treningssenteret, pleier du å gå rundt og kommentere andres treningsmetoder og tenke hvor stygge andre ser ut? Hvis ikke, så kan du jo tenke over hvorfor du tror at alle andre gjør dette, for når alt kommer til stykket, så tenker jo du at alle andre er drittsekker som bare vil deg vondt. Om du ikke klarer å komme deg på treningssenteret, så kan du alltids ta en tur ut i naturen og trene for deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Det som har hjulpet meg en del, er rett og slett å tenke at dette må du bare gjennom. Du vil bli den beste versjonen av deg selv, og da må du søren meg jobbe for det og. Du kommer ingen vei ved ikke å dra på senteret, tenk bare hvordan det vil føles når du mestrer øvelser, og endrer kroppen både fysisk og mentalt! Tenk på hvordan du vil bli - det gir super motivasjon! Stå på, det her klarer du! Og husk, vi har alle vært nybegynnere, og som folk sier over her - de fleste tenker kun på seg selv og sin egen trening Anonymous poster hash: 60c2c...3f3
ekkoet Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 (endret) Når det gjelder øvelser riktig kjenner jeg meg igjen i det du sier. Jeg går selv sjeldent bort til en maskin jeg ikke vet hvordan fungerer med mindre jeg er alene, men finnes det flere muligheter: Spør de ansatte på senteret, det er slike ting de er der for. Søk etter videoer på nett med beskrivelser. Se på hvordan andre gjør det. Spør andre (ser terskelen på dette er litt høy, men folk flest liker å hjelpe). Har du en venn du kan trene med? Det er flere nye øvelser jeg har plukket opp på denne måten. Eller bare unngå de øvelsene du er usikker på, ikke nødvendig å begynne med slyngetrening på direkten. De fleste apparater er det begrenset hvor feil du kan gjøre. Løping, roing, step er og begrenset hvor mye du kan gjøre feil på. Begynn med det du er trygg på og utvid reperoaret. Endret 14. januar 2014 av ekkoet
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 Jeg har slitt som bare det for å tørre å dra å trene. Virkelig gått tvekroka og spyklar, med skyhøy puls. Men jeg vet også at etter trening har jeg følt meg så mye bedre, og at angsten ikke er rasjonell. Og siden angsten er urasjonell, er den bare i veien. Det er så dumt å kaste bort livet sitt på en urasjonell tanke. Det er jo bare en tanke. Du kommer jo ikke til å dø. Nå har jeg rett og slett ikke angst mer Jeg ble frisk av å trene. Og livet er noe helt annet. Det har kosta meg mye med det er så verdet det. Så vis den duste angsten din finger'n og dra!! Anonymous poster hash: aa704...e0c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #12 Skrevet 14. januar 2014 Takk for svar og tips! Jeg vet jo at det bare er den dusteangsten som prater i hodet, og jeg bare har å vinne på å komme meg på trening... Jeg har et treningsprogram, som jeg følger, og de øvelsene kan jeg. Så jeg kan kanskje bare holde meg til det til jeg tørr å prøve noe nytt. Har lyst å prøve knebøy med stang men sist jeg prøvde faila jeg skikkelig.. Haha Har ingen venner som kan trene med meg, da alle enten trener på et annet treningssenter eller ikke trener i det hele tatt. Hvordan klarer dere som har slitt med det samme, å tenke logiskt når dere faktisk ER på vei inn døra eller på treningssenteret? Jeg kan fint sitte og manne meg opp her hjemme, og så når jeg først kommer på treningsenteret og ser alle folkene så bare sier det klikk.. ts Anonymous poster hash: 2fe51...328
Wolfmoon Skrevet 14. januar 2014 #13 Skrevet 14. januar 2014 Jeg føler med deg, TS, for jeg har noe av samme problem. Jeg løste det ved å avtale timer med PT nå som jeg skulle begynne å trene styrke alene igjen Litt mindre kleint når jeg har en PT der, enn hvis jeg skulle gjort det alene (også trenger jeg kommentering på teknikken nå i starten også da, men ...)
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #14 Skrevet 14. januar 2014 Hva med å prøve rett før stengetid for å bli litt mer komfortabel? Jeg har ikke angst, men trener allikevel kl. 21.30-22.30 fordi jeg ikke liker mange folk. Jeg vet mange ikke liker å trene på kveldstid, men hvis alternativet er å ikke tørre så kan det jo være en idé? Anonymous poster hash: 1c4b8...d0b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #15 Skrevet 14. januar 2014 Jeg trener på døgnåpent treningssenter, så det er liksom folk der hele tiden Folk som trener før og etter nattevakt feks. Jeg hadde PT første gangen, og han viste meg, så jeg føler meg egentlig trygg på de øvelsene jeg har satt opp... Men så blir det bare sånn, når jeg kommer dit og skal gjøre de så bare får jeg helt panikk. Jeg er jo syltynn og spinkel også, og IKKE sterk i det hele tatt. Så må jeg komme på apparatene og ta av tusen kilo før jeg skal trene. ts Anonymous poster hash: 2fe51...328
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #16 Skrevet 14. januar 2014 Jeg trener på døgnåpent treningssenter, så det er liksom folk der hele tiden Folk som trener før og etter nattevakt feks. Jeg hadde PT første gangen, og han viste meg, så jeg føler meg egentlig trygg på de øvelsene jeg har satt opp... Men så blir det bare sånn, når jeg kommer dit og skal gjøre de så bare får jeg helt panikk. Jeg er jo syltynn og spinkel også, og IKKE sterk i det hele tatt. Så må jeg komme på apparatene og ta av tusen kilo før jeg skal trene. ts Anonymous poster hash: 2fe51...328 Null stress. Jeg har trent i to år og kjører fortsatt letteste vekter på en god del øvelser. Hvem bryr seg?? Anonymous poster hash: aa704...e0c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #17 Skrevet 14. januar 2014 Forresten er det alltid kjekt med litt påfyll fra PT. Sånn ca en gang i måneden kanskje. Da får man litt mer "kjøtt på beina" hva gjelder øvelser og trygghet på dette. Kan du, bør du helt klart ha PT-time så ofte du har råd. Anonymous poster hash: aa704...e0c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #18 Skrevet 14. januar 2014 Ikke vær så selvdigger at du inbiller deg at noen bryr seg om deg når du trener. Anonymous poster hash: 7b41d...4c1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #19 Skrevet 14. januar 2014 Ikke vær så selvdigger at du inbiller deg at noen bryr seg om deg når du trener. Anonymous poster hash: 7b41d...4c1 Visst du kaller meg selvdigger fordi jeg tror folk tenker stygt om meg når jeg trener, så vet ikke du hva angst er. ts Anonymous poster hash: 2fe51...328
Pearl2.0 Skrevet 14. januar 2014 #20 Skrevet 14. januar 2014 Prøv å tenke at det er ingen der som ser på deg at du er redd for å være der. Og de andre legger like lite merke til deg som du legger merke til dem På treningsstudio er man for å trene, og har mer enn nok med seg selv. Det er sikkert mange som er like usikre som deg der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå