AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Nå er jeg rimelig grønn på dette med skattekort, og jeg la merke til noe i lønnsslippen min som jeg mottok idag. I siste lønnsslipp (jeg har ikke jobbet siden august) stod det hvor mye jeg hadde tjent hittil i år i feriepengergrunnlag, feks. 30 000 Mens nå, i den lønnsslippen jeg mottok for mitt arbeid i desember står det under feriepengegrunnlag: 3900. Men det er nå jeg er forvirret, jeg trodde nemlig det nye skattekortet gjaldt fra januar? Eller når begynner det å gjelde fra? Anonymous poster hash: 939cc...1dc
Sissan1 Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Skattekort og feriepengegrunnlag er to helt forskjellige ting. Når du får lønn i år (selv om det er for arbeid gjort i fjor), går lønnen inn i feriepengegrunnlaget for 2014 (som du får utbetalt prosentvise feriepenger av i 2015). Den forrige lønnslippen viser feriepengegrunnlaget ditt for 2013 (dvs all lønnsinntekt det året), som du får utbetalt prosentvise feriepenger av i år. Det nye skattekortet gjelder fra januar - altså for alle penger du får fra arbeidsgiver fra og med 1/1/2014. Inntektsåret tar hensyn til inntekter du har mottatt, ikke når arbeidet ble utført.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Skattekort og feriepengegrunnlag er to helt forskjellige ting. Når du får lønn i år (selv om det er for arbeid gjort i fjor), går lønnen inn i feriepengegrunnlaget for 2014 (som du får utbetalt prosentvise feriepenger av i 2015). Den forrige lønnslippen viser feriepengegrunnlaget ditt for 2013 (dvs all lønnsinntekt det året), som du får utbetalt prosentvise feriepenger av i år. Det nye skattekortet gjelder fra januar - altså for alle penger du får fra arbeidsgiver fra og med 1/1/2014. Inntektsåret tar hensyn til inntekter du har mottatt, ikke når arbeidet ble utført. Tusen takk! Jeg er virkelig grønn på disse greiene her! Et dumt spørsmål til; Så de pengene jeg har skattet fra desember lønnen, de vil i teorien bli utbetalt i 2015 (forutsatt at jeg har skattet for mye)? Anonymous poster hash: 939cc...1dc
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Jepp. Tusen takk, så snilt av deg å forklare! Anonymous poster hash: 939cc...1dc
Sissan1 Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Bare hyggelig :-) Beregning av både skatt og feriepenger er gjerne noe man trøbler med å forstå i starten, veldig lurt å spørre hvis man lurer på noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå