melisnam Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har tenkt på å skaffe meg hund i flere år og nå som jeg har fast jobb og god økonomi og kjøpt leilighet har jeg endelig mulighet til dette. Jeg kjøpe hunden i sommerferien slik at jeg har 5 uker med den slik at vi får msse tid til å bli kjent og lære den gradvis å være hjemme alene. Spørsmålet mitt er: Er 5 uker nok? Jeg jobber 7,5 timer hver dag og jeg ønsker en japansk spisshund. Hvordan er blærekontroll til en voksen JS? Jeg er klar over at valpen ikke klarer å holde seg. Setter pris på litt tips
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 5 uker er nok for kort tid for en valp å vennes til å være alene 7,5 timer... Kan du ta med valpen på jobb noen timer i starten? Få noen til å lufte en gang om dagen? Betale en hundelufter for å lufte den en gang per dag. Litt leit for valpen å måtte gjøre fra seg inne fordi den ikke klarer å holde seg. Anonymous poster hash: 2cf25...03c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Jeg tok 3 måneder fri , og syns selv det kanskje var litt for lite for at den skulle føle seg helt trygg og kunne holde seg. Litt å si på rase også selvfølgelig, jo mindre hund, jo lengre tid kan det ta. Anonymous poster hash: 56b0a...781
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Tror de fleste er hjemme mindre enn 5 uker med ev valp. Syns det høres bra ut, bare husk å start hjemme alene treningen tidlig! Anonymous poster hash: 00296...56d 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Kommer veldig an på hvordan hunden takler å være alene hjemme. Vår er åtte måneder nå, og nå kan han være hjemme i seks timer. Men han er det ikke ofte. Trent MYE fra han var fem måneder, for før det takla han det ikke i det hele tatt, så vi måtte vente litt. Anonymous poster hash: 9c321...faf
Frk. Lolly Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 5 uker burde holde, så fremt at valpen har en god psyke og du begynner tidlig. Ta korte intervaller helt fra du får den, gå i et annet rom i 5min, øk til 10 neste gang. Hent posten uten valpen. Etterhvert tar du en kjapp butikktur osv, helt til valpen er trygg. Husk å valpesikre! De spiser alt de kommer over i en periode, så rydd unna alt som kan være farlig for den. Lykke til 1
melisnam Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2014 Takk for gode tips mulig jeg hadde hatt råd til en uke til uten lønn men jeg har lån og husleie til tilsammen ca 10 tusen så må jeg jo overleve til neste lønn også. Så det blir litt vanskelig å ta mer fri enn feriedagene jeg allerede har.med mindre jeg blir "syk" . Jeg tenkte å sette opp slike babygjerder?(kommer ikke på navnet) så jeg får sperrwt av et område der det ikke er noe farlige gjenstander. Så kan den ha senga si og leketøy der mens jeg er på jobb
melisnam Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2014 Ang jobb så har jeg dessverre ikke mulighet å ta den med dit og har heller ingen venner som kan gå tur med den i arbeidstiden
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Ang jobb så har jeg dessverre ikke mulighet å ta den med dit og har heller ingen venner som kan gå tur med den i arbeidstiden Da er det lurt å begynne treningen på å være alene allerede den dagen du får valpen i hus. De fleste valper sover masse, så den kan fint venne seg til å sove mens du er på jobb og å holde seg også. Bare den har trent nok på det før du er borte en hel dag. Men kanskje du kan jobbe en uke 6 timer f.eks. i stedet for å ta en hel uke fri? Hvis valpen har separasjonsangst (og det merker du fordi den vil hyle og stresse så fort du går ut av rommet), må du trene mer og på en annen måte. Søk på nett så finner du masse gode råd. Men se an valpen din først, en del valper roer seg fint når de er alene. Anonymous poster hash: 2cf25...03c
Frk. Lolly Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 Barnegrind er veldig lurt Da har den litt tumleplass, samtidig som den er sikret. Virker på meg som om du har tenkt dette igjennom, tommel opp!
langbein86 Skrevet 21. januar 2014 #11 Skrevet 21. januar 2014 Har du mulighet til å ha hunden i bilen? Da kan du gå ut en gang i timen for lufting og kos. Vet om flere som har gjort det og det har fungert kjempefint:)
melisnam Skrevet 21. januar 2014 Forfatter #12 Skrevet 21. januar 2014 Jeg har ikke bil men ville uansett ikke hatt den værende i en bil mens jeg er på jobb. Har ikke mulighet å gå ut hver time
Leo Skrevet 21. januar 2014 #13 Skrevet 21. januar 2014 En tretten uker gammel valp kan etter min mening ikke være hjemme alene en hel arbeidsdag. Den klarer f.eks. ikke å holde seg så lenge. Nå er det riktignok forskjell på valper, men går man for fort frem risikerer man å få problemer som kan være vanskelig å trene bort igjen og som i verste fall vedvarer hele hundens levetid. Her er vi to stykker, så vi har løst det ved å ta ut all ferie sammenhengende, men hver for oss. Vi har da også overført ferie fra året før og tatt ut ferie på forskudd. Selvfølgelig etter å ha gjort avtale med arbeidsgiver i god tid på forhånd. Når all ferie etc. har vært brukt opp, har vi fått hjelp av venner, familie og naboer, byttet på å jobbe kortere dager, tatt hunden med i bilen etc. Så alt i alt har ingen av hundene her vært hjemme en hel arbeidsdag på regelmessig basis før de har passert året. Slitsomt og kronglete til tider, men det er tross alt ikke så ofte man kjøper valp. En annen ting er at man bør tenke seg godt om før man anskaffer hund dersom man er alene og ikke har noen som kan bistå. Før eller siden vil det oppstå behov for hjelp f.eks. ved sykdom og bare det å gjøre ærender før og etter jobb blir et problem. Det samme hvis man har lyst til å finne på noe sosialt etter jobb. I det hele tatt er det svært krevende å være alene med en hund. Hvis man da altså ikke har et godt nettverk rundt seg som kan bistå.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #14 Skrevet 21. januar 2014 Jeg synes minimum er 4 uker, og det kan godt hende det går bra med din plan - men valper er individer, og det er ingen garanti for at din valp klarer en hel arbeidsdag alene når den er 13 uker. Jeg ville derfor hatt en back-up plan - dagmamma, barnehage, kortere arbeidsdager, eller lignende. Begynn gradvis når valpen er rolig og gjerne litt trøtt, etter at du har hatt den noen dager/en uke. Så får du bare se hvor langt du kommer. Anonymous poster hash: b20ab...808
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå