Gå til innhold

Venninne har spurt om å låne 2000kr av meg. Smålig å ikke låne vekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har spurt om hun kan låne 2000kr av meg for å betale noen regninger. Jeg vet at hun sliter litt med økonomien. Hun har sagt at hun kommer til å overføre pengene igjen med en gang hun får lønn.

Jeg jobber og studerer, men hun vet at jeg har penger (ikke mye, men mer enn henne). Men jeg har egentlig ikke så lyst å låne vekk 2000kr. Jeg har aldri lånt penger til henne før, så jeg kan jo ikke si at hun kommer til å bli vanskelig med å gi pengene tilbake.

Men hun jobber lite, så jeg kan ikke akkurat se for meg at hun har råd neste mnd å betale meg igjen.

Er det smålig av meg å ikke låne henne de 2000kr? Jeg har enda ikke sagt ja og har heller ikke sagt at jeg har råd til det enda. Kan jeg si at jeg dessverre ikke har råd nå, fordi jeg har en del annet jeg må betale selv?

Anonymous poster hash: 34c65...50a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lån bort mer penger enn du har råd til å tape, og ikke mer enn at du kan la det gå uten at vennskapet blir ødelagt om hun ikke betaler tilbake.

Jeg har lånt bort penger til venner selv, men da er det så gode venner og så gode saker at det ville gått greit om jeg ikke fikk pengene tilbake (selv om jeg hittil alltid har fått).

Dersom du låner, sett opp skriftlig kontrakt med dato for betalingsfrist.

Anonymous poster hash: 6b8ef...34e

• Liker 22
Skrevet

Stol på magefølelsen din, ikke lån henne penger.

Du kan si at du har mye utgifter for tiden og ikke kan låne henne penger.

Anonymous poster hash: 9abfd...323
  • Liker 8
Gjest Inferno
Skrevet

Aldri lån bort penger du ikke har råd til å miste.

• Liker 7
Skrevet

Ikke lån bort mer penger enn du har råd til å tape, og ikke mer enn at du kan la det gå uten at vennskapet blir ødelagt om hun ikke betaler tilbake.

Jeg har lånt bort penger til venner selv, men da er det så gode venner og så gode saker at det ville gått greit om jeg ikke fikk pengene tilbake (selv om jeg hittil alltid har fått).

Dersom du låner, sett opp skriftlig kontrakt med dato for betalingsfrist.

Vi er gode venner og jeg har prøvd å hjelpe henne med økonomien (tips, ikke låne penger). Hun tar ikke mye intiativ til å få en bedre betalt jobb eller en annen jobb hvor hun kan jobbe oftere. Så jeg er jo litt irritert siden hun ikke tar i mot tips og ikke gjør så veldig mye for å bedre økonomien. Jeg har også sagt til henne flere ganger at det handler om prioritering. Hun kan fint gå ut å spise og shoppe, selv om det ikke er nødvendig. Så de 2000kr hadde hun hatt om hun hadde klart å spare og prioritere. Så sånn sett er jeg egentilig litt for irritert til å låne henne penger.

Men hun maser sånn...

Gjest Chloe87
Skrevet

Det sies at den perfekte måten å ødelegge et vennskap er å låne bort penger. Ja, kanskje hun betaler tilbake når hun får lønning, men hva om hun ikke gjør det? Så sitter du der... Jeg lånte en tidligere kamerat 600 kr, disse brukte han 3 ÅR på å betale tilbake. Ikke gjør det, si du trenger pengene selv og har ekstra utgifter denne mnd, blant annet NRK lisensen f.eks.

Gjest Chloe87
Skrevet

Vi er gode venner og jeg har prøvd å hjelpe henne med økonomien (tips, ikke låne penger). Hun tar ikke mye intiativ til å få en bedre betalt jobb eller en annen jobb hvor hun kan jobbe oftere. Så jeg er jo litt irritert siden hun ikke tar i mot tips og ikke gjør så veldig mye for å bedre økonomien. Jeg har også sagt til henne flere ganger at det handler om prioritering. Hun kan fint gå ut å spise og shoppe, selv om det ikke er nødvendig. Så de 2000kr hadde hun hatt om hun hadde klart å spare og prioritere. Så sånn sett er jeg egentilig litt for irritert til å låne henne penger. Men hun maser sånn... Anonymous poster hash: 34c65...50a

Så dette er faktisk hennes egen feil fordi hun har satt seg i denne situasjonen selv. Hvis du låner henne penger nå så kan du risikere at hun kommer til å spørre deg neste gang også.
Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Er det noe jeg har lært så er det å ikke låne bort penger til venninner.Den eneste som får låne penger av meg er søstra mi.

Endret av Blomst83
Skrevet

Jeg ville gjort så AB over nevnte. Skriv en kontrakt og når pengene skal være tilbakebetalt. Ha alt skriftlig.

Skrevet

Som andre har sagt, ikke lån bort hvis du ikke har råd til å miste dem.

Hvis en god venninne var i en "krise" og jeg hadde pengene, hadde jeg nok lånt dem bort. Jeg har selv vært i begge scenario - med veldig god råd og med veldig dårlig råd (type skikkelig krise) og jeg tenker at man gir og får. Underforstått at vennene er av en god type som ikke utnytter.

Men det er helt opp til deg.

Anonymous poster hash: 9edb6...c64
  • Liker 2
Gjest ms_kwang
Skrevet

Ikke lån vekk.
Jeg lånte bestevenninna mi 4000kr.
Tror du jeg så de igjen? Nei.
Tror du vi har kontakt idag? nei..

Det siste hun sa til meg "Herregud, jeg synes du gnåler for mye om de penga jeg ass!" og da var det rett og slett 3år siden jeg lånte henne de pengene og lurte på om hun tenkte å betale meg tilbake.
Vi skrev til og med kontrakt at med engang hun fikk lønn neste måned så skulle dette betales tilbake til meg. Noe som aldri skjedde.
Skulle satt saken til inkasso :fnise: (noe du kan gjøre, men da må du også ha bevis at det er ett lån og ikke gave.)

Skrevet

Vi er gode venner og jeg har prøvd å hjelpe henne med økonomien (tips, ikke låne penger). Hun tar ikke mye intiativ til å få en bedre betalt jobb eller en annen jobb hvor hun kan jobbe oftere. Så jeg er jo litt irritert siden hun ikke tar i mot tips og ikke gjør så veldig mye for å bedre økonomien. Jeg har også sagt til henne flere ganger at det handler om prioritering. Hun kan fint gå ut å spise og shoppe, selv om det ikke er nødvendig. Så de 2000kr hadde hun hatt om hun hadde klart å spare og prioritere. Så sånn sett er jeg egentilig litt for irritert til å låne henne penger.

Men hun maser sånn...

Da ville jeg ikke lånt bort penger. "Beklager, jeg har mange regninger å betale denne måneden og har vært nødt til å spare for å kunne betale alt. Du har jo bedre råd enn meg nå siden du har råd til å shoppe/spise ute :) "

• Liker 13
Skrevet

Hun tar ikke imot råd om hvordan hun skal få bedre økonomi. Det sier meg at hun kommer til å rote seg lenger inn i gjeld, dermed burde du ikke låne henne penger, for sjansene for at du ikke får tilbake pengene til avtalt tid er stor.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det føles som en stor sum, så er det antakelig en dårlig ide. Du vil kanskje komme i en situasjon der du trenger pengene, og hun ikke er i stand til å betale tilbake. Hvis det er penger du strengt tatt kan klare deg uten, over tid, så ville det nok være en hyggelig gest å gi henne et lån. Men må man presse en venn til å betale tilbake, så er det skadelig for vennskapet.

Skrevet

Du er en student og jobber ved siden av, altså, har du ikke all verdens med penger. Jeg ville ikke lånt, og spesielt når hun har en slik dårlig økonomisk sans. Hvordan tror du hun skal klare å betale deg tilbake? Har hun ikke familie hun kan låne av? Det er også fullt mulig å ta et lite lån hos banken på et par tusen og avtale når det skal tilbakebetales - det hadde jeg foreslått for henne.

Anonymous poster hash: c91a9...a6f
Skrevet

Jeg låner støtt å stadig bort penger til venner og familie Jeg har alltid, uten unntak fått pengene tilbake igjen. Denne måneden lånte jeg faktisk bort en ganske stor sum med penger til ett venninnepar som ikke har noe tilbakebetalingsdato, men regner jeg har de tilbake om en 4-5 års tid eller noe rundt der. Nå har jeg forøvrig penger å låne bort da, hvis ikke så hadde jeg ikke gjort det, jeg støtter dem som sier at man aldri skal låne bort mere penger enn det man har råd til å miste.

Skrevet

Jeg er selv ganske villig til å låne bort penger til venner av meg, men det er jo folk jeg stoler på og som jeg vet at mangler penger f.eks. pga. at Lånekassen er treg eller at det har skjedd noe uforutsett i livet.

Om de flyr rundt og kaster pengene rundt seg, da vil de gjøre det neste gang de får lønn/lån også, så da låner jeg ikke bort. Dette høres rett og slett ikke ut som et menneske du vil låne bort penger til.

Anonymous poster hash: 45056...3f2
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke smålig av deg i det heletatt. Hun kan vel bruke kredittkort som alle andre?

Bare si at du er blakk selv, så kan du glemme hele konflikten.

• Liker 1
Skrevet

En venninne av meg har spurt om hun kan låne 2000kr av meg for å betale noen regninger. Jeg vet at hun sliter litt med økonomien. Hun har sagt at hun kommer til å overføre pengene igjen med en gang hun får lønn.

Jeg jobber og studerer, men hun vet at jeg har penger (ikke mye, men mer enn henne). Men jeg har egentlig ikke så lyst å låne vekk 2000kr. Jeg har aldri lånt penger til henne før, så jeg kan jo ikke si at hun kommer til å bli vanskelig med å gi pengene tilbake.

Men hun jobber lite, så jeg kan ikke akkurat se for meg at hun har råd neste mnd å betale meg igjen.

Er det smålig av meg å ikke låne henne de 2000kr? Jeg har enda ikke sagt ja og har heller ikke sagt at jeg har råd til det enda. Kan jeg si at jeg dessverre ikke har råd nå, fordi jeg har en del annet jeg må betale selv?

Du kan si rett ut at du ikke vil låne henne penger. 2000 kr er mye penger for en student.

Skrevet

hva med å låne halvparten til henne?

Anonymous poster hash: 08e19...e4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...