Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er prosessen med at barnet begynner å stå/gå egentlig?

Jeg hører om barn som kan ta steg når de er 10 mnd, min venninnes sønn har først begynt å krabbe og reise seg opp og holde seg fast som 10 mnd så det er jo tydligvis store forskjeller her? Vanlig er vel rundt 12-14 mnd?

Vi bruker mye matte på gulvet, han ruller seg til sidene men ikke fra mage til rygg enda. Er det noe jeg selv kan gjøre for å stimulerer til mer trening eller må det bare komme av seg selv?

Du som hadde barn som kunne stå/ta steg tidlig, gjorde du noe spesielt?

Det er ikke min plan å stresse med treningslignende opplegg, men bare om det er noe mer jeg kan gjøre enn å rulle rundt på matten...

Anonymous poster hash: 3f64c...417
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjennomsnittsalder for første skritt alene er 14 måneder. Min datter var helt på gjennomsnittet, tok sine første skritt ved 13 måneder og 3 uker.

Skrevet

Tror jeg har lest at man ikke kan lære babyer å krabbe eller gå. Poden her var 8 da han reiste seg opp for egen maskin. Det skjedde rett etter at vi hadde fått lekegrind som han kunne heise seg opp fra :) han har ikke tatt noen steg enda.

Anonymous poster hash: bf7c0...a4a

Skrevet

Her gikk han før han fylte året, men vi gjorde absolutt ingenting for å "trene" på det. Helsesøster sa vi burde la ham lære seg å sitte, stå og gå i sitt eget tempo så vi lot ham bare holde på med det han likte best.

Anonymous poster hash: 676af...475

Skrevet

Reiste seg da han var 10 mnd, gikk da han var 14 mnd.

Du kan ikke gjøre noe for at babyen skal lære disse tingene, bare legge til rette for at han kan gjøre det når han er klar.

Skrevet

Har aldri trent på anna enn å rulle, men yngstejenta her gjekk ved 9 mdr. Eldste ved 13 mdr, og ho hadde hofteskinne til rett før 1-årsdagen.

9 månadar er veldig, og unødvendig, tidlig. La barnet få bruke den tida som det treng.

Skrevet

Eldste reiste seg da hun var 10 måneder, gikk alene og bevisst på ettårsdagen.

Yngste reiste seg da hun var 10,5 måned og nå slipper hun seg og står såvidt med vilje. Tror det er lenge før hun går, men man vet jo aldri. Storesøster gikk omtrent fra å åle til å gå, så...:)

Skrevet

Er nok veldig individuelt. Min eldste tok sitt første skritt (uten støtte) da han var 9 mnd, begynte å gå ordentlig da han var ca ett år.

Nr to slapp seg ikke før han var 16 mnd, begynte å gå med en gang.

Anonymous poster hash: 974a7...783

Skrevet

min datter var ganske tidlig, hun reiste seg opp på flatmark da hun var 8 mnd og tok sine første skritt da hun var 10 mnd. Det er ingenting man kan gjøre før de er fysisk klar for det, de går når de er klare for det, men husker vi lokket med favorittleken da hun gikk første gang. Noen er tidlige, andre er sene men de tar hverandre igjen så det er ingenting å stresse med - bare nyt tiden der de holder seg på en plass ;)

Anonymous poster hash: a3d1d...4f3
Skrevet

Min første gikk selv da han var 10 måneder gammel. Han var ikke noe tidlig ute med rulling, åling og krabbing, så det gikk ganske fort fra 9-10 måneder med å reise seg og gå selv.

Nr. 2 er snart 14 måneder og kan ikke gå enda, hun har nettopp lært å krabbe og sette seg opp. Vært treig hele veien egentlig og har vært fornøyd med å ligge i ro. Eneste rådet helsesøster har gitt oss er å være masse på gulvet med babyen, motivere med leker osv, ikke trene noe spesielt.

Anonymous poster hash: dce53...532
Skrevet

Jeg ser ikke behovet for å trene på å stå og gå. Med mindre de har et spesielt underliggende problem, går de fleste av seg selv. Og det er vel et poeng å ikke belaste ryggen deres før de er klare.

Her gikk gutten da han var 15 mnd. Han hadde da stått en stund uten å holde seg, men han har alltid vært redd for å slå seg, så han var nok mer redd enn at han ikke hadde evnen/balansen til det. Sånn er han fortsatt som 2-åring. Er veldig forsiktig så han ikke skal falle og slå seg.

Skrevet

Jeg ser ikke behovet for å trene på å stå og gå. Med mindre de har et spesielt underliggende problem, går de fleste av seg selv. Og det er vel et poeng å ikke belaste ryggen deres før de er klare.

Ts her

Som du sikkert leste så skrev jeg spesifikt at jeg ikke var ute etter å trene noe som helst, men om det er normalt at vi ligger på matten, ruller litt osv som hun gjør av seg selv, eller om det er meningen at jeg skal stimulere mer/hjelpe til mer med aktivitetene..

Anonymous poster hash: 3f64c...417

Skrevet

At babyen ligger på matte å leker, er bra.

Jeg gjorde ikke noe for at barna skulle være tidlig ute.

Gutten min reiste seg når han var 8 mnd, gikk når han var 10 mnd.

Jenta mi reiste seg når hun var 8 mnd og gikk da hun var 1 år

De var også tidlig ute med å krype og krabbe.

Skrevet

Jeg har en på 9 mnd som står og går rundt bord og andre ting som hun holder seg, men har ikke sluppet seg helt. Har fått inntrykk av at det er veldig tidlig, og det er ingen av de andre barna på barselgruppen som gjør det samme. Det er nok veldig individuelt...

Skrevet

Gutten min begynte å reise seg/krabbe da han var 8-9 mnd gammel, gikk flere skritt selv samme dag som han var 11 mnd. Men så har han aldri vært en forsiktig type heller da. Her er det full rulle, klatring på alt som er osv.

Skrevet

Vi gjorde ingenting og hun slapp seg og gikk 11 mnd.

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Begge mine gikk uten støtte da de var 12mnd.

Eldste reiste seg opp gikk rundt bordet da hun var 8,5mnd.

Minsten var vel 9,5mnd.

Edith: må legge til at vi aldri har "øvd" noe som helst.

Endret av Magdalene
Skrevet

Min eldste reiste seg etter sprinklene i senga ved 8-9 mnd, gjekk nokre skritt då han var rundt året (kanskje før også), men gjekk skikkelig (altså gjekk meir enn han krabba) først ved 14 mnd. Han er av den noko forsiktige typen som vil beherska noko skikkelig før han tør kasta seg ut i det.

Min andre reiste seg opp ved ca. 8 mnd. Nå er han 9 mnd og går så smått langs møbler. Det blir spennande å sjå fortsettelsen. Han virkar noko meir vågal enn storebroren.

Skrevet

Mitt barn sto og holdt seg fast i møblene da hun var 6 måneder gammel, sto selv og reiste seg selv uten støtte da hun var 9 måneder og gikk sine første steg da hun var 10 måneder. Da hun var et år gikk hun som en helt og hadde ingen problemer med å gå ute i store klær og sko.

Vi trente mye på å gå fordi hun var veldig intressert. Så snart hun fant et par hender å holde i ville hun at vi skulle gå tur med henne. Også var hun aldri noe fangbarn heller, så hun har vært i aktivitet på gulvet og trent masse siden hun var liten baby. Jeg har prioritert kos og ro hjemme framfor shopping på kjøpesenter, ergo har hun sittet lite i bil/vogn, og heller brukt dagene sine på å være i aktivitet.

Skrevet

Gutten vår reiste seg for egen maskin da han var 7 mnd, og begynte like etter å gå langs med kantene i lekegrinda. Han reiste seg plutselig rett opp fra krabbestilling og begynte å gå da han var 10 mnd. Han var absolutt ikke stødig, men skulle gå hele tiden alene uten hjelp. Det var mye knall og fall selv om jeg hang etter han konstant. Det var en slitsom periode, men etter ca en mnd ble han heldigvis mye mer stødig. Vi har ikke oppmuntret eller trent noe på noen av delene, det har han funnet ut av selv.

De finner ut av hvordan det fungerer på egenhånd, og at de begynner tidlig er ikke noe å trakte etter spør du meg. Det jeg synes er viktig er at de faktisk får mulighet til å prøve seg frem, tenker da på at det er mye åpen plass og at det er sikret slik at de ikke kan falle på noe skummelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...