Gå til innhold

Snakke i hele setninger når en baby er 9 mnd, mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp en blogg der bloggeren skriver at hun snakket i hele setninger da hun var 9mnd!!

Er virkelig det mulig?

Datteren min var veldig tidlig ute, og hun snakket helt rent og i setninger da hun var 20mnd. Helsesøster sa iallefall til oss at det var ekstremt tidlig, så hvis det var tidlig så må jo 9mnd være eksepsjonelt!

Hvordan er det med deres barn?

Må legge til; barn nr 2 var senere å snakke enn søsteren sin, hun var nesten 3 år før hun snakket rent, likevel så slet hun litt med R ei stund til..

Anonymous poster hash: 81ee9...1a8
Skrevet

Det tror jeg ingenting på. Mange foreldre glemmer hvordan det egentlig var, og når de forteller barna sine/andre så blir det gjerne til at barna har begynt å gå/snakke tidligere for hver gang de har snakket om det. ;)

For eksempel så sa svigermor at samboeren min gikk før han var ni måneder gammel. I babyboken står det at han gikk da han var 11 måneder. ;)

• Liker 11
Skrevet

Samme bloggeren skriver at hun løp da hun var 9mnd….høres litt usannsynlig ut.

Lillebroren min reiste seg opp og gikk da han var 9mnd, men det var snakk om vanlige skritt, ikke løping. Og han var innmari tidlig ut til å begynne å gå i følge helsesøster.

Anonymous poster hash: 24711...f8c
Skrevet

Jeg vi påstå at det er ganske nært umulig. Ikke rent og fulle settninger nei. Noen ord, ja, men rent og fulle setninger er nok ikke mulig. Min satte sammen ord (av seg selv ikke som "passi herming) som "hadet mamma" "hei pus" "mamma mer" når hun var 13 mnd og det sa helsesøster var Veldig tidlig, og min snakket på ingen måter rent på det tidspunktet. Det å si flere ord en mamma/pappa ved 9 mnd er i seg selv veldig uvanlig.

Er nok en mamma der ute som har forvrengt sannheten en del ja.

Anonymous poster hash: 2fe27...1d0

• Liker 1
Skrevet

På den ene siden må jo folk gjerne tro at barna deres var veldig tidlig ute, men det dumme med det er jo at de skaper et slags press på andre foreldre. Og at man kan føle seg nærmest mislykka som forelder fordi eget barn ikke har gjort det samme, selv om deres barn kanskje til og med ender opp med å faktisk være tidlig ute.

Men ja, har registrert at særlig de som ikke har hatt småbarn på en stund, har en tendens til å tro at slike ting har skjedd tidligere enn det egentlig har. Og så har du de som bevisst overdriver, av ulike grunner.

• Liker 1
Skrevet

Noen (spesielt jenter) er veldig tidlig ute med språk. I tillegg så er vel mammaene veldig flink til å tyde det utydelige språket til skjønningene sine, så nærmest uforståelige ord blir gjerne flytende i mors ører :) Ei venninne av meg skrøt veldig over at "prinsessen min sa putt-inn-full-setning-her". Jeg ble veldig imponert (hadde ikke sett de på et halvt år). Og så besøkte jeg de litt senere, og jeg skjønte jo ikke hva datteren sa :) Ikke snakket hun i fulle setninger heller. Men moren hørte hva datteren sa, og "oversatte" det til fulle - rene - setninger selv.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er logoped og kan fortelle at det vanlige er som en hovedregel et-ords setninger ved 1 års alder to-ords setninger ved 2 års alder og tre-ordssetnnger ved 3 års alder. Med stoooore individuelle variasjoner selvfølgelig. Min yngste sa to-ords setninger ved rundt et år 'æ å' (jeg også) hehe....

Anonymous poster hash: 87600...343
  • Liker 2
Skrevet

På den ene siden må jo folk gjerne tro at barna deres var veldig tidlig ute, men det dumme med det er jo at de skaper et slags press på andre foreldre.

Enig, og ikke minst skaper foreldrene et press på barnet sitt! Folk må jo ha svært høye forventninger til et barn som er så begavet at hun prater rent og løper rundt når hun er ni måneder gammel! Stakkars!

• Liker 4
Skrevet

Noen (spesielt jenter) er veldig tidlig ute med språk. I tillegg så er vel mammaene veldig flink til å tyde det utydelige språket til skjønningene sine, så nærmest uforståelige ord blir gjerne flytende i mors ører :) Ei venninne av meg skrøt veldig over at "prinsessen min sa putt-inn-full-setning-her". Jeg ble veldig imponert (hadde ikke sett de på et halvt år). Og så besøkte jeg de litt senere, og jeg skjønte jo ikke hva datteren sa :) Ikke snakket hun i fulle setninger heller. Men moren hørte hva datteren sa, og "oversatte" det til fulle - rene - setninger selv.

Dette er jo ikke bare overdrivelse, men det er jo sånn også. Sønnen min hadde veldig utydelig uttale frem til han var ca 2,5 år, selv om han snakket i lange setninger og hadde et stort ordforråd. Jeg og de som jobbet på hans avdeling i barnehagen skjønte alt han sa, men de fleste andre skjønte svært lite.

Skrevet

En jente i bhg snakket i tre ords setninger når hun startet (rett etter 1års dagen) Vet ikke hvor tidlig hun begynte. Hun sang mikkel rev en gang i løpet av de to første mnd i barnehagen. Og min onkel gikk stødig ved 9mnd.

Så det er ikke umulig det denne damen hevder, spesielt ikke dersom hun tolker ungen sin litt velvillig :)

Anonymous poster hash: 24cbe...c5f

Skrevet

hva heter bloggen`?:P

Anonymous poster hash: 64c13...8f2
Skrevet

Hva er det du mælar om?

Anonymous poster hash: 257e1...346

Skrevet

Jeg har i løpet av min 10 års karriere møtt tusenvis av barn, et og annet barn på 9 måneder kan si enstavelsesord som det hører ofte. Husker derimot ei jente godt, hun var godt over et år og kunne prate noenlunde forståelsesfullt i setninger. Men denne mammabloggeren har nok tolket normal babling som "å snakke".

Skrevet

Min snakket IKKE rent på lenge og jeg, som selvsagt tilbrakte mye tid med henne, måtte jo tolke. Men hun snakket lange setninger fra relativt tidlig alder, dog absolutt ikke 9 mnd. Å kunne ord og å kunne si de rent henger altså nødvendigvis ikke sammen.

• Liker 1
Skrevet

Det er iallefall mulig med en 10 måneders gammel baby :) Passet en som snakket som en foss, se der fly .. hadet mamma, kom hit se osv.. i en alder av 10 mnd! Imponerende!

Anonymous poster hash: e2cb6...4b2
Skrevet

Min jente på 8,5 måned sier ma-ma (til meg) og da-da (til pappaen), og jeg synes hun er kjempeflink :ler:

Jeg har aldri vært borti et barn som har snakket i hele setninger på den alderen, og tviler i grunnen på at det er mulig. Noen måneder senere er noe helt annet, men at en baby på ni måneder kan snakke i hele setninger høres ganske utrolig ut (hvis du da ikke skal tolke noe voldsomt. For eksempel at barnet er tidlig ute med snakkelyder og har lært seg å gjenta "få-ma" etter at mor alltid sier Få mat når babyen settes i stolen og får mat. Men det ville jeg tenkt var mer etteraping enn bevisst snakking med flere ledd i setningen).

Og apropos dette med selektiv husk: min mann var visstnok fryktelig tidlig ute med potte, i følge svigermor. Faktisk blir det bare tidligere og tidligere, nå tror jeg vi er nede i seks måneder :fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tja. Min ene sønn snudde seg fra mage til rygg omtrent hver dag fra han vart to uker, og fra rygg til mage fra han var en måned, og gikk da han var 9 måneder (i motsetning til sin bror som ikke snudde seg før han var fem måneder, og først gikk da han var 14 måneder). Han som gikk ved 9-måneders alder begynte forresten gåkarrieren med løping, fra meg til mannen min, det meste vi telte var nitti skritt i ett. Etter det begynte han å stabbe/gå vanlig. Dette er ikke ønskehukommelse, skrev det ned da det skjedde.

Men hele setninger ved 9 måneders alder høres svært tidlig ut. Men om man med setning mener subjekt og verbal i riktig rekkefølge og med mening (à la "mamma bade", sa begge mine setninger i god tid før de fylte året.

Endret av ashera
Skrevet

Leste nettopp en blogg der bloggeren skriver at hun snakket i hele setninger da hun var 9mnd!!

Er virkelig det mulig?

Datteren min var veldig tidlig ute, og hun snakket helt rent og i setninger da hun var 20mnd. Helsesøster sa iallefall til oss at det var ekstremt tidlig, så hvis det var tidlig så må jo 9mnd være eksepsjonelt!

Hvordan er det med deres barn?

Må legge til; barn nr 2 var senere å snakke enn søsteren sin, hun var nesten 3 år før hun snakket rent, likevel så slet hun litt med R ei stund til..

Anonymous poster hash: 81ee9...1a8

Det er fullt mulig men veldig skjelden. Men svært intelligente barn vil kunne gjøre slike ting, feks blir 1 av 10 000 mennesker født med en IQ på 159 eller mer, de vil ofte kunne gjøre slikt. Og kan gjerne lese bøker for seg selv når de er 2-3 år gamle.

Anonymous poster hash: 6d631...ca3

Skrevet

Har ei venninne som er slik med sønnen sin :rolleyes: "Han kan mange ord, han kan si gå, gøy, hei, mamma og mange flere!" sa hun da poden var 8 mnd gammel. Hun la ham ned på gulvet på magen og han sa "gøøøø!" Hun så triumferende på meg "jaa det er GØY!" Man må jo le litt. Både hun og gutten er verdens herligste altså, men akkurat når det gjelder guttens utvikling så høres det til stadighet ut som om det er Guiness neste.

Anonymous poster hash: 31d4e...b97
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...