Minette Skrevet 19. mai 2004 #1 Skrevet 19. mai 2004 Jeg kjøpte et brød i dag som bare har spelt i seg, ingenting hvetemel. Jeg har jo hørt at dette skal være sunt/bra, men på hvilken måte? Både for "slanking" sin skyld og andre ting eller?
Arkana Skrevet 19. mai 2004 #2 Skrevet 19. mai 2004 "I hvete fins hovedparten av vitaminer og mineraler i skalldelene og i kimen. Men i spelt fins også mikronæringsstoffer i kornets kjerne - i frøhviten. Derfor er brød bakt med hvitt speltmel langt mer næringsrikt enn tilsvarende brød med hvetemel, hvor alle skalldelene er siktet fra. "
Gjest GreenSky Skrevet 19. mai 2004 #3 Skrevet 19. mai 2004 Er det ikke litt overdrevet, da? Jeg mener, speltbrød er ganske dyrt. Og så lenge en tenker bevisst på kostholdet sitt og hva en får i seg, trenger en vel egentlig ikke kjøpe speltbrød. Vanlig grovbrød burde holde. Hvis ikke smaken er fantastisk god, da?
Arkana Skrevet 19. mai 2004 #4 Skrevet 19. mai 2004 Vanlig grovbrød burde holde. Hvis ikke smaken er fantastisk god, da? Det finnes så mye grove sunne og velsmakende brød at jeg synes det blir overdrevet. Og når brød bakt med speltmel i tillegg smaker sagmugg (synes jeg da), så er valget svært enkelt.
Gjest 1111 Skrevet 19. mai 2004 #5 Skrevet 19. mai 2004 Holder meg til vanlig grovbrød jeg. Leste forresten en oppskrift på speltbrød i et blad for ikke så lenge siden, må bakes i flere omganger, målene må være helt nøyaktige og det var ganske så mange timer som gikk med på brødbaking
Gjest 1111 Skrevet 19. mai 2004 #7 Skrevet 19. mai 2004 Ja, jeg vil tro at det er den lange bakingstiden som fører til at brødet er så dyrt..
Gjest Elenath Skrevet 19. mai 2004 #8 Skrevet 19. mai 2004 Jeg har bakt med spelt og det gikk helt fint uten nøyaktige mål, ikke smakte det sagflis heller
Pusekatt Skrevet 19. mai 2004 #9 Skrevet 19. mai 2004 Jeg har spist Verdens Beste laget med speltmel og fruktose, det var ikke spesielt godt, for å si det sånn.
*Emma* Skrevet 19. mai 2004 #10 Skrevet 19. mai 2004 Har spist 2 forskjellige spelt brød fra Baker Hansen (dyrt men jobben betaler lusnejn så da så.) Det ene som de bare kaller spelt brød syns jeg ikke er noe godt. Men så har de ett som heter Anne Mettes spelt brød (sto en artikkel om henne i et ukeblad for litt siden) og dette syns ihvertfall jeg er kjempe godt!!!)
Minette Skrevet 19. mai 2004 Forfatter #11 Skrevet 19. mai 2004 Det er mulig at noen spelt brød ikke smaker godt, men det bakeren min selger er bare vanvittig godt:) sprø god skorpe som holder seg slik lenge. Så jeg bryr meg ikke så fælt om at det er vanskelig å lage;)
Iset Skrevet 21. mai 2004 #12 Skrevet 21. mai 2004 Ja' date= jeg vil tro at det er den lange bakingstiden som fører til at brødet er så dyrt.. Nope, det er dyrkningsmetoden som gjør at det er så dyrt. Det tar lenger tid å gro enn hvete eller noe sånt. Husker ikke helt, men det er dyrt å dyrke iallefall. Men hallo dere, spelt er jo et bra alternativ for de som er intolerante for hvete, og tro meg, det er EKSTREMT mange.
Dru Skrevet 21. mai 2004 #13 Skrevet 21. mai 2004 Folk som har Crohns syndrom skal visst også ha godt av å spise slikt brød. Tror jeg, men skal ikke si det sikkert. Var ei venninne som snakket noe om det etter at hun fikk diagnosen Crohns.
Gjest gjest1 Skrevet 21. mai 2004 #14 Skrevet 21. mai 2004 Fakta om spelt. Glutenintolerante tåler ikke spelt, men det inneholder mindre gluten og derfor reagerer de mindre. Min erfaring med baking med spelt er at det tåler knaing og etterheving dårligere enn vanlig hvetemel. Ellers smaker det likt vanlig hvetemel. En annen ting er prisen, den ligner ikke grisen...
Gjest Kjøp spelt i Sverige! Skrevet 21. mai 2004 #15 Skrevet 21. mai 2004 Siktet grovt speltmel er bedre enn vanlig hvetemel fordi kornsorten "spelt" har mer sunt i seg enn kornsorten "hvete". Dessuten er spelt sunnere for fordøyelsen og fører ikke slik til oppblåst mage slik hvete-produkter gjør med mange. For tilhengerne av blodtype-dietten kommer speltmel inn som aktuelt. Hvete anbefales nemlig sjelden. Til slutt vil jeg si at SPELT selvfølgelig er DYRT i NORGE. Hva ellers. Men det er håp: kjøp masse spelt i Sverige: der er spelt billig! (Hos Helios er spelt dyrt der også..) Spelt kan fint brukes i pannekaker, pizzadeig, brødbaking og i andre ting hvor vanligvis hvetemel brukes...men spelt egner seg ikke i absolutt ALT..
Fakse Skrevet 24. mai 2004 #16 Skrevet 24. mai 2004 Min pappa er allergisk mot hvetemel(ikke glutenallergi), så jeg har prøvd å bake det meste med speltmel. Baker helt vanlig, akkurat slik jeg gjør når jeg baker med hvetemel. For å være ærlig så smaker jeg ikke forskjell på et brød bakt med spelt og et brød bakt med hvete dersom ingrediensene ellers er de samme. Kaker og vaffler blir også helt som vanlig. Spelt er dyrt, så hjemme hos meg selv baker jeg brød av vanlig hvetemel, sunnt nok i massevis når man har i litt andre melsorter, havregryn, frø og grovt mel. Men det er et kjempefint alternativ for folk med allergi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå