AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Hei dere, jeg lurer på hvordan dette med lønn påvirker egenkapitalen og visa versa. Jeg er heldig å ha mye i egenkapital (ca litt over en halv mill), mens jeg vil tro at min nyansettelser i min manns nyetablerte firma ikke anses som 'sikker inntekt'. Hva tror dere? Vil jeg likevel kunne få lån pga høy egenkapital? Jeg har også eid bolig før med høyt lån som jeg fint klarte å betjene. På forhånd tusen takk! Anonymous poster hash: 9e45a...cfd
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Kommer helt an på prisen på boligen du skal kjøpe, hvor stor prosentandel vil egenkapitalen utgjøre? Og hvordan er inntekt ift. rente på et evt. boliglån? Anonymous poster hash: 31499...36c 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Kommer helt an på prisen på boligen du skal kjøpe, hvor stor prosentandel vil egenkapitalen utgjøre? Og hvordan er inntekt ift. rente på et evt. boliglån?Anonymous poster hash: 31499...36c Takk for svar! Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig da jeg ikke har funnet noen aktuell bolig enda.. Jeg tenkte vel heller mer på om jeg kan bli avvist for en slik grunn, eller om det sees opp i mot hverandre. Sånn sett så fikk jeg inntrykk av at du mener sistnevnte :-)Anonymous poster hash: 9e45a...cfd
Lea2 Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 (endret) Om du ikke har akutt behov for å kjøpe bolig akkurat nå, så er det kanskje lurt å vente noen måneder i alle fall, slik at du kan vise til jevn inntekt over litt tid i alle fall. Endret 13. januar 2014 av Lea2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Hva mener du med usikker lønn? Jeg prøvde å forklare over: Jeg er akkurat ansatt i min manns nyetablerte firma. Til nå har jeg hatt langtidsvikariatstilling i kommunen (2år). Altså, jeg er ikke usikker på at jeg vil få ut lønn i min nye jobb, men slik jeg har forstått det så er ikke banken særlig glad i nyetablerte firmaer ;-) Anonymous poster hash: 9e45a...cfd
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Om du ikke har akutt behov for å kjøpe bolig akkurat nå, så er det kanskje lurt å vente noen måneder i alle fall, slik at du kan vise til jevn inntekt over litt tid i alle fall. Du har et poeng! Jeg har bare så fryktelig lyst til å begynne å kikke! Og til det trenger jeg å vite hva jeg kan kikke på :-D Planen er å ikke kjøpe før sommeren. Uansett, er det ikke slik at firmaet vil være 'myetablery' i bankens øyne veldig mye lengere enn noen mnd? Anonymous poster hash: 9e45a...cfd
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Oous! 'Myetablery' = NYETABLERT ;-) Anonymous poster hash: 9e45a...cfd
Lea2 Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 Aner ikke hvor lenge banken mener et firma er nyetablert. Kanskje til de kan se resultatene og se at det faktisk går rundt og at det kommer penger inn. Men det er jo ikke bare for banken sin del at det er viktig med fast inntekt.. de har jo pant i boligen uansett (særlig med den egenkapitalen), men du vet jo heller ikke om dette er en stabil eller fast inntekt for deg ennå. Mest sannsynlig bør dere helst gjøre dere ferdige med etableringsfasen før dere begynner å kjøpe ny bolig. Litt avhengig av pris og type bolig.
Pinkee Skrevet 13. januar 2014 #10 Skrevet 13. januar 2014 Bestill deg time hos en kunderådgiver i banken din. Da får du skikkelig svar, vi som sitter her kan ikke gjette hva banken din tenker om bedriften til mannen din. Vurderingen av en nyetablert bedrift vil sikkert bero mye på hva slags bedrift det er. Om bankens erfaring er at denne type bedrift går minst 2 stk konkurs pr år i dette distriktet, kontra at banken vet at dette er en type som er veldig etterspurt.
Noteknekk Skrevet 13. januar 2014 #11 Skrevet 13. januar 2014 Så vidt jeg vet så legger de ganske stor vekt på lønn og betjeningsevne av lånet, egenandelen er bare et krav som må være oppfylt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #12 Skrevet 13. januar 2014 Så vidt jeg vet så legger de ganske stor vekt på lønn og betjeningsevne av lånet, egenandelen er bare et krav som må være oppfylt. Skal på møte neste uke, det blir spennende! Håper du tar feil ;-) :-) Anonymous poster hash: 9e45a...cfd
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #13 Skrevet 13. januar 2014 Det hjelper selvfølgelig ikke med masse egenkapital dersom du ikke har betalingsevne. Har du derimot det er egenkapitall gul verdt.Anonymous poster hash: 670a1...758
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #14 Skrevet 14. januar 2014 Det hjelper selvfølgelig ikke med masse egenkapital dersom du ikke har betalingsevne. Har du derimot det er egenkapitall gul verdt.Anonymous poster hash: 670a1...758 Jeg mener jo selvsagt at jeg har betalingsevne, ellers ville jeg aldri vurdert å søke om lån. Men, det jeg også vet er at Banken nødvendigvis ikke annser et nyoppstartet AS som sikkert nok.. ? Vi får se neste uke, håper det går fint :-) Anonymous poster hash: 9e45a...cfd
Gjest Wei Wei Skrevet 14. januar 2014 #15 Skrevet 14. januar 2014 Hvis han har nylig startet eget firma og dets fremtid er fortsatt usikker, mens begge er ansatt der og det er deres eneste inntektskilde, så kan banken stille spørsmål. Hvor lenge har dere jobbet der? Kan dere vise lønnslipp for de siste 3 mnd? Og likningsopplysninger for det siste året. Dere trenger vel ikke si at firma er etablert nylig hvis ingen spør. 1
Sissan1 Skrevet 14. januar 2014 #16 Skrevet 14. januar 2014 Skal dere kjøpe sammen da eller? Egenkapital er flott! Både fordi banken har en god sikkerhetsbuffer på lånet, og fordi du trenger lavere lån. Men likevel vil banken vurdere din betalingsevne i forhold til renteforpliktelsene på et lån. At firmaet til mannen din er nyoppstartet trenger ikke ha så mye å si, så lenge du er ansatt der. Som ansatt har du rett på arbeidsledighetstrygd om det går skeis, og har du ikke større lån enn at du kan betjene det på trygd, bør det gå greit. En utfordring kan imidlertid være at du er relativt nyansatt - banken min ville ha stabilt ansettelsesforhold (over 1 år) før jeg fikk låne. Men det er leeeeenge siden da. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå