Gå til innhold

Hvor mye tid bruker dere sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og pappa´n til barna mine hadde en prat i går kveld. Han har vært på hytta med eldstejenta, mens jeg var hjemme med den minste. De er 7 og 3. Vi kom inn på dette med hvordan vi disponerer tiden med jentene våre. Det viser seg at han har vært fysisk og psykisk til stede for henne HELE helga. Dvs. at han har sett samme filmer som henne, lekt ute med henne, lest for henne - ja, vært til stede for henne 100% av tiden.

Slik gjør ikke jeg det. Jeg kan godt lese en bok i rommet ved siden av, mens jentene ser film. (Selvfølgelig kan jeg også se en film sammen med dem). På rommet er jeg ikke så ofte og leker med dem, må innrømme at jeg syns det er GØRR kjedelig å sitte på gulvet og leke med dukker! Men så nyter jeg til fulle å fyke rundt med dem på akebrett eller tulle og herje. For eksempel.

Hvordan løser dere dette - er dere sammen med barna deres 100% av tiden i helgene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og pappa´n til barna mine hadde en prat i går kveld. Han har vært på hytta med eldstejenta, mens jeg var hjemme med den minste. De er 7 og 3. Vi kom inn på dette med hvordan vi disponerer tiden med jentene våre. Det viser seg at han har vært fysisk og psykisk til stede for henne HELE helga. Dvs. at han har sett samme filmer som henne, lekt ute med henne, lest for henne - ja, vært til stede for henne 100% av tiden.

Slik gjør ikke jeg det. Jeg kan godt lese en bok i rommet ved siden av, mens jentene ser film. (Selvfølgelig kan jeg også se en film sammen med dem). På rommet er jeg ikke så ofte og leker med dem, må innrømme at jeg syns det er GØRR kjedelig å sitte på gulvet og leke med dukker! Men så nyter jeg til fulle å fyke rundt med dem på akebrett eller tulle og herje. For eksempel.

Hvordan løser dere dette - er dere sammen med barna deres 100% av tiden i helgene?

Det er nok veldig uvanlig. En ting er å ofre en helg på hytten, der du tilbringer hele tiden med ungene, men du er tross alt voksen, og du må leve ditt eget liv også, og barna må lære seg at mamma ikke kan være med på alt alltid.

Anonymous poster hash: 46fff...ce5

Skrevet

Jeg både slapper av og lager middag/gjør husarbeid når jeg er sammen med sønnen min. MEN jeg leker, leser bøker, leker med plastaliner og perler også sammen med han. :) Barn har godt av å leke litt alene og ikke minst å se at foreldrene har andre ting å gjøre også enn å bare være underholdning.

Men hvis det passer seg sånn og jeg har god tid, så involverer jeg han gjerne i husarbeidet. For eksempel kan han hjelpe meg med å ta ut av oppvaskmaskinen, få i oppdrag å vaske bordet (må jo vaske over etterpå da ;) ) osv. Det synes han er artig og blir veldig stolt når han får ros for innsatsen. :)

• Liker 1
Gjest Bringebær55
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mange prosentandel av helga jeg bruker med datteren min, og det er nok et tall som varierer veldig. Men min datter er veldig flink til å invitere meg og pappaen inn i leken hennes dersom hun vil. Andre ganger enser hun oss ikke og er helt oppslukt i sin egen verden.

Men jeg føler at vi er ganske flinke på å sette igang aktiviterer som f.eks baking, fingermaling, perler og turer ut, om det så er sykkeltur, skitur, blåbærtur eller bading (både i sjøen og på badeland)

I går var vi på Leos Lekeland (stor suksess!!)

Jeg mener nå at unger har godt av å kunne leke på egenhånd, men selvfølgelig koser jeg meg når vi gjør ting sammen.

Skrevet

Å være der 100% hele tiden får jeg ikke til. Dessuten vil jeg ikke det heller. Man trenger tid for seg selv og til andre plikter i huset. Og barnet/barna trenger å bruke fantasien og leke selv.

Vi gjør det ganske likt her i huset hvertfall. Hvis gutten løper i beina våre og ikke finner på noe selv så er vi med han litt, setter han i gang med lek også får han drive på alene. Men vi pleier også å være med å lese bøker, tegne, male, leke med ball, osv :)

Skrevet

Jeg er ikke en sånn mamma som sitter på gulvet og leker med biler, men jeg kan godt være med på å bygge tretogbane eller Lego. Jeg er også en sånn som tar ungen med ut hver dag vi er hjemme, ofte går vi en tur og spiser lunsj ute, lager bål om det passer seg slik, mens andre ganger er vi hele dagen i akebakken, bader osv. Både ungen og jeg setter veldig pris på kosestunder i sofaen, der han sitter i armkroken og ser barnetv eller spiller på iPad, mens jeg leser.

Skrevet

Jeg er ikke 100% oppmerksom og aktiv i leken hele tiden, nei. Både fordi jeg ikke syns det passer, da vi også har et hus som må holdes, jeg gidder ikke å sitte masse på gulvet og leke osv. I tillegg syns jeg det er et poeng at han kan underholde seg selv. Og nå i det siste har jeg oppdaget at han maser mye mer på faren når de er alene sammen, f.eks. når jeg ligger og sover om morgenen, fordi han er vant til at faren leker mer med ham enn jeg gjør. Mens jeg syns det er veldig avslappende å være sammen med sønnen vår, stort sett, fordi vi kan gjøre hver våre ting ved behov, syns mannen min det fort kan bli mer mas når han prøver å gjøre noe annet. (Barnet er forresten to år).

Jeg tilbringer jo mye aktiv tid med barnet også, men tar ham nok i større grad med på ting jeg har fore enn at jeg sitter på gulvet og leker med biler. Og for ham spiller det liten rolle om vi leker sammen på gulvet eller om han hjelper meg med å lage mat. Kvalitetstid blir det jo uansett. Og så kan han en del ganger leke med duplo mens jeg er i naborommet og gjør noe annet.

Men jeg kobler meg sjelden helt ut, som f.eks. at jeg sitter utilnærmelig med ipaden og svarer med enstavelsesord. Han vet han alltid kan ta kontakt om det er noe og vi ikke er aktivt sammen akkurat da.

Skrevet

Her er det en lett blanding av å leke på gulvet, husarbeid, lese bøker, fikse småting i huset, utelek osv. Noen ganger inviterer han til lek, noen ganger vi, og noen ganger gjør vi hver våre ting i nærheten av hverandre. Småen elsker å være med å støvsuge, vaske osv. Ellers suller han mye rundt for seg selv mens vi gjør våre ting, leker og snakker med seg selv og katten. I det siste fungerer det faktisk å ligge på sofaen og slappe av mens han leker og tuller rundt på gulvet, eller kommer opp for å kose, passer meg utmerket etter en dag på jobb. :)

Vi sitter ikke ved pc'er mens barna er våkne, det er ihvertfall kun en av oss om vi har noe vi må gjøre før leggetid.

Synes det er fint at ungene kan aktivisere seg selv, men nå når de er så små bruker vi mye tid på dem.

Skrevet

ufff føler meg dårlig her som ofte sitter forran pcn .. :-(

Anonymous poster hash: ce0d9...f82
Skrevet

ufff føler meg dårlig her som ofte sitter forran pcn .. :-(

Sover ikke barna nå da?

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg bruker ikke 100% av tiden på å underholde ungene, og ønsker det ikke heller. Barn må lære seg å leke alene, samt forstå at foreldrene ikke er deres heltidsansatte underholdere. Barna mine leker sammen uten meg "av seg selv", det er ikke slik at jeg må jobbe for å få dem til å gjøre det.

Skrevet

Sover ikke barna nå da?

Jeg mente at jeg ofte gjør det... Når de har på tv, tegner osv.. :-(

Skrevet

Høres ut som en fantastisk mann. Hvis barnet ikke ønsker å sitte alene å leke eller se på film, så synes jeg det er viktig å gjøre ting sammen med det. Jeg forstår pappaen. Han synes sikkert det er morsomt og givende å gjøre ting sammen med ungen, og det forteller veldig mye om ham som menneske. All respekt til ham fra meg.

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært alene på hytta med et av barna mine hadde det nok vært fare for at jeg hadde gitt de tilnærmet full oppmerksomhet hele helgen ja. Det er liksom litt av den kvalitetstida man savner i hverdagen da, jeg gjør iallfall det. Til vanlig må de klare seg mer selv :) har tross alt flere barn å fordele oppmerksomheten på, husarbeid som må gjøres osv.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Hadde jeg vært alene på hytta med et av barna mine hadde det nok vært fare for at jeg hadde gitt de tilnærmet full oppmerksomhet hele helgen ja. Det er liksom litt av den kvalitetstida man savner i hverdagen da, jeg gjør iallfall det. Til vanlig må de klare seg mer selv :) har tross alt flere barn å fordele oppmerksomheten på, husarbeid som må gjøres osv.

Signerer denne.

MEN vi passer på å være 100% tilstede noe tid hver dag.

Legge bort mobil og data og sitte og tegne, eller sette på musikk og danse etter middag F.eks.

Mobil og data kommer frem etter ungene har lagt seg.

Men husarbeid og matlaging lå selvsagt gjøres når ungene er våkne 😉

Skrevet

Jeg er jo sammen med datteren min 100% hele helgene, men jeg gjør jo forskjellige ting som å gjøre husarbeid, lage middag, slappe av osv. Men er gjerne med på perling, gjemmeleken og andre ting hun vil selv om jeg selv ikke syns det er veeldig spennende, men later som om jeg syns det er dødskult naturligvis! Men når jeg feks rydder og vasker setter jeg på høy musikk å vi danser og synger mens jeg gjør dette kjedelige greiene for å underholde henne, selv om fint kan leke alene :-)

Anonymous poster hash: 53242...f24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...