Millimani Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Det er ikke så ofte jeg er på en kirkegård, men en gang iblant får jeg anledningen. I byen jeg bor i så har jeg ikke vært i begravelser, selv om jeg har kjent flere som nå er døde. Jeg vet at flere gjerne har bilder av sine kjære på gravstøttene. Egentlig vet jeg ikke selv hva jeg skal mene om det, men jeg vet at det finnes flere som er imot at noen velger å ha bilder av sine kjære på gravstøttene. Så hva er egentlig vitsen? Man bærer da sine kjære i sine hjerter. Gravene er fine minne-steder også uten bilder på gravstøttene. 1
Silfen Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Akkurat DETTE er opp til folk selv å bestemme og andre gi en lang faen i. 21 1
missdior Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Akkurat DETTE er opp til folk selv å bestemme og andre gi en lang faen i. Helt enig med deg. Det er ikke noe vi som ikke er pårørende skal bry oss med. Folk gjør som de vil. 2 1
Havbris Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Spiller det noen rolle hvordan folk ønsker å ha minnestedet? Du kan mislike bilder på graven, og naboen din kan like det. Hva er problemet? 5
Millimani Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2014 Mente ikke å fremstille det som noe problem. Jeg er bare interessert i å høre hva andre mener. Det er selvsagt opp til hver enkelt
Blablaa Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Jeg syntes det er fint jeg. Blir litt mer personlig. 4
Lea2 Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Er omtrent like likegyldig til det som hvite duer og hjertefasong på gravstøtter kjenner jeg. Opp til hver enkelt familie/person.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Å velge gravstein er ofte det siste de nærmeste pårørende gjør for den avdøde, og de velger trolig det de føler er best, vakrest og mest riktig. Da ville det aldri falle meg inn å kritisere valget. Anonymous poster hash: 1a7b3...890 3 1
Gjest Corto Maltese Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 Jeg vandrer ofte rundt på kirkegårder og det at folk har bilde på gravene sine får være opp til dem. Selv om jeg personlig foretrekker graver uten bilde. Men om folk vil ha bilde på en grav så ser jeg ikke noe galt med det.
Gjest Crazycatlady Skrevet 13. januar 2014 #10 Skrevet 13. januar 2014 Jeg syns faktisk at det er litt fint jeg eller fint var kanskje ikke rette ordet, men jeg ser ikke hva som er negativt med å ha bilde på graven. Syns det blir noe mer personlig over det da, men det er jo opp til hver enkelt hvordan de vil minnes noen og hvor mye en vil gjøre ut av en grav.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #11 Skrevet 13. januar 2014 Det er ikke så ofte jeg er på en kirkegård, men en gang iblant får jeg anledningen. I byen jeg bor i så har jeg ikke vært i begravelser, selv om jeg har kjent flere som nå er døde. Jeg vet at flere gjerne har bilder av sine kjære på gravstøttene. Egentlig vet jeg ikke selv hva jeg skal mene om det, men jeg vet at det finnes flere som er imot at noen velger å ha bilder av sine kjære på gravstøttene. Så hva er egentlig vitsen? Man bærer da sine kjære i sine hjerter. Gravene er fine minne-steder også uten bilder på gravstøttene. Antagelig at de som velger å ha bilder av sine kjære på gravstøttene ikke er blant de som er imot det. Det her er da den største ikke-saken på lenge. Det er da helt uinteressant om andre ikke vil ha det selv, dette bestemmer folk selv. Man skal være bra gæren for å være imot at andre har gravstøttene sine som de vil. Anonymous poster hash: d14b8...65d 1 1
humalla Skrevet 18. januar 2014 #12 Skrevet 18. januar 2014 Jeg syntes det er fint alle gravstener er ganske like, men de få stenene jeg har sett bilde på har jeg faktisk gått bort til å nesten sørga litt over den fremmede personen som vises på bildet foran meg. Gravplassen blir så mye mer personlig og unik. Men det er opp til hver enkelt hva de gjør, det bryr ikke meg, jeg syntes det er vakkert uansett form, farge, skrift osv. 1 1
Neket Skrevet 18. januar 2014 #13 Skrevet 18. januar 2014 Var det ikke noe forbud om det tidligere her til lands? En bekjent av meg døde ung, og hennes pårørende hadde bilde på gravsteinen. Dette var på det glade 80-tallet, så dere kan jo tenke dere hvordan hun så ut, med masse permanent i sitt høye hår, rosa øyeskygge og Ball-genser. Personlig tror jeg jeg hadde begynt å rotere i graven min etter noen år med et slikt bilde på gravsteinen 2
Millimani Skrevet 18. januar 2014 Forfatter #14 Skrevet 18. januar 2014 Var det ikke noe forbud om det tidligere her til lands? En bekjent av meg døde ung, og hennes pårørende hadde bilde på gravsteinen. Dette var på det glade 80-tallet, så dere kan jo tenke dere hvordan hun så ut, med masse permanent i sitt høye hår, rosa øyeskygge og Ball-genser. Personlig tror jeg jeg hadde begynt å rotere i graven min etter noen år med et slikt bilde på gravsteinen Det er godt mulig det var forbud mot det, men det kjenner ikke jeg til. Jeg kjenner flere som jobber innen kirka, og jeg vet at noen av dem er sterkt imot at folk har bilder på gravstøtter. Men jeg aner ikke hvorfor de er imot det, og får meg ikke til å spørre dem om hvorfor. Kan ikke huske at jeg fikk noe godt svar fra dem
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #15 Skrevet 19. januar 2014 Et lite bilde på gravstøtten synes jeg kan være fint. Men jeg ser at en del gravsteder er overlesset med enorme mengder figurer, leker, engler og annet nips. Det er vel og bra å hedre sine avdøde med litt blomster og lys, men enkelte overdriver symbolbruken noe vanvittig, synes jeg. Anonymous poster hash: 18ccf...43d
Millimani Skrevet 19. januar 2014 Forfatter #16 Skrevet 19. januar 2014 Selv ønsker ikke jeg å ha bilde på min gravstøtte.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #17 Skrevet 19. januar 2014 Dette var vanlig sent på 18000- tallet og tidlig på 1900-tallet. Synes det gir et bilde av personen da vedkommende var i live, og at det ikke er noe negativt ved det. Hvorfor reagerer noen på dette?Anonymous poster hash: df90a...881
Gjest Chloe87 Skrevet 19. januar 2014 #18 Skrevet 19. januar 2014 Jeg syntes bare det er pent og mer personlig. Jeg vil gjerne ha bilde på graven min.
Gjest snoopy_93 Skrevet 21. januar 2014 #19 Skrevet 21. januar 2014 Jeg går tidvis på kirkegården der farmor er begravd, spesielt når jeg er stressa og trenger å samle tankene. Jeg går da rundt der, titter på nye og gamle graver. Nye fordi det kan være noen jeg vet hvem er eller kjenner. Jeg har funnet rundt 10gravstøtter med bilde på og felles for de er at de døde fra de var 15-21år. Dog finnes det flere der med bilde som er over 21, men det er skjeldnere. Jeg synes det er fint! Pårørende og venner kan tenke på minner når de ser på bildet samtidig som de utenforstående kan skape et bilde av hvordan denne personen var.
Sunshine Skrevet 21. januar 2014 #20 Skrevet 21. januar 2014 Vi valgte det på et ungt familiemedlem som døde så altfor tidlig. Jeg var faktisk i mot det selv, helt til vi måtte ta de vanskelige valgene ved å bestemme stein. Da føltes det plutselig helt riktig, og nå føles det godt å se personen smile mot oss når vi er på grava. Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger på det av andre fordi det føles mer personlig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå