maih Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Heisann! Jeg har denne gangen tenkt å prøve akupunktur etter innsettet denne gangen. Vi er inn i vår andre runde med prøverør, icsi behandling. Da det ikke jikk på første forsøk. Er det noen av dere andre prøverør damer her inne som har noen erfaringer med akupunktur i forhold til dette?:-) har hørt mye positivt om det
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Hei! Jeg skjønner veldig godt at du vil prøve hva som helst for å få det til, men det er desverre lite som tyder på at akupunktur er effektivt under prøverørbehandling. Det er forsket en del på, og mens det finnes noen små (og ofte dårlig designa) studier som tyder på at det kanskje hjelper biiittelitt, så er den helt klare konklusjonen fra studier av en viss størrelse og kvalitet at det ikke gjør noen forskjell. Se f.eks. på denne, hvor de sammenlignet erfaringene til til sammen 3632 kvinner. Eller les denne artikkelen - den gir også en god forklaring på hvorfor mange har et (trolig feil) bilde a at akupunktur er effektivt. Det er ingen skade i å prøve - men jeg synes og man bør sette seg ned og tenke seg om to ganger og bruke den kritiske sansen før man prøver "hva som helst". Det å være midt i en prøverørprossess er utrolig tungt mentalt for mange, og ting som kan gi en store forhåpninger som så blir knust kan være fryktelig vanskelig. Så er det vanskelige å skille mellom ting som trolig virker, og de man bare har veldig LYST til at skal virke. Uansett hva du velger, så håper jeg klaffer for dere snart! Lykke til! Anonymous poster hash: 579d2...1f3 3
maih Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2014 Men har lest og hørt at dette har hjulpet mange. Da akupunktur hjelper på blodgjennomstrømningen i livmoren. Det er vell mye negativt og positivt omtaler om alternative behandlinger. Derfor spør jeg om det er noen her inne som har prøvd dette i forhold til prøverørbehandling, å om det har hjulpet....
Athene Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har vært gjennom seks forsøk. Så har lest det jeg kommer over om alt som kan hjelpe. Også akupunktur. Støtter meg veldig bak det AB skriver. Det er ingen forskning som støtter opp om at akupunktur hjelper. Klinikkene godtar det under innsett fordi det i alle fall ikke gjør noen skade, og fordi man ikke skal undervurdere det psykiske med å tru på at noe hjelper. Selvfølgelig vil man lese en rekke suksesshistorier. Slik er det alltid når noen blir gravide, uansett om det er naturlig eller gjennom prøverør. Det er nok slik at en gåtur om dagen har mye mer å si for blodgjennomstrømmingen enn akupunktur, selv om man heller ikke her har vist en signifikant sammenheng. Noen har prøvd det, og blitt gravid. Noen har prøvd det, og ikke blitt gravid. Og akkurat mange har blitt gravid/ikke gravid uten akupunktur. Det viser majoriteten av forskning om temaet. 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Men har lest og hørt at dette har hjulpet mange. Da akupunktur hjelper på blodgjennomstrømningen i livmoren. Det er vell mye negativt og positivt omtaler om alternative behandlinger. Derfor spør jeg om det er noen her inne som har prøvd dette i forhold til prøverørbehandling, å om det har hjulpet.... Nå la jeg ikke ut "omtaler" av akupunktur, men forskning. Og forskning er jo nettopp en sammenfatning av folks erfaringer. Spør du om svar her inne får du erfaringene til ett, to, kanskje fem mennesker. Studien jeg linket til over her har erfaringene til over 3600 mennesker. Og da har man i tillegg til å se på hvem som ble gravide også prøvd å se på om det faktisk VAR pga akupunkturen, eller om det skjedde samtidig helt tilfeldig. For slik vil det alltid være: vi mennesker vil gjerne se mønstre og årsakssammenhenger også der det ikke er noen. Det har ingen verdens ting med å være dum eller lettlurt å gjøre, det er i vår natur. Noen ting som skjer samtidig skjønner vi at ikke har en sammenheng. Jeg fikk ikke start på bilen den dagen Michael Jackson døde, men ingen ville vel trodd at det at jeg tok bussen tok livet av ham. Andre ting er vanskeligere å si: hvis jeg spiser ute og blir dårlig en stund etterpå: er det da garantert restaurantens skyld? Eller kan det være noe jeg spiste i lunsjen, eller at jeg ikke har vaska hendene nøye nok? Umulig å vite. Det samme gjelder akupnktur og graviditet. Om du tar akupunktur og blir gravid rett etterpå, kan man vite HELT sikkert at det skyldes akupunkturen og at du ikke ville blitt gravid uansett? Nei, det kan man ikke - det kan helt fint ha vært en tilfeldighet. Når man ser på flere tusen kvinner derimot, og i tillegg sammenligner de med noen som IKKE har fått akupunktur eller har fått "jukseakupunktur", så kan man luke vekk disse tilfeldighetene. Hvis akupunktur virkelig hjelper, så burde det jo være sånn at flere av de som får skikkelig behandling blir gravide enn de som ikke får noen eller juks, ikke sant? Og alle de gode studiene vi har viser at nei - det er ingen forskjell på disse gruppene. Like mange blir gravide uansett. Anonymous poster hash: 579d2...1f3 3
maih Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2014 Forskning kan jeg søke å lese om selv. Trenger ikke linking til forskning, for det var vell ikke det jeg var ute etter.? Men takk for ditt engasjement
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Du var ute etter erfaringer, var du ikke? Anonymous poster hash: 579d2...1f3
maih Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #8 Skrevet 13. januar 2014 Men det var vell ikke dine egne erfaringer du delte der, det er personlige erfaringer jeg er ute etter. Ikke hva studiene sier! Jeg er ute etter erfaring hos noen som kanskje har prøvd det, eller evt har tenkt tanken på å prøve det.
Aomame Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Et par subjektive ukontrollerte erfaringer er mer verdt enn 3500 nøye kontrollerte. Ok. 3
maih Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #10 Skrevet 14. januar 2014 Hvis jeg hadde lurt på hva studiene sier, har jeg søkt det opp selv å ikke spurt her inne.....
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 Men ser du ikke at det blir akkurat det samme? Bare at studiene har større grunnlag og dermed kan si ting sikrere? Hvorfor vil du heller ha én subjektiv erfaring enn 3600 systematiserte og kontrollerte? Anonymous poster hash: 579d2...1f3
maih Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #13 Skrevet 14. januar 2014 Har lyst å høre PERSONLIGE erfaringer.........
Mayami Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 Jeg prøvde akupunktur i ca 4mnd før vi var i gang med IVF, i en periode med vanlig prøving. Det hjalp ikke for å feste noe som helst, men jeg ble kvitt migrenen min for en stund! Aldri så galt... Når det er sagt, fungerte akupunktur godt mot bekkenløsningssmerter og for modningsprosessen før fødsel, så jeg vet ikke om jeg skal avfeie akupunktur på alle punkter selv om det ikke virket med prøvingen for vår del! Hvis du tenker at det kan hjelpe deg, så hadde jeg ville forsøkt det. Skader ikke!
maih Skrevet 15. januar 2014 Forfatter #15 Skrevet 15. januar 2014 Akupunktur hjalp meg også for modning før fødsel:-) Har uansett tenkt å prøve det. Ei i familien kunne ikke bli gravid pga medisinene og helsetilstand. Hun gikk gjevnlig å tok akupunktur, å da satte han nåler bl.a for økt fruktbarhet.. hun ble gravid, til tross for at det egentli skulle være umulig.
Mayami Skrevet 15. januar 2014 #16 Skrevet 15. januar 2014 I mitt tilfelle tenkte jeg at ingenting skulle være uprøvd (samme som jeg tenkte da det var på sitt verste med bekkenløsning), og så lenge det ikke skader så er det vel bare å kjøre på! Hvem vet - kanskje det virker?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå