Gjest Poirot Skrevet 20. mai 2004 #21 Skrevet 20. mai 2004 Blir ikke det omtrendt som å tvinge uorganiserte til å organisere seg om de vil ha tilsvarende lønn? Jeg må innrømme at jeg ikke vet noe om uorganisertes rettigheter i forhold til selv å forhandle sin lønn. Men kan man som uorganisert i praksis forhandle seg frem en bedre lønnsavtale enn man ville fått som organisert? Jo noen mener dette blir til tvangsorganisering. Andre er lei av gratispassasjerer som automatisk får samme rett som det de organiserte betaler proffe for å fremforhandle. I prinsippet kan en uorganisert forhandle seg til en bedre lønn, men det er vel ikke så vanlig at det skjer. Nettopp fordi det lønner seg å være flere sammen for å sette makt bak krava. Hjelper eks lite om 1 av 80 streiker... 79 av 80 derimot!
Gjest GreenSky Skrevet 21. mai 2004 #22 Skrevet 21. mai 2004 Blir ikke det omtrendt som å tvinge uorganiserte til å organisere seg om de vil ha tilsvarende lønn? Jeg må innrømme at jeg ikke vet noe om uorganisertes rettigheter i forhold til selv å forhandle sin lønn. Men kan man som uorganisert i praksis forhandle seg frem en bedre lønnsavtale enn man ville fått som organisert? Jepp, som uorganisert kan en gjerne forhandle seg fram til bedre lønnsavtale. Fagforeningen (i dette tilfellet transportarbeidernes fagforening) bryr seg ikke om det, de ønsker bare at uorganiserte ikke skal dra nytte av forhandlingsrundene som fagforeningen har hatt, uorganiserte får heller forhandle selv. Etter at jeg begynte å jobbe for et nytt selskap, meldte jeg meg ut av fagforeningen. Jeg forhandlet meg til en bedre lønnsavtale en de organiserte, men så var jeg også med å forhandlet fram bl.a lønnsavtalene ved lønnsoppgjøret for to år siden, så jeg kjenner til forutsetningene for å forhandle og hvordan motparten tenker. Men jeg tror at å få bedre forutsetninger en tariffen vanskelig skal la seg gjøre i praksis, egentlig. Men teoretisk sett er det altså mulig.
Gjest Lizbet Skrevet 21. mai 2004 #23 Skrevet 21. mai 2004 Takk! Da ble jeg litt klokere. Det er så lett å ha meninger, men det hender jeg savner å vite litt mer om bakgrunnen og mulighetene. Må være grei viten å ha med seg, det å vite hvordan man skal forhandle. Om ikke annet når man skal skrive kontrakter og slikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå