AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Jeg bor på barnevernsinstitusjon og er 15 år gammel. Jeg var med i en gruppesamtale på facebook hvor vi snakket stygt om personalet og en beboer på institusjonen. Personalet har funnet ut dette, og har kontaktet politiet. Politiet kommer neste uke for å sjekke loggen vår. Det ble skrevet i samtalen at han ene som jobber her går på steroider, og han har sagt at dette skal anmeldes. Så jeg lurer på, har de rett til dette? Å anmelde oss og å sjekke loggen vår? Det var en privat gruppesamtale, så det er ikke slik at det ble skrevet på en offentlig plass. VET det var dårlig gjort av meg, har sagt unnskyld flere ganger, så ikke kommenter noe om det. Vil bare ha svar på spørsmålet mitt. Anonymous poster hash: 145d4...78d
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Jeg bor på barnevernsinstitusjon og er 15 år gammel. Jeg var med i en gruppesamtale på facebook hvor vi snakket stygt om personalet og en beboer på institusjonen. Personalet har funnet ut dette, og har kontaktet politiet. Politiet kommer neste uke for å sjekke loggen vår. Det ble skrevet i samtalen at han ene som jobber her går på steroider, og han har sagt at dette skal anmeldes. Så jeg lurer på, har de rett til dette? Å anmelde oss og å sjekke loggen vår? Det var en privat gruppesamtale, så det er ikke slik at det ble skrevet på en offentlig plass. VET det var dårlig gjort av meg, har sagt unnskyld flere ganger, så ikke kommenter noe om det. Vil bare ha svar på spørsmålet mitt. Anonymous poster hash: 145d4...78d Facebook er offentlig, så dere har drette dere seriøst ut. Når det er sagt så er dere antageligvis mindreårige hele gjengen, så det vil nok ikke skje så veldige alvorlige ting med dere. Dog bør dere holde dere for gode til å sitte og diskutere folk med navn på nett. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Jeg er barnevernspedagog og mener dette er en overreaksjon. Noen av dere som har deltatt i samtalen må ha sladret, men å kontakte politiet er ikke noe jeg ville vurdert. Jeg vet at brukere, både foreldre og barn, snakker om meg. Så lenge de ikke legger ut ting om meg offentlig, bilder av barna mine el. så bryr jeg meg ikke så mye om det og at tenåringer har en samtale på Facebook er ikke noe jeg ville tatt som en stor kamp. Jeg er også usikker på om de har rett til det, men dersom en av deltagerne i samtalen har sladret og så gitt tillatelse så kan de gjøre det. Utover det så har også barn rett til et privatliv (EMK) og det er ikke forbud å snakke dritt om andre. Anonymous poster hash: bb076...1a5 2
Gjest Linn Cathrin Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Jeg er sosionom, og er faktisk usikker på om de har rett til å gå igjennom loggen deres hvis den ikke inneholdt direkte/indirekte trusler etc. Vil uansett si det er en klar overreaksjon. Dessverre er det jo slik at FB er offentlig, så det man skriver "eier" man jo ikke selv, på en måte. Om ansatte har fått vite om dette må jo en av de involverte ha røpet noe, og hvis personen da har gitt tilatelse, er det nok ingenting dere andre kan gjøre (dessverre).
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Så lenge dette ikke var en åpen gruppe på facebook så er jeg helt enig i at det er en absolutt overreaksjon. Håper noen kan gi deg noen gode svar. Og håper du står på ditt. Forhåpentligvis så driver de bare og skal skremme dere, og kommer ikke til å gjennomføre. Anonymous poster hash: f0129...6cb
Gjest Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Gruppesamtale foregår vel på private meldinger? De er ikke veldig offentlige. Synes det høres ut som en veldig overreaksjon. Likevel, dumt å sitte og slenge dritt om andre, man vet aldri når man kan møte det i døra.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Facebook er offentlig, så dere har drette dere seriøst ut. Når det er sagt så er dere antageligvis mindreårige hele gjengen, så det vil nok ikke skje så veldige alvorlige ting med dere. Dog bør dere holde dere for gode til å sitte og diskutere folk med navn på nett. En gruppe samtale foregår på innboksen, altså kan ingen andre enn deltakerne se samtalen. Anonymous poster hash: fb6e1...214
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Vi vet ikke hva som er skrevet i samtalene, for alt vi vet kan det være snakk og truende og aggressiv adferd. Det er uansett ikke til ungdommens beste om brukere her inne at dere sier at personalet overreagerer, og på den måten underminerer den respekten personalet på en institusjon må ha overfor sine brukere. Fortell henne heller om hvilke rettigheter hun har til å klage på tvangstiltak i stedet for å uttrykke en mening om noe vi ikke vet noe om. I den indentiske tråden som ligger inne på Aktuelt har hun fått link til rettighetsforskriften, hun har fått saklig og nøytral informasjon, så jeg skal ikke gjenta dette her inne. Anonymous poster hash: 1f0fd...9f7 3
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 En gruppe samtale foregår på innboksen, altså kan ingen andre enn deltakerne se samtalen. Anonymous poster hash: fb6e1...214 Ok, jeg tenkte noen hadde laget en side..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå